Time : 15:14:48
Date : 08 June 2006
Sender Name: promotie binnenvaart vlaanderen
Maritieme opleidingen dichter bij jongeren
'areyouwaterproof?' stuurt promoteam uit
areyouwaterproof? zal tot in september, en vanaf eind mei 2006, met
eigen promogirls en promoboys, en een eigen promowagen, de maritieme
opleidingen letterlijk dichter bij de jongeren brengen. En dit over
gans Vlaanderen maar bij voorkeur dicht bij het water. Dit
areyouwaterproof?-promoteam zal de jongeren aanspreken en wil uitleg
verschaffen over welke opleidingen jongeren vanaf 12 jaar kunnen
volgen om later als scheepswerktuigkundige of als bijvoorbeeld
schipper of kapitein aan boord van een schip aan de slag te kunnen.
De jongeren worden zo veel als mogelijk individueel benaderd en warm
gemaakt voor een opleiding die leidt naar een beroep op het water.
De vraag vanuit de maritieme sector naar nautisch en
technisch-nautisch opgeleiden blijft uitzonderlijk groot. Iemand met
een dergelijke opleiding kan onmiddellijk aan de slag en is zeker van
een uiterst boeiende loopbaan op en aan het water. Om deze nood te
lenigen sloegen de maritieme sector en opleidingsinstellingen in 2001
de handen in elkaar voor een gezamenlijke promotie van het varende
beroep op korte en lange termijn. De jongste jaren noteert
areyouwaterproof? meer inschrijvingen in de bedoelde scholen (zie
onder voor opsomming). Maar nog meer leerlingen en studenten zouden
zich moeten inschrijven om de toekomst van de maritieme know-how in
eigen land te verzekeren. Vandaar dit charme-offensief.
Zoals ook voor knelpuntberoepen ligt een gebrek aan kennis van de
maritieme sector en de opleidingsmogelijkheden aan de basis van het
relatieve succes. De sector is nog onvoldoende bekend. Bovendien
hebben jongeren (maar ook werkzoekenden) vaak het beeld van
gevaarlijk werk en lange periodes op zee. Maar dat beeld strookt al
lang niet meer met de werkelijkheid. De maritieme sector heeft zich
ontwikkeld tot een moderne bedrijfstak met aandacht voor technische
innovatie, veiligheid, opleidingen, sociale troeven en met zeer goede
lonen.
De maritieme sector kan dus zonder schaamte op jongeren afstappen en
dat doen we dus met dit promoteam. Het is een unieke manier om de
maritieme opleidingen te promoten. We schuimen maritieme evenementen
af, maar bezoeken ook watersportclubs en wagen ons sporadisch op een
cultureel jongerenevent. Het promoteam past op deze manier een
duidelijke push-strategie toe, zonder vervelend te zijn. Niet alleen
de jongeren gaan op zoek naar informatie, maar areyouwaterproof? komt
naar hen toe. Bovendien zijn leuke gadgets en prijzen te winnen,
zowel bij de promomensen als via de bijhorende website
www.areyouwaterproof.be.
In 'areyouwaterproof?' zijn de Hogere Zeevaartschool Antwerpen, het
Maritiem Instituut van het Gemeenschapsonderwijs Oostende, het
Koninklijk Technisch Atheneum Zwijndrecht (Cenflumarin), de Centra
voor Volwassenenonderwijs in Deurne en Oostende en het Koninklijk
Werk IBIS (Bredene) vertegenwoordigd, evenals de koopvaardijsector,
de sleepvaartsector, de baggersector, de zeevisserij, de binnenvaart,
de shortsea shipping, het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening
en Kust van de Vlaamse Overheid en de VDAB Maritieme Opleidingen.
Contact voor journalisten:
Nicolaas Vlaeminck
Email : nicolaas.vlaeminck@lin.vlaanderen.be
GSM: 0499/593.018