Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Leidschendam, 8 juni 2006

Sterk herstel supermarkten

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de Nederlandse supermarkten, presenteert vandaag het CBL-jaarverslag. Er is een einde gekomen aan de dalende omzetten van de supermarkten in ons land, zo maakte CBL-voorzitter Klaas van den Doel bekend. Deze daling begon in het najaar van 2003 toen de supermarktoorlog uitbrak. In de eerste 5 maanden van 2006 is de omzet van de supermarkten gestegen met 3%. Het CBL verwacht dat de supermarkten over heel 2006 ruim een ½ miljard euro meer zullen verkopen. In 2005 bedroeg de omzet 26,1 miljard.

Vooral producten die nu nog traditioneel door speciaalzaken worden verkocht waren populair bij de supermarktklant. Zo steeg de omzet van vis met 7% in het afgelopen jaar en nam de verkoop van bloemen en planten met 9%.

Afhankelijk van hoe ver het Nederlands elftal het schopt tijdens het WK voetbal verwacht het CBL een extra omzet van maar liefst 50 miljoen euro. Niet alleen "bier en chips" voor voor de buis, ook de gemaksproducten en kant-en-klaarmaaltijden vliegen op wedstrijddagen de winkels uit. Ook de WK-spaaracties en speciale oranjeproducten werken omzetverhogend.

Het CBL hekelt de maatregelen die minister Hoogervorst van Volksgezondheid heeft bedacht om het alcoholmisbruik onder jongeren aan te pakken. Zo wil hij de verkoop van breezers verbieden. Pure symboolwetgeving volgens het CBL. Want de breezer maakt maar 0,5% van de totale verkoop van alcoholhoudende dranken uit. Bovendien wordt de breezer het meest gekocht door "oudere jongeren" van 30 en 40 jaar.

Verder wil de Minister de leeftijdgrens voor de verkoop van zwakalcoholische dranken verhogen naar 18 jaar. Ook de leeftijd van het verkopende personeel zou hierdoor naar 18 jaar gaan. Duizenden jongeren zullen hierdoor hun baan verliezen.

Steeds meer supermarkten willen ook op zondagen en feestdagen als Tweede Pinksterdag en Hemelvaartsdag open zijn. Het CBL wil dat gemeenten zelf kunnen bepalen of de winkels op zondagen en feestdagen open mogen. Waar half Nederland op Tweede Pinksterdag in de file stond naar de woonboulevards, moesten de supermarkten dicht blijven. De huidige beperking in de wet dat gemeenten jaarlijks maximaal 12 zon- en feestdagen kunnen aanwijzen waarop winkels hun deuren mogen openen, dient daarom volgens het CBL te worden geschrapt.

Uit het onderzoek ConsumentenTrends 2006 dat het Erasmus Food Management Instituut tijdens de presentatie van het CBL Jaarverslag bekend maakte blijkt dat de Nederlander nog de nodige wensen voor de supermarkt heeft. De CBL Servicewensen TOP 5 ziet er als volgt uit: 81% van de Nederlanders wil snelkassa's, Goede fietsparkeergelegenheden wil 74%, Extra geld kunnen pinnen wil 72%, Toiletten voor klanten wil 68% van de Nederlanders en 66% wil een gelduitgifteautomaat.

Naast wensen heeft de Nederlander ook zijn ergernissen aangegeven. De CBL Ergernissen TOP 5 ziet er als volgt uit: Artikelen uit assortiment gehaald (27%). Lang moeten wachten bij de kassa (26%). Bijvullen van de winkel tijdens openingstijden (24%). Uitverkochte producten (22%). Geen gelegenheid om de boodschappen rustig in te pakken (21%).

De Nederlander is ook gevraagd welk assortiment hij nog in de supermarkt mist. De CBL Assortimentswensen TOP 5 ziet er als volgt uit: Geneesmiddelen zonder recept (69%) en Kaart- en ticketverkoop (69%). Slijterij (67%). Fotoservice (65%). Postkantoor (64%).

Assortimentswens nummer 1 gaat vanaf begin 2007 in vervulling. Dan starten de supermarkten met de verkoop van eenvoudige zelfzorggeneesmiddelen. De Tweede Kamer is hier onlangs mee akkoord gegaan. Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen stelt op dit moment een lijst op van eenvoudige middelen die vrij verkocht mogen worden, zoals paracetamol en hoestdrank.


---

Voor meer informatie over het persbericht: Miranda Boer, 06-51502772.

Voor inhoudelijke vragen over het rapport ConsumentenTrends 2006, Marcel van Aalst, 06-200 70 415.

De tekst en foto van de heer Van den Doel kunt u downloaden vanaf www.cbl.nl "pers". Het CBL-jaarverslag vindt u op de homepage van www.cbl.nl

Een digitale versie van ConsumentenTrends 2006 is op te vragen via receptie@platformplaza.nl