Lotus lanceert scherp geprijsde Elise 'S'
(6/8/2006)
Lotus is terug in het marktsegment van scherp geprijsde sportwagens
met de nieuwe Lotus Elise S, die in juli zijn werelddebuut beleeft op
de befaamde Motorshow van Londen. Dankzij deze nieuwe propositie die
de prijslijst zal aanvoeren met een scherpe prijsstelling, zullen de
verkopen van het succesvolle Elise model uit Hethel nog verder
toenemen.
Doordat tijdelijk de K series motor niet beschikbaar was, waardoor een
âgatâ was ontstaan in het model portfolio van lotus, ontstond de
noodzaak een goede vervanger te vinden voor het populaire model. De
liefhebbers van echte, betaalbare sportwagens hadden daar recht op.
De uitdaging om het âgat te vullenâ is door Lotus nu uitstekend
opgelost met de introductie van de Lotus S, die in ware Lotus
sportwagen traditie de sprint van 0 tot 100 km p/u in slechts 6.3
seconden zal afleggen. Toch zal de aanschafprijs slechts 47.288, -
euro zal bedragen.
Lotus heeft de hoogwaardige technologie van de 1.8-liter 136 pk Toyota
motor met variabele kleppen timing nu ook beschikbaar gemaakt voor de
S, en de kenmerken van deze ultramoderne krachtbron passen naadloos op
de fenomenale wegkarakteristieken van de Elise. De S bereikt daarmee
een topsnelheid van boven de 200 km per uur, (âlaw permittingâ zoals
de Engelsen dat zo fraai zeggen!)
De nieuwe Elise S mag dan niet de snelste versie zijn uit de
modelreeks, maar zijn acceleratie, prestaties en handling zijn
toonaangevend in zijn marktsegment. En dat tegen zeer aangename
kosten. En welke roadster in dit segment snelt in 6,3 seconden naar de
100 km p/u grens? (Ter vergelijking, de 2.0 liter MX-5 van Mazda heeft
daar 7.9 seconden voor nodig.) Voeg daarbij het feit, dat de
afschrijvingskosten van een Lotus sportwagen tot de laagste in de
automobielbranche behoren, en de aanschaf van een Lotus Elise S wordt
ook ineens rationeel zeer verklaarbaar.
De Lotus Elise S is gebouwd op het revolutionaire en prijswinnende
geperst en gelijmd aluminium chassis, met een lichtgewicht stalen
subframe aan de achterzijde. Het chassis zelf weegt slechts 68 kg en
heeft een stijfheids coëfficiënt van 9.500. Het koetswerk blijft
ongewijzigd ten opzichte van de klassieke 192 pk Lotus Elise R (door
de lancering van de Elise S, zal de Elise 111r verder door het leven
gaan als de Elise R) â onder het motto ânever change a winning teamâ,
want de aërodynamische eigenschappen en het elegante Lotus design
blijven toonaangevend. De standaard specificaties zal de
sportwagenliefhebber zeker aanspreken, want die is ongewijzigd
gebleven. De scherpe prijsstelling is niet ten koste gegaan van de
eigenschappen en kenmerken van de Lotus sportwagen. Ook is het
volledige Lotus Elise optieprogramma ook leverbaar voor de S, met
uitzondering van het limited slip differentieel, zodat de nieuwste
Lotus ook eenvoudig te personaliseren is naar de wensen en eisen van
de klant.
De prestaties
Het maximum motorvermogen van 136 pk (100 kW) komt vrij bij een motor
toerental van 6.200 en het maximum koppel 172 Nm is beschikbaar bij
4.200 tpm. Door dit karakter is er al voldoende vermogen beschikbaar
in het midden toerengebied, maar de bestuurder wordt ook aangemoedigd
om de naald van de toerenteller op te jagen naar de toegestane 6.800
tpm markering. Op dat moment licht een felrood lampje op om de
bestuurder te verwittigen dat het wenselijk is op te schakelen. Het
moment van oplichten is overigens afhankelijk van de gekozen
versnelling.
Het rijden in welke Elise ook is een ervaring op zich, en de Elise S
vormt daar geen uitzondering op. Slechts weinig autoâs kunnen
wedijveren met de nauwkeurige besturing, het reageren op het gaspedaal
en de remmen. Alleen een Lotus heeft de relatief zachte vering en
stevige demping die zorgen voor een superieur weggedrag en een
waarlijk opwindend rijkarakter. Ook kan alleen een Lotus dergelijke
prestaties leveren zonder een extra aanslag te doen op het milieu op
het beid van uitlaatgas emissies en brandstofgebruik.
Gewicht
Met een gewicht van slechts 860 kg is de Lotus Elise S niet alleen
één van de lichtste sportwagens ter wereld, maar ook één van de
lichtste autoâs ter wereld!!! Een laag gewicht komt acceleratie, het
milieu, het rijgedrag, het rijcomfort en de remmen ten goede. Geremd
wordt er overigens met AP Racing remklauwen voor en Brembo remklauwen
achter, voorzien van 282 mm geventileerde en geperforeerde gesmede
schijfremmen.
Het geavanceerde ABS systeem is uitgerust met een anti-lock systeem,
waarvan de meeste berijders niet eens zullen merken dat het aan boord
is â tot het moment natuurlijk dat het nodig is en zelfs dan grijpt
het systeem niet al te overheersend in. De S blijft tenslotte ook in
die situaties een sportwagen. Het ABS systeem is gelinkt aan een
lichtgewicht pedal box met stalen pedaal armen en
geperste aluminium pedalen. Deze heeft ook een elektronisch
(drive-by-wire) gaspedaal voor een snelle reactie van de motor op het
intrappen of loslaten van het gaspedaal.
Willem van der Kooi, onder andere distributeur van Lotus in Nederland:
"De komst van deze nieuwe Elise S is goed nieuws voor de liefhebbers
van echte sportwagens. De prijs-kwaliteit verhouding van deze auto is
ongekend en brengt de prachtige Lotus Elise modelreeks terug waar deze
hoort: midden in het populaire sportwagen marktsegment. De Lotus Elise
is een uitstekend alternatief voor de bestaande of mogelijke MX-5 of
MG rijder, modellen waarbij het toch voornamelijk om het uiterlijk
gaat. Zij hebben nu de mogelijkheid om weer in een auto te rijden die
in onze ogen alles heeft wat een echte sportwagen zou moeten hebben."
Met de introductie van de Elise S zal de Elise 111r bekend worden als
de Elise R. Naast deze wijziging van de typeaanduiding zal de Elise R
voortaan ook standaard worden uitgerust met het Touring Pack. De prijs
van de Elise R bedraagt EUR 59.839,-. Voor de klanten die daar de
voorkeur aan geven kan de Elise R ook zonder Touring pack worden
geleverd. De Elise R verschilt ook van de Elise S door de 8-spakige
licht aluminium wielen en de LOTUS aanduiding op de achterzijde.
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai