Time : 15:31:41
Date : 08 June 2006
Sender Name: Wienerberger
Wienerberger neemt het roer in handen
Wienerberger voert als eerste proeven uit voor het transport van
gevelstenen per binnenschip. Transport via onze waterwegen moet het
wegtransport ontlasten.
Dat onze wegen stilaan aan het dichtslibben zijn, is een vaststaand
feit. De lange files, en vooral de lange rijen vrachtwagens op onze
wegen liegen er niet om. Alternatieve vervoersmiddelen dringen zich
dan ook op.
Begin mei is in samenwerking met Fema (de beroepsvereniging van
bouwhandelaren), Feproma (de vereniging van producenten van
bouwmaterialen) en logistieke operator Vering Shipping & Logistics
een proefproject gestart die de interesse en de mogelijkheid moet
testen om verpakte bouwmaterialen per binnenschip te vervoeren. Het
binnenschip "Sunrise" met een capaciteit van 600 ton werd voor 2
maanden gecharterd. Van begin mei tot eind juni 2006 staat de Sunrise
ter beschikking om laad- en losmanoeuvres en transporten van
bouwmaterialen te testen.
Wienerberger vervoerde als eerste binnen dit project verpakte
goederen met de Sunrise. 540 ton gevelstenen uit de steenbakkerij in
Niel werden eerst per vrachtwagen naar de laadkaai te Willebroek
vervoerd waar ze op het binnenschip geladen werden. Na anderhalve
dag varen kwam de lading aan bij de fabriek te Péruwelz waar de
stenen getrommeld zullen worden. Vanuit Péruwelz is de Sunrise dan
opnieuw vertrokken met een lading van 510 ton gevelstenen naar de
steenbakkerij in Warneton. Intussen is ook een derde transport van
500 ton binnenmuurstenen vastgelegd.
Het proefproject met de Sunrise is een zeer leerrijk proces.
Uiteraard is een verdere optimalisatie en nacalculatie nodig, maar
deze trajecten hebben alvast uitgewezen dat het vervoer per
binnenschip kwalitatief en logistiek een haalbare kaart is. Na deze
eerste geslaagde testen zijn verdere stappen gepland voor de
effectieve realisatie.
Vooral voor het nationaal transport en in mindere mate ook voor het
internationaal transport zullen binnenvaartschepen ingezet worden om
onze drukbereden wegen te ontlasten. Wienerberger was altijd al zeer
begaan met het leefmilieu en heeft zich als doel gesteld in een
eerste fase minstens 10% van het transportvolume via het water te
laten verlopen wat neerkomt op minimaal 100.000 ton baksteen!
Meer info en fotomateriaal omtrent dit persbericht kan u bekomen
bij:
Katrien Nottebaert
Ter Bede Business Center
8500 Kortrijk
tel. 056/249 536 - fax 056/257 863
e-mail katrien.nottebaert@wienerberger.com
URL: http://www.wienerberger.be