Ingezonden persbericht
Persbericht
Nederlanders lopen warm voor Oranje promoties
Oranje Index stijgt van 422 naar 611; Commercie overtreft recordwaarde 2004
Amstelveen, 8 juni 2006 17% van de Nederlanders heeft reeds deelgenomen aan een
Oranje- en/of WK-promotie. In 2004 bleef het percentage `deelnemers' nog steken op
9%. Tevens verwacht 14% van de ondervraagden nog mee te gaan doen aan een actie
in de komende weken. Dit blijkt uit het Oranje Index onderzoek. Met het WK voor de
deur vertoont de Oranje Index, vooral onder invloed van alle publicitaire en
commerciële aandacht, wederom een forse stijging: van indexcijfer 422 naar 611. De
commerciële activiteiten overtreffen nu al de maximale waarde gemeten tijdens het EK
in 2004.
Het indexcijfer wordt door TBWA\Brand Experience Company in samenwerking met Trendbox
berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig worden gemeten. Deze indicatoren zijn:
de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten rondom Oranje en het
WK, de publicitaire aandacht voor Oranje en het WK, en de opinie van een panel van
vooraanstaande voetbalkenners en marketingexperts.
Consumenten
De consumenten index stijgt licht, van 132 naar 134, en is daarmee nog steeds fors hoger
dan in dezelfde periode in 2004 (113). De betrokkenheid bij Oranje en de interesse in het
toernooi stabiliseren op dit moment enigszins. De toenemende oranjekoorts blijkt dan ook
vooral uit het gedrag van consumenten:
· 17% van de bevolking geeft aan al deel te hebben genomen aan een Oranje- en/of
WK-promotie. Daarnaast verwacht 14% van de ondervraagden dit nog te gaan doen
in de komende weken.
· Er wordt meer over Oranje gepraat. Nu kiest 47% dit gespreksonderwerp minstens
eenmaal per week, tegen 41% in de vorige meting (eind mei).
· 26% van de bevolking zal aan een voetbalpool meedoen, of doet hier al aan mee. In
2004 was de hoogst gemeten waarde gedurende het toernooi 21%.
Publicitair
Zo vlak voor het WK stijgt de publicitaire aandacht aanzienlijk. De vorige meting liet een
indexcijfer van 546 zien, momenteel staat de publicitaire index op 905. Net als in de vorige
metingen blijft de publicitaire aandacht hiermee ongeveer twee keer zo groot als in de
aanloop naar Euro 2004. Daarbij zien we Oranje en het WK steeds vaker op de voorpagina's
van de landelijke dagbladen terug, en is met de aftrap van de dagelijkse programma's Villa
BVD, Hart van Oranje, Studio Sportzomer en later deze week Voetbal Insite de strijd om de
kijkcijfers ook losgebarsten.
Commercieel
Met een stijging van het commerciële indexcijfer van 955 naar 1357 is de recordwaarde uit
2004 (973) al voor het begin van het toernooi ruimschoots overtroffen. De grootste stijging
van Oranje/WK-gerelateerde uitingen valt waar te nemen in de magazines en dagbladen. De
WK-specials die afgelopen week zijn uitgekomen zijn hier voor een groot deel debet aan.
Experts
De expert index stijgt licht van 145 naar 148. In vergelijking met de meting kort voor Euro
2004 zien we dat de marketingexperts over de gehele linie positiever zijn. Ze signaleren een
grotere betrokkenheid en hogere beleving bij de consument. De commerciële piek zal volgens
het marketingpanel rond de eerste wedstrijd gaan plaatsvinden. De opgebouwde spanning
---
richting het toernooi is dan op het hoogtepunt, en het effect van een tegenvallende uitslag zal
minder desastreus zijn dan later in het toernooi. De oefencampagne heeft weinig invloed
gehad op de mening van de voetbalexperts over Oranje. Dit in tegenstelling tot in 2004, toen
slechte oefenwedstrijden tegen België en Ierland de experts pessimistisch stemden.
Achtergrond bij de Oranje Index
In de aanloop naar en tijdens het WK Voetbal 2006 zal de Oranje Index (www.oranje-index.nl)
een graadmeter zijn voor de Oranjebeleving in Nederland. De Oranje Index verschaft
inzichten over hoe Nederland het WK Voetbal beleeft. Wanneer zijn de eerste symptomen
van de Oranjekoorts waar te nemen? Hoe verspreidt het Oranjevirus zich, en welke rol spelen
media en commerciële partijen hierbij? De Oranje Index brengt in kaart hoe intens de
Oranjebeleving is en hoe die zich ontwikkelt.
Initiatiefnemer en partners
Initiatiefnemer van de Oranje Index is TBWA\Brand Experience Company, een adviesbureau
gespecialiseerd in beleveniscommunicatie en sponsoring. De Oranje Index is ontwikkeld in
samenwerking met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende
marktpartijen leveren daarnaast input voor de berekening van de Oranje Index.
Het voetbal expertpanel bestaat uit: Cees van Cuilenborg (editorial director Voetbal
International), Alex Tielbeke (directeur Eredivisie CV), Lex Muller (chef sport SBS), Christiaan
Ruesink (pv. chef sport AD Sportwereld), Humberto Tan (sportpresentator/journalist Talpa),
Jaap Hofman (chef sport RTL Nederland) en Matthijs van Nieuwkerk (presentator/journalist
Holland Sport).
Het marketing expertpanel bestaat uit: Chris Woerts (commercieel directeur Feyenoord), Erik
Romijn (manager sponsoring Heineken), Jeroen Stuart (manager sponsoring Nationale-
Nederlanden), Mark de Klerk (Sports Marketing Nike), Frank Leenders (managing director
TEAM), Vincent Pijpers (Manager Communicatiespecialismen Rabobank Nederland), Jan de
Jong (adjunct directeur NOS) en Jeroen den Tex (VP Global Marketing Communication
Philips Consumer Electronics).