Time : 15:14:48
Date : 08 June 2006
Sender Name: promotie binnenvaart vlaanderen

Maritieme opleidingen dichter bij jongeren

'areyouwaterproof?' stuurt promoteam uit

areyouwaterproof? zal tot in september, en vanaf eind mei 2006, met eigen promogirls en promoboys, en een eigen promowagen, de maritieme opleidingen letterlijk dichter bij de jongeren brengen. En dit over gans Vlaanderen maar bij voorkeur dicht bij het water. Dit areyouwaterproof?-promoteam zal de jongeren aanspreken en wil uitleg verschaffen over welke opleidingen jongeren vanaf 12 jaar kunnen volgen om later als scheepswerktuigkundige of als bijvoorbeeld schipper of kapitein aan boord van een schip aan de slag te kunnen. De jongeren worden zo veel als mogelijk individueel benaderd en warm gemaakt voor een opleiding die leidt naar een beroep op het water.

De vraag vanuit de maritieme sector naar nautisch en technisch-nautisch opgeleiden blijft uitzonderlijk groot. Iemand met een dergelijke opleiding kan onmiddellijk aan de slag en is zeker van een uiterst boeiende loopbaan op en aan het water. Om deze nood te lenigen sloegen de maritieme sector en opleidingsinstellingen in 2001 de handen in elkaar voor een gezamenlijke promotie van het varende beroep op korte en lange termijn. De jongste jaren noteert areyouwaterproof? meer inschrijvingen in de bedoelde scholen (zie onder voor opsomming). Maar nog meer leerlingen en studenten zouden zich moeten inschrijven om de toekomst van de maritieme know-how in eigen land te verzekeren. Vandaar dit charme-offensief.

Zoals ook voor knelpuntberoepen ligt een gebrek aan kennis van de maritieme sector en de opleidingsmogelijkheden aan de basis van het relatieve succes. De sector is nog onvoldoende bekend. Bovendien hebben jongeren (maar ook werkzoekenden) vaak het beeld van gevaarlijk werk en lange periodes op zee. Maar dat beeld strookt al lang niet meer met de werkelijkheid. De maritieme sector heeft zich ontwikkeld tot een moderne bedrijfstak met aandacht voor technische innovatie, veiligheid, opleidingen, sociale troeven en met zeer goede lonen.

De maritieme sector kan dus zonder schaamte op jongeren afstappen en dat doen we dus met dit promoteam. Het is een unieke manier om de maritieme opleidingen te promoten. We schuimen maritieme evenementen af, maar bezoeken ook watersportclubs en wagen ons sporadisch op een cultureel jongerenevent. Het promoteam past op deze manier een duidelijke push-strategie toe, zonder vervelend te zijn. Niet alleen de jongeren gaan op zoek naar informatie, maar areyouwaterproof? komt naar hen toe. Bovendien zijn leuke gadgets en prijzen te winnen, zowel bij de promomensen als via de bijhorende website www.areyouwaterproof.be.

In 'areyouwaterproof?' zijn de Hogere Zeevaartschool Antwerpen, het Maritiem Instituut van het Gemeenschapsonderwijs Oostende, het Koninklijk Technisch Atheneum Zwijndrecht (Cenflumarin), de Centra voor Volwassenenonderwijs in Deurne en Oostende en het Koninklijk Werk IBIS (Bredene) vertegenwoordigd, evenals de koopvaardijsector, de sleepvaartsector, de baggersector, de zeevisserij, de binnenvaart, de shortsea shipping, het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust van de Vlaamse Overheid en de VDAB Maritieme Opleidingen.

Contact voor journalisten:
Nicolaas Vlaeminck
Email : nicolaas.vlaeminck@lin.vlaanderen.be
GSM: 0499/593.018