KNWV

Nieuwsbericht Watersportverbond

8-6-2006

Oude Maasje ooit bevaarbaar?

De Stichting Recreatietoervaart Nederland (SRN) ziet het Oude Maasje als kansrijke verbinding voor toervaren en heeft daarom een
subsidieverzoek van het Watersportverbond gehonoreerd om bij te dragen aan een onderzoek om het oude Maasje bevaarbaar te maken. Op verzoek van de Watersportorganisatie (HISWA vereniging en het
Watersportverbond) treedt de gemeente Waalwijk op als trekker van het project. De gemeente heeft besloten aan ingenieurbureau Oranjewoud, opdracht te verlenen voor het uitvoeren van een
haalbaarheidsonderzoek.

Aantrekkelijke vaarroute.
Al jaren bepleiten ondernemers en consumenten in de watersportsector om in het Oude Maasje aan de oostzijde ter hoogte van de haven van Waalwijk) een (keer)sluis aan te brengen tussen het Oude Maasje en De Bergsche Maas. Hierdoor ontstaat een aantrekkelijke vaarroute, omdat het gehele Oude Maasje dan bevaren kan worden van Keizersveer naar Waalwijk en vice versa.
Ook beleidsmatig lijkt de tijd rijp. In haar Gebiedsplan, pleit de Gebiedscommissie Wijde Biesbosch ervoor om het Oude Maasje aan de oostzijde te ontsluiten. Op deze manier kan de relatie land-water en het toervaren gestimuleerd worden, waarbij echter wel rekening gehouden moet worden met de ecologische verbindingsfunctie van de watergangen
Het eventueel realiseren van een doorgang in een primaire waterkering is niet niks. Daarom participeert ook het Waterschap Brabantse Delta actief in de projectgroep die de uitvoering van de verkenning
begeleidt.

Keersluis als oplossing?
Ingenieursbureau Oranjewoud zal na de zomer starten met de
haalbaarheidsverkenning. Technisch is het mogelijk om een (keer) sluis te maken zodat het Oude Maasje verbonden wordt met de Bergsche Maas, al hangt daar wel een prijskaartje aan. Naast dit prijskaartje zal een aantal andere aspecten bepalend zijn of het bevaarbaar maken van het Oude Maasje realiseerbaar is. In de verkenning komen de volgende aspecten aan bod:
de waterstanden vóór en ná de bouw van het sluisje;
het gewenste bedieningsregime van het sluisje;
de maatregelen (waterdiepte / doorvaarthoogte) die nodig zijn om het Zuiderkanaal (verlengde van Oude Maasje) bevaarbaar te maken;
de nautische situatie in het toeleidingskanaal naar de haven van Waalwijk
de veiligheid in het algemeen;
de eventuele invloed van de vigerende plannen op het project (zoals Ruimte voor de Rivier, met name Overdiepse Polder);
de eventuele invloed van het project op het milieu;
de economische en maatschappelijke meerwaarde;
de indicatieve kosten van het gehele project;
de indicatieve kosten van operationele- en onderhoudskosten op jaarbasis;
contact leggen met potentiële financieringsbronnen;
mogelijk werk met werk situatie, relatie met havenontwikkeling in Waalwijk (oude en nieuwe haven) en Waspik;
mogelijke kansen voor natuurontwikkeling.

Voor overige informatie kunt u contact opnemen met Oda Schelhaas - van Gorkum, via onderstaand mail adres.

E-mailadres:o.schelhaas@nortbrabant.nl