Klantgerichtheid kinderopvang in 2006 sterk verbeterd
Buitenhek management & consult
Klantgerichtheid kinderopvang in 2006 sterk verbeterd
Utrecht, 8 juni 2006.
De klantgerichtheid van kinderopvangorganisaties in Nederland is in 2006 sterk verbeterd.
Dat blijkt uit een jaarlijks terugkerend onderzoek van Buitenhek Management & Consult
in Utrecht. Onlangs werd het onderzoek over 2006 afgerond waarbij meer dan 85
kinderopvangorganisaties getest werden op de toegankelijkheid en klantgerichtheid in het
eerste klantcontact. In vergelijking met voorgaande jaren is de manier waarop
potentiële klanten benaderd worden duidelijk verbeterd.
Ondanks sterk teruglopende wachtlijsten bleek in 2004 de kwaliteit van de klantbenadering
niet geweldig, En ook in 2005 (enkele maanden na invoering van de Wet kinderopvang)
bleken er geen spectaculaire verbeteringen te zijn. De onderzoeksresultaten van 2006 zijn
daarom zeer opmerkelijk.
Zo is de bereikbaarheid van kinderopvangorganisaties sterk verbeterd en worden nieuwe
klanten ook beter geholpen om een passend kinderopvangaanbod te kiezen. Ook bieden steeds
meer kinderopvangorganisaties ouders direct zekerheid over de plaatsingsmogelijkheden en
bezichtingafspraken op de opvang naar keuze.
Van de organisaties die het best scoren in eerste klantcontacten wordt jaarlijks een top
10 gepubliceerd. Stichting Kinderopvang Bimbola uit Rotterdam scoorde in 2006 het beste.
Andere goed scorende organisaties zijn gevestigd in Leiderdorp, Arnhem, Den Haag,
Hilversum, Oldenzaal, Castricum en Enschede.
Aanleiding voor de verbeterde klantgerichtheid is volgens onderzoeksleider Majorie
Overvoorde de algehele professionaliseringstendens in de branche. 'Dat is onder andere te
merken aan de sterk toenemende aandacht voor pedagogische programma's en het sterk
stijgend aantal gecertificeerde organisaties in de branche. Maar ook marktwerking en
concurrentie spelen een belangrijke rol. Uit recent onderzoek (SEO Economisch Onderzoek,
2005) blijkt dat ouders met kinderen uit gemiddeld zes opvanglocaties voor 0-4 jarigen
kunnen kiezen. Het eerste klantcontact is dus van groot belang en steeds meer aanbieders
spelen daarop in', aldus Overvoorde, projectleider bij Buitenhek Management & Consult.