Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

Leerlingen worden door onbevoegde chauffeurs naar school vervoerd

Uit een grote controle van taxibusjes in Amersfoort bleek onlangs dat van zestig gecontroleerde chauffeurs bijna een kwart geen pas had. (AD, 22-05-2006). Ook het leerlingenvervoer (vervoer van kinderen met een beperking naar speciale of reguliere scholen), wordt uitgevoerd door chauffeurs zonder pas.

Dat betekent dat chauffeurs niet voldoen aan de minimale eisen die de CG-Raad, maar ook de wet, stelt voor vervoer van leerlingen. Dit is een ernstige zaak, die onaanvaardbare en onveilige situaties op kan leveren in vervoer van kwetsbare leerlingen naar school. Deze problemen komen bovenop de al eerder gesignaleerde knelpunten in het leerlingenvervoer, waarover de minister van OCW pas in juli een analyse openbaar maakt.

Sinds 1 juli 2004 geldt voor taxivervoer (tot en met acht zitplaatsen voor passagiers) de verplichting dat chauffeurs een opleiding volgen. Dat is een basisopleiding. Er was een overgangsperiode waarin bedrijven nog wat tijd kregen om hun chauffeurs die basisopleiding te laten volgen. Vanaf januari 2006 geldt dat niet meer. Alle chauffeurs moeten de basisopleiding met goed gevolg afgelegd hebben.

Chauffeurs moeten over een taxipas beschikken. Zij krijgen deze pas als ze voldoen aan onder andere de eisen:


* verklaring omtrent gedrag

* geneeskundige verklaring

* chauffeursdiploma

Allemaal zaken die minimaal van belang zijn als het gaat om de kwaliteit van het leerlingenvervoer. In de praktijk beschikken chauffeurs daar dus vaak niet over. Dit levert onaanvaardbare onveilige situaties op, bij vervoer van kwetsbare leerlingen.

Vakopleiding voor chauffeurs

De CG-Raad heeft er, met het project Adviesraden Leerlingenvervoer, voor gepleit dat chauffeurs niet alleen de basisopleiding volgen, maar de volledige vakopleiding. Daarvoor is samengewerkt met SKKP, die verantwoordelijk is voor deze opleidingen (www.skkp.nl). In de vakopleidingen zit (naast de basiskennis van hierboven):


* kennis van het omgaan met mensen met een beperking (uiteenlopende beperkingen, niet alleen mobiliteitsbeperkingen)
* levensreddend handelen en reanimatie.

Bedrijven die een keurmerk taxibedrijven hebben, voldoen aan diverse kwaliteitseisen. Onder andere dat de chauffeurs de uitgebreide vakopleiding hebben gevolgd. Zij worden hierop gecontroleerd. De CG-Raad adviseert de Adviesraden Leerlingenvervoer er bij gemeenten op aan te dringen om in de aanbesteding te kiezen voor keurmerkbedrijven. Dan is de kwaliteit gewaarborgd. Helaas doen gemeenten dat nog veel te weinig.

Leerlingen willen veilig naar school

De hierboven geschetste problemen met de chauffeurs komen bovenop de knelpunten die al eerder zijn gesignaleerd in het leerlingenvervoer. In februari heeft de CG-Raad, in samenwerking met de FOSS (Nederlandse Vereniging van ouders van kinderen met spraak- taal moeilijkheden) en de NVA (Nederlandse Vereniging van Autisme) en de organisaties uit het project Adviesraden Leerlingenvervoer, een notitie naar de minister van OCW gestuurd. Daarin staan alle knelpunten met het leerlingenvervoer op een rij. Deze notitie is gebaseerd op onderzoek dat de organisaties in het najaar van 2005 hebben uitgevoerd.
De minister heeft in maart in een brief op de notitie gereageerd. Daarin geeft zij aan een analyse te zullen maken van de knelpunten in het leerlingenvervoer. Op 22 mei meldde de minister de Tweede Kamer dat deze analyse pas in juli gereed is. Daarmee is er voor het komende schooljaar nog steeds geen veilig vervoer voor - kwetsbare leerlingen.

Meer informatie is te vinden op www.leerlingenvervoer.net.

(Geplaatst: 8 juni 2006)

---