Nieuwsbericht Watersportverbond
8-6-2006
Oude Maasje ooit bevaarbaar?
De Stichting Recreatietoervaart Nederland (SRN) ziet het Oude Maasje
als kansrijke verbinding voor toervaren en heeft daarom een
subsidieverzoek van het Watersportverbond gehonoreerd om bij te dragen
aan een onderzoek om het oude Maasje bevaarbaar te maken. Op verzoek
van de Watersportorganisatie (HISWA vereniging en het
Watersportverbond) treedt de gemeente Waalwijk op als trekker van het
project. De gemeente heeft besloten aan ingenieurbureau Oranjewoud,
opdracht te verlenen voor het uitvoeren van een
haalbaarheidsonderzoek.
Aantrekkelijke vaarroute.
Al jaren bepleiten ondernemers en consumenten in de watersportsector
om in het Oude Maasje aan de oostzijde ter hoogte van de haven van
Waalwijk) een (keer)sluis aan te brengen tussen het Oude Maasje en De
Bergsche Maas. Hierdoor ontstaat een aantrekkelijke vaarroute, omdat
het gehele Oude Maasje dan bevaren kan worden van Keizersveer naar
Waalwijk en vice versa.
Ook beleidsmatig lijkt de tijd rijp. In haar Gebiedsplan, pleit de
Gebiedscommissie Wijde Biesbosch ervoor om het Oude Maasje aan de
oostzijde te ontsluiten. Op deze manier kan de relatie land-water en
het toervaren gestimuleerd worden, waarbij echter wel rekening
gehouden moet worden met de ecologische verbindingsfunctie van de
watergangen
Het eventueel realiseren van een doorgang in een primaire waterkering
is niet niks. Daarom participeert ook het Waterschap Brabantse Delta
actief in de projectgroep die de uitvoering van de verkenning
begeleidt.
Keersluis als oplossing?
Ingenieursbureau Oranjewoud zal na de zomer starten met de
haalbaarheidsverkenning. Technisch is het mogelijk om een (keer) sluis
te maken zodat het Oude Maasje verbonden wordt met de Bergsche Maas,
al hangt daar wel een prijskaartje aan. Naast dit prijskaartje zal een
aantal andere aspecten bepalend zijn of het bevaarbaar maken van het
Oude Maasje realiseerbaar is. In de verkenning komen de volgende
aspecten aan bod:
de waterstanden vóór en ná de bouw van het sluisje;
het gewenste bedieningsregime van het sluisje;
de maatregelen (waterdiepte / doorvaarthoogte) die nodig zijn om het
Zuiderkanaal (verlengde van Oude Maasje) bevaarbaar te maken;
de nautische situatie in het toeleidingskanaal naar de haven van
Waalwijk
de veiligheid in het algemeen;
de eventuele invloed van de vigerende plannen op het project (zoals
Ruimte voor de Rivier, met name Overdiepse Polder);
de eventuele invloed van het project op het milieu;
de economische en maatschappelijke meerwaarde;
de indicatieve kosten van het gehele project;
de indicatieve kosten van operationele- en onderhoudskosten op
jaarbasis;
contact leggen met potentiële financieringsbronnen;
mogelijk werk met werk situatie, relatie met havenontwikkeling in
Waalwijk (oude en nieuwe haven) en Waspik;
mogelijke kansen voor natuurontwikkeling.
Voor overige informatie kunt u contact opnemen met Oda Schelhaas - van
Gorkum, via onderstaand mail adres.
E-mailadres:o.schelhaas@nortbrabant.nl
KNWV