Seminar: Mobile Workforce, information any time, any place, any device
Datum: Donderdag 8 juni 2006
Tijdstip: 09.30 - 16.00
Locatie: Media Plaza, Utrecht
Prijs: euro 399,- (inschrijvingen voor 1 mei euro 299,-)
Mobile Workforce, information any time, any place, any device
Muren tussen en binnen organisaties vallen steeds meer weg.
Medewerkers werken vanaf verschillende locaties: bij klanten,
onderweg, thuis en op kantoor. Ook de globalisering heeft zijn
gevolgen voor de manier waarop mensen met elkaar samenwerken. Werken
in internationale projecten als digitale teams is aan de orde van de
dag. Internationale partijen werken steeds vaker gesamenlijk aan
documenten en oplossingen via het internet.
ICT maakt het mogelijk plaats en tijd onafhankelijk te werken.
Werknemers hoeven niet altijd meer te reizen naar een fysieke locatie
om over relevante informatie te beschikken. Hierdoor kan de efficiency
en productiviteit van werknemers enorm worden verbeterd. Hoe ziet de
digitale (mobiele) werkplek van de toekomst er eigenlijk uit? En welke
consequenties heeft dit voor het personeel en hoe manage je virtuele
teams?
Tijdens het seminar 'Mobile workforce', komen pioniers, experts en
leveranciers aan het woord om u een helder beeld te geven van de
mogelijkheden van mobiel werken en de werkplek van de toekomst.
Het seminar 'Mobile Workforce' is belangrijk voor:
- HR-managers
- P&O functionarissen, -managers
- Kennismanagers
- ICT managers
- Facility managers
Essentiële kennisupdate
Tijdens het seminar 'Mobile Workforce' wordt u op de hoogte gesteld
van de meest recente ontwikkelingen op het gebied van virtuele
organisaties. Niet alleen de rol die ICT hierin kan spelen, maar ook
het 'zachte' deel ervan.
De doelgroep zal:
o inzicht krijgen in de mogelijkheden van mobiel werken en werken met
virtuele teams;
o een overview krijgen van de trends en ontwikkelingen op het gebied
van de 'mobile workforce' en de consequenties voor medewerkers;
o kennis maken met praktijkcases van organisaties die nu al de
voordelen van mobiel werken ervaren;
o in contact komen met branchegenoten en aanbieders.
Voor vragen over het programma kunt u contact opnemen met Lisette
Martens via 030 - 291 41 47 en voor sponsoring met Richard Schulte via
030 - 29 141 36.
PROGRAMMA
09:30 Ontvangst met koffie/thee
10:00 Opening en inleiding door dagvoorzitter - Marianne Herbert
Experience Manager Media Plaza
10:15 Keynote- Plaats- en tijd onafhankelijk werken, waar gaan we naar
toe? -door Ed Magnée, Nederland Breedbandland en Philip Todd,
EwerkForum
Welke trends op het gebied van 'normadisch werken' zijn er? Hoe werkt
dit in praktijk en hoe manage je medewerkers op afstand?
11:00
Keynote - Visie op de trends en de vertaling ervan naar HR
Wat betekent de virtuele organisatie voor de rol van de Human Resource
Manager?
11:30 Leader presentaties - Drie vooruitstrevende cases (ieder 10
minuten) wordt gepresenteerd hoe momenteel gebruik wordt gemaakt
nieuwe technologische middelen en het partijen oplevert. Tijdens de
parallelsessies wordt uitgebreid ingegaan op hoe dit is bereikt.
12:00 Elevator pitch parallelsessies
De overige parallelsessie-presentatoren pitchen ieder binnen 1 minuut
hun praktijkcase of oplossing.
12:05 Lunch
13:00
Parallelronde 1
- Online samenwerken op afstand: hoe succesvol invoeren? -De Heineken
International Case- door Manuela Melis en Jeroen van der Velden, FCTB
en DistantTeamwork.com
13:40 Pauze
14:00 Parallelronde 2
14:40 Pauze
15:00 Keynote - Praktijkervaringen met plaats- en tijdonafhankelijk
werken - door Frank Verhulst, Rabobank
Files, flexibele werktijden, veel onderweg, communiceren met andere
vestigingen allemaal redenen die nieuwe manieren van werken vereisen.
Innovatie expert van Rabobank Nederland vertelt hoe medewerkers
dankzij nieuwe ICT toepassingen efficienter kunnen (samen-) werken en
relaties beter van dienst kunnen zijn.
16:00 Netwerkborrel
PARALLELSESSIES
Online samenwerken op afstand: hoe succesvol invoeren? -De Heineken
International Case- door Manuela Melis en Jeroen van der Velden, FCTB
en DistantTeamwork.com
De voordelen van online samenwerking van teams die op afstand
samenwerken liggen voor de hand: verspreide team realiseren
makkelijker, sneller en meer resultaat en besparen daarnaast flink op
reistijden en reiskosten. De verwachtingen ten aanzien van het online
samenwerken op afstand zijn dus hoog. Toch moeten er vele obstakels
overwonnen worden, om deze successen te bereiken. Zo ligt de
verantwoordelijkheid hiervoor vaak bij IT, maar is het succes sterk
afhankelijk van de betrokkenheid en doelstellingen van de lokale en
gespreid werkende business teams, de lokale organisaties en Human
resources.
In deze sessie zal het volgende aan bod komen:
o Hoe kun je samenwerken op afstand succesvol invoeren binnen een
(middel)grote organisatie?
o Wat zijn de kritieke succesfactoren hiervoor en welke valkuilen moet
je vermijden?
Praktijkvoorbeelden van de invoering bij Heineken International zullen
hierbij centraal staan. Deze opdracht is uitgevoerd door
distantteamwork.com voor Heineken International in samenwerking met
FCTB.
SPREKERS
Ed Magnée is innovatie adviseur bij Nederland
Breedbandland (NBL). Hij houdt zich al vele jaren bezig met vaste en
mobiele breedbandoplossingen. Hij combineert kennis van de
verschillende infrastructuren met inzicht in de vele toepassingen. Hij
ontwikkelde het programma "de Nomadische Werker" voor NBL en is actief
in verschillende MKB-sectoren. Daarnaast werkt hij voor NBL aan de
regionale ontwikkeling van (virtuele) loketten voor een betere
dienstverlening aan burgers. Ed Magnée publiceerde verschillende
artikelen over breedband en breedbandtoepassingen en zijn visie werd
in meerdere artikelen en interviews belicht.
Philip Todd (1947) studeerde economische en
sociale wetenschappen. Zijn carrière begon als marktonderzoeker bij de
NSS, waarna hij gedurende 11 jaar diverse marketingfuncties bij de
Amro Bank vervulde. Daarna werd hij marketingmanager bij Digital
Equipment. Eind jaren '90 werd hij directeur a.i. bij Vereniging ICT
Nederland, en later Directeur Ledenzaken bij branchevereniging
ICT~Office. Op dit moment is hij directeur van Stichting Nederlands
Telewerkforum, dat per 1 januari 2006 is omgedoopt tot EwerkForum. Het
EwerkForum stimuleert sinds 1995 het tijd- en plaatsonafhankelijk
werken met gebruikmaking van ICT.
Frank Verhulst werkt sinds 1997 bij de Rabobank
in innovatieve eCommerce omgevingen, de laatste 5 jaar als
Implementatiemanager mCommerce. Frank is daar betrokken bij diverse
projecten op het gebied van Mobiel werken, Mobiel bankieren, Mobiel
betalen en diverse Business Development tra-jecten.
Drs. Manuela Melis (32) heeft samen met Jeroen van der
Velden New Ways of Teamworking geïntroduceerd bij Heineken
International dat zich richt op het verbeteren van de samenwerking
binnen international werkende teams door het introduceren van
Groupware. Naast initiator van DistantTeamwork.com is zij aangesloten
bij FCTB. Manuela Melis is project- en interim manager en richt zich
op het verbeteren van de prestatie van een organisatie. Zij heeft
ervaring in het realiseren van organisatieveranderingen en de
invoering van innovaties (NCRV, Hoofdbedrijfschap afbouw en onderhoud,
Heineken International, Schiphol Group).
Dr. Jeroen van der Velden (43) was betrokken bij de
introductie en invoering van samenwerken op afstand bij diverse
organisaties zoals Shell Global Solutions, BSO-Origin en Heineken
International. Naast initiator van DistantTeamwork.com is hij
verbonden aan het Nyenrode Strategy Center. Tevens deed hij onderzoek
aan de Technische Universiteit Delft naar het gebruik van Groupware
toepassingen. Hij heeft daarbij aan de basis gestaan van het Delftse
Medialab voor onderzoek naar online samenwerking en usability testing.
Marianne Herbert (1972) is werkzaam bij Media
Plaza als programmamaker, presentator en workshopbegeleider. Marianne
studeerde Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam,
met als specialisatie Informatiestudies. Kennisoverdracht vormt de
rode draad in haar loopbaan: na als docent te zijn begonnen op de
universiteit, werkte zij twee jaar als internetconsultant. Inmiddels
verzorgt ze ruim zes jaar presentaties en workshops bij Media Plaza.