Ingezonden persbericht


Persbericht

(ONDER EMBARGO TOT 8 JUNI 18.00 UUR)

's Heerenberg, 7 juni 2006

Etikettenfabriek Kolibri wint opnieuw Finat Label Awards

Awards voor etiketten van Greenland en Etos resultaat van intensieve samenwerking

BV Kolibri Etikettenfabriek uit 's Heerenberg is voor de derde, achtereenvolgende keer in de prijzen gevallen bij de jaarlijkse uitreiking van de Finat Label Awards op 8 juni j.l. in Warschau. Dit jaar viel Kolibri zelfs twee keer in de prijzen. In de categorie 'boekdruk' kreeg Kolibri een award voor de etiketten van de nieuwe Milky-collectie van cosmeticafabrikant Greenland; in de categorie 'cosmetica' voor de etiketten van de productlijn 'Body Senses' van Etos. Bij de beoordeling van de etiketten spelen niet alleen het design en de materiaalkeuze een rol, maar met name de druktechnische kwaliteit.

Volgens Paul Holland, director marketing en sales, zijn de twee Finat Label Awards voor de etiketten van Greenland en Etos een bevestiging van de druktechnische kwaliteit van Kolibri. Maar niet alleen dat. "Het feit, dat we opnieuw samen met Greenland een Finat Label Award gewonnen hebben, bewijst hoe belangrijk samenwerking tussen opdrachtgever en drukkerij is om een optimale kwaliteit te bereiken", zo verklaart hij het tweede succes. "Zowel bij Etos als Greenland is sprake van een echt co-makership. Beide bedrijven hebben een duidelijke visie op de uitstraling van de producten en het design van de etiketten. Wij vertalen die visie vervolgens naar een keuze voor het materiaal en de druktechniek. Een bijzonder detail van de nieuwe etiketten van Greenland is, dat wij de etiketten met boekdruk gerealiseerd hebben. Boekdruk heeft als voordeel, dat de kleurintensiteit veel beter is, maar een nadeel is, dat het moeilijk is om fijne rasterverlopen -zoals in de schaduwpartij op het etiket- egaal te drukken. Dankzij een nieuwe techniek zie je het verschil met bijvoorbeeld offsetdruk op de etiketten van Greenland niet. Met name die techniek was voor de jury doorslaggevend bij de toekenning van de award voor de Greenland-etiketten."

De bekroonde etiketten van Greenland zijn door de cosmeticafabrikant zelf ontwikkeld voor de nieuwe 'Milky-collectie'. In plaats van oliën heeft Greenland gebruik gemaakt van melkingrediënten als basis. Daardoor voelen de Milky-producten niet vettig of plakkerig op de huid aan. Net als alle andere cosmeticaproducten van Greenland is de nieuwe lijn gemaakt van 100 procent natuurlijke grondstoffen. De etiketten van de nieuwe lijn zijn bijna maagdelijk wit met slechts een enkel kleuraccent. Dat ontwerp roept niet alleen associaties op met melk, maar versterkt ook het gevoel van reinheid en natuurlijkheid. De Milky-lijn bestaat uit vier varianten, die gemaakt zijn van amandelmelk met lotus, kokosmelk met limoen, yoghurt met komkommer en rijstemelk met vanille. Elke serie bestaat uit zes producten: een body butter, een body soufflé, een body lotion, een body scrub, een shower gel en een shower mousse. De producten worden in Nederland vanaf nu exclusief via de 560 winkels van DA ve rkocht.

De etiketten van de verzorgingslijn Body Senses van Etos kregen een award in de categorie cosmetica. De etiketten voor de vijftien body-, bath- en showerproducten, die al sinds oktober vorig jaar bij Etos verkrijgbaar zijn, vallen met name op door de fotografie. De foto's zijn gemaakt door de bekende fashion- en glamourfotograaf Hans Petersen, die voor tijdschriften als Maxim en Playboy werkt. Op de etiketten zijn vrouwenlichamen te zien tegen een zilveren achtergrond.

Opvallend is, dat zowel Greenland als Etos voor de ontwikkeling van de etiketten intensief gebruik gemaakt hebben van het 'competence center', dat Kolibri voor zijn klanten heeft ingericht. Dat competence center is een ruimte in de drukkerij, waar klanten advies krijgen en samen met de drukwerkspecialisten van Kolibri kunnen experimenteren met kleur en materialen. Met behulp van proefdrukken kan de kwaliteit van de etiketten ter plekke beoordeeld worden, waardoor de klant meer zekerheid heeft over het eindresultaat en de uitstraling.

De Finat Label Awards worden elk jaar georganiseerd door Finat, de wereldwijde branchevereniging van labelproducerende bedrijven. De jury beoordeelt vormgeving, materiaalgebruik en druktechnische kwaliteit. Dit jaar waren er ruim 250 inzendingen genomineerd voor de zes awardcategorieën. In 2004 en 2005 won Kolibri ook al een Finat Label Award. In 2004 in de categorie 'dranken' voor de holografische etiketten van de Petrikov vodka-mixen; vorig jaar in de categorie cosmetica voor de etiketten van de Fruits Extracts-lijn van Greenland.

Noot voor de pers:

Voor meer informatie en foto's kunt u contact opnemen met Wisse Kommunikatie, Kitty Gunsing, telefoon 026-443 1523 of per e-mail kitty.gunsing@wisse-worldcom.nl.

Voor meer informatie over Kolibri kunt u contact opnemen met Paul Holland, telefoon 0314-676111 of per e-mail p.holland@kolibri.nl. Jan Willem van Kempen, telefoon 0174-221611of e-mail info@greenland.nl, kan u meer informatie over Greenland verstrekken.

Over BV Etikettenfabriek Kolibri
Kolibri Etikettenfabriek uit 's-Heerenberg is specialist in het drukken van zelfklevende etiketten. Dankzij een ultramodern machinepark, dat onder meer bestaat uit meerdere ILMA etikettendrukpersen, kunnen in één drukgang hoogwaardige etiketten geproduceerd worden. In rotatieboekdruk of rotatiezeefdruk kan in zeven kleuren worden gedrukt, met aansluitend foliepregen van hot-foil, lamineren of lakken. De wisseling van kleuren en mogelijkheden gaat zeer snel door het geavanceerde besturingsysteem. Kolibri is de enige drukker van zelfklevende etiketten die in het bezit is van een sms-certificaat als waardedrukker. Daardoor heeft Kolibri ook toegang tot specifieke grondstoffen die alleen worden geleverd aan drukkers met dit certificaat.