Leerlingen worden door onbevoegde chauffeurs naar school vervoerd
Uit een grote controle van taxibusjes in Amersfoort bleek onlangs dat van
zestig gecontroleerde chauffeurs bijna een kwart geen pas had. (AD,
22-05-2006). Ook het leerlingenvervoer (vervoer van kinderen met een
beperking naar speciale of reguliere scholen), wordt uitgevoerd door
chauffeurs zonder pas.
Dat betekent dat chauffeurs niet voldoen aan de minimale eisen die de
CG-Raad, maar ook de wet, stelt voor vervoer van leerlingen. Dit is een
ernstige zaak, die onaanvaardbare en onveilige situaties op kan leveren in
vervoer van kwetsbare leerlingen naar school. Deze problemen komen bovenop
de al eerder gesignaleerde knelpunten in het leerlingenvervoer, waarover de
minister van OCW pas in juli een analyse openbaar maakt.
Sinds 1 juli 2004 geldt voor taxivervoer (tot en met acht zitplaatsen voor
passagiers) de verplichting dat chauffeurs een opleiding volgen. Dat is een
basisopleiding. Er was een overgangsperiode waarin bedrijven nog wat tijd
kregen om hun chauffeurs die basisopleiding te laten volgen. Vanaf januari
2006 geldt dat niet meer. Alle chauffeurs moeten de basisopleiding met goed
gevolg afgelegd hebben.
Chauffeurs moeten over een taxipas beschikken. Zij krijgen deze pas als ze
voldoen aan onder andere de eisen:
* verklaring omtrent gedrag
* geneeskundige verklaring
* chauffeursdiploma
Allemaal zaken die minimaal van belang zijn als het gaat om de
kwaliteit van het leerlingenvervoer. In de praktijk beschikken
chauffeurs daar dus vaak niet over. Dit levert onaanvaardbare
onveilige situaties op, bij vervoer van kwetsbare leerlingen.
Vakopleiding voor chauffeurs
De CG-Raad heeft er, met het project Adviesraden Leerlingenvervoer, voor
gepleit dat chauffeurs niet alleen de basisopleiding volgen, maar de
volledige vakopleiding. Daarvoor is samengewerkt met SKKP, die
verantwoordelijk is voor deze opleidingen (www.skkp.nl). In de
vakopleidingen zit (naast de basiskennis van hierboven):
* kennis van het omgaan met mensen met een beperking (uiteenlopende
beperkingen, niet alleen mobiliteitsbeperkingen)
* levensreddend handelen en reanimatie.
Bedrijven die een keurmerk taxibedrijven hebben, voldoen aan diverse
kwaliteitseisen. Onder andere dat de chauffeurs de uitgebreide
vakopleiding hebben gevolgd. Zij worden hierop gecontroleerd. De
CG-Raad adviseert de Adviesraden Leerlingenvervoer er bij gemeenten op
aan te dringen om in de aanbesteding te kiezen voor keurmerkbedrijven.
Dan is de kwaliteit gewaarborgd. Helaas doen gemeenten dat nog veel te
weinig.
Leerlingen willen veilig naar school
De hierboven geschetste problemen met de chauffeurs komen bovenop de
knelpunten die al eerder zijn gesignaleerd in het leerlingenvervoer. In
februari heeft de CG-Raad, in samenwerking met de FOSS (Nederlandse
Vereniging van ouders van kinderen met spraak- taal moeilijkheden) en de NVA
(Nederlandse Vereniging van Autisme) en de organisaties uit het project
Adviesraden Leerlingenvervoer, een notitie naar de minister van OCW
gestuurd. Daarin staan alle knelpunten met het leerlingenvervoer op een rij.
Deze notitie is gebaseerd op onderzoek dat de organisaties in het najaar van
2005 hebben uitgevoerd.
De minister heeft in maart in een brief op de notitie gereageerd. Daarin
geeft zij aan een analyse te zullen maken van de knelpunten in het
leerlingenvervoer. Op 22 mei meldde de minister de Tweede Kamer dat deze
analyse pas in juli gereed is. Daarmee is er voor het komende schooljaar nog
steeds geen veilig vervoer voor - kwetsbare leerlingen.
Meer informatie is te vinden op www.leerlingenvervoer.net.
(Geplaatst: 8 juni 2006)
---
Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland