MediaPlaza


Seminar: Mobile Workforce, information any time, any place, any device

Datum: Donderdag 8 juni 2006
Tijdstip: 09.30 - 16.00
Locatie: Media Plaza, Utrecht
Prijs: euro 399,- (inschrijvingen voor 1 mei euro 299,-)

Mobile Workforce, information any time, any place, any device Muren tussen en binnen organisaties vallen steeds meer weg. Medewerkers werken vanaf verschillende locaties: bij klanten, onderweg, thuis en op kantoor. Ook de globalisering heeft zijn gevolgen voor de manier waarop mensen met elkaar samenwerken. Werken in internationale projecten als digitale teams is aan de orde van de dag. Internationale partijen werken steeds vaker gesamenlijk aan documenten en oplossingen via het internet.

ICT maakt het mogelijk plaats en tijd onafhankelijk te werken. Werknemers hoeven niet altijd meer te reizen naar een fysieke locatie om over relevante informatie te beschikken. Hierdoor kan de efficiency en productiviteit van werknemers enorm worden verbeterd. Hoe ziet de digitale (mobiele) werkplek van de toekomst er eigenlijk uit? En welke consequenties heeft dit voor het personeel en hoe manage je virtuele teams?

Tijdens het seminar 'Mobile workforce', komen pioniers, experts en leveranciers aan het woord om u een helder beeld te geven van de mogelijkheden van mobiel werken en de werkplek van de toekomst.

Het seminar 'Mobile Workforce' is belangrijk voor:
- HR-managers

- P&O functionarissen, -managers

- Kennismanagers

- ICT managers

- Facility managers

Essentiële kennisupdate
Tijdens het seminar 'Mobile Workforce' wordt u op de hoogte gesteld van de meest recente ontwikkelingen op het gebied van virtuele organisaties. Niet alleen de rol die ICT hierin kan spelen, maar ook het 'zachte' deel ervan.
De doelgroep zal:
o inzicht krijgen in de mogelijkheden van mobiel werken en werken met virtuele teams;
o een overview krijgen van de trends en ontwikkelingen op het gebied van de 'mobile workforce' en de consequenties voor medewerkers; o kennis maken met praktijkcases van organisaties die nu al de voordelen van mobiel werken ervaren;
o in contact komen met branchegenoten en aanbieders.

Voor vragen over het programma kunt u contact opnemen met Lisette Martens via 030 - 291 41 47 en voor sponsoring met Richard Schulte via 030 - 29 141 36.
PROGRAMMA
09:30 Ontvangst met koffie/thee
10:00 Opening en inleiding door dagvoorzitter - Marianne Herbert Experience Manager Media Plaza
10:15 Keynote- Plaats- en tijd onafhankelijk werken, waar gaan we naar toe? -door Ed Magnée, Nederland Breedbandland en Philip Todd, EwerkForum
Welke trends op het gebied van 'normadisch werken' zijn er? Hoe werkt dit in praktijk en hoe manage je medewerkers op afstand? 11:00

Keynote - Visie op de trends en de vertaling ervan naar HR Wat betekent de virtuele organisatie voor de rol van de Human Resource Manager?
11:30 Leader presentaties - Drie vooruitstrevende cases (ieder 10 minuten) wordt gepresenteerd hoe momenteel gebruik wordt gemaakt nieuwe technologische middelen en het partijen oplevert. Tijdens de parallelsessies wordt uitgebreid ingegaan op hoe dit is bereikt. 12:00 Elevator pitch parallelsessies
De overige parallelsessie-presentatoren pitchen ieder binnen 1 minuut hun praktijkcase of oplossing.
12:05 Lunch
13:00

Parallelronde 1

- Online samenwerken op afstand: hoe succesvol invoeren? -De Heineken International Case- door Manuela Melis en Jeroen van der Velden, FCTB en DistantTeamwork.com
13:40 Pauze
14:00 Parallelronde 2
14:40 Pauze
15:00 Keynote - Praktijkervaringen met plaats- en tijdonafhankelijk werken - door Frank Verhulst, Rabobank
Files, flexibele werktijden, veel onderweg, communiceren met andere vestigingen allemaal redenen die nieuwe manieren van werken vereisen. Innovatie expert van Rabobank Nederland vertelt hoe medewerkers dankzij nieuwe ICT toepassingen efficienter kunnen (samen-) werken en relaties beter van dienst kunnen zijn.
16:00 Netwerkborrel

PARALLELSESSIES
Online samenwerken op afstand: hoe succesvol invoeren? -De Heineken International Case- door Manuela Melis en Jeroen van der Velden, FCTB en DistantTeamwork.com
De voordelen van online samenwerking van teams die op afstand samenwerken liggen voor de hand: verspreide team realiseren makkelijker, sneller en meer resultaat en besparen daarnaast flink op reistijden en reiskosten. De verwachtingen ten aanzien van het online samenwerken op afstand zijn dus hoog. Toch moeten er vele obstakels overwonnen worden, om deze successen te bereiken. Zo ligt de verantwoordelijkheid hiervoor vaak bij IT, maar is het succes sterk afhankelijk van de betrokkenheid en doelstellingen van de lokale en gespreid werkende business teams, de lokale organisaties en Human resources.

In deze sessie zal het volgende aan bod komen:
o Hoe kun je samenwerken op afstand succesvol invoeren binnen een (middel)grote organisatie?
o Wat zijn de kritieke succesfactoren hiervoor en welke valkuilen moet je vermijden?
Praktijkvoorbeelden van de invoering bij Heineken International zullen hierbij centraal staan. Deze opdracht is uitgevoerd door distantteamwork.com voor Heineken International in samenwerking met FCTB.

SPREKERS
Ed Magnée is innovatie adviseur bij Nederland Breedbandland (NBL). Hij houdt zich al vele jaren bezig met vaste en mobiele breedbandoplossingen. Hij combineert kennis van de verschillende infrastructuren met inzicht in de vele toepassingen. Hij ontwikkelde het programma "de Nomadische Werker" voor NBL en is actief in verschillende MKB-sectoren. Daarnaast werkt hij voor NBL aan de regionale ontwikkeling van (virtuele) loketten voor een betere dienstverlening aan burgers. Ed Magnée publiceerde verschillende artikelen over breedband en breedbandtoepassingen en zijn visie werd in meerdere artikelen en interviews belicht.
Philip Todd (1947) studeerde economische en sociale wetenschappen. Zijn carrière begon als marktonderzoeker bij de NSS, waarna hij gedurende 11 jaar diverse marketingfuncties bij de Amro Bank vervulde. Daarna werd hij marketingmanager bij Digital Equipment. Eind jaren '90 werd hij directeur a.i. bij Vereniging ICT Nederland, en later Directeur Ledenzaken bij branchevereniging ICT~Office. Op dit moment is hij directeur van Stichting Nederlands Telewerkforum, dat per 1 januari 2006 is omgedoopt tot EwerkForum. Het EwerkForum stimuleert sinds 1995 het tijd- en plaatsonafhankelijk werken met gebruikmaking van ICT.
Frank Verhulst werkt sinds 1997 bij de Rabobank in innovatieve eCommerce omgevingen, de laatste 5 jaar als Implementatiemanager mCommerce. Frank is daar betrokken bij diverse projecten op het gebied van Mobiel werken, Mobiel bankieren, Mobiel betalen en diverse Business Development tra-jecten. Drs. Manuela Melis (32) heeft samen met Jeroen van der Velden New Ways of Teamworking geïntroduceerd bij Heineken International dat zich richt op het verbeteren van de samenwerking binnen international werkende teams door het introduceren van Groupware. Naast initiator van DistantTeamwork.com is zij aangesloten bij FCTB. Manuela Melis is project- en interim manager en richt zich op het verbeteren van de prestatie van een organisatie. Zij heeft ervaring in het realiseren van organisatieveranderingen en de invoering van innovaties (NCRV, Hoofdbedrijfschap afbouw en onderhoud, Heineken International, Schiphol Group).
Dr. Jeroen van der Velden (43) was betrokken bij de introductie en invoering van samenwerken op afstand bij diverse organisaties zoals Shell Global Solutions, BSO-Origin en Heineken International. Naast initiator van DistantTeamwork.com is hij verbonden aan het Nyenrode Strategy Center. Tevens deed hij onderzoek aan de Technische Universiteit Delft naar het gebruik van Groupware toepassingen. Hij heeft daarbij aan de basis gestaan van het Delftse Medialab voor onderzoek naar online samenwerking en usability testing. Marianne Herbert (1972) is werkzaam bij Media Plaza als programmamaker, presentator en workshopbegeleider. Marianne studeerde Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, met als specialisatie Informatiestudies. Kennisoverdracht vormt de rode draad in haar loopbaan: na als docent te zijn begonnen op de universiteit, werkte zij twee jaar als internetconsultant. Inmiddels verzorgt ze ruim zes jaar presentaties en workshops bij Media Plaza.