International Film Festival Rotterdam / Holland Festival
PERSBERICHT 26 april 2006
IFFR en Holland Festival werken samen: filmprogramma van 8 tot en met 11 juni in Westergasfabriek
Film keert terug als onderdeel van het Holland Festival: het
International Film Festival Rotterdam en het Holland Festival
presenteren onder de titel 'Rotterdam, Holland' een programma van rond
de twintig nieuwe speelfilms, documentaires en korte films. Het oeuvre
van de Quay Brothers krijgt speciale aandacht. Een deel van het
programma staat in het teken van verbanden met de uitvoerende kunsten.
Waar mogelijk zullen filmmakers aanwezig zijn om hun werk te
introduceren en toe te lichten. De films zijn te zien van 8 tot en met
11 juni 2006 in drie zalen op het terrein van de Westergasfabriek in
Amsterdam. Het filmprogramma is vanaf 30 mei verkrijgbaar en tevens
online op www.filmfestivalrotterdam.com en www.hollandfestival.nl. De
kaartverkoop start op 2 juni online via www.filmfestivalrotterdam.com en
aan de festivalkassa op het Westergasfabriek-terrein.
Het filmprogramma in het Holland Festival heeft veel weg van zijn grote
broer in Rotterdam: ook in Amsterdam richt het IFFR zich op recente,
innovatieve en geëngageerde films met een open oog voor verbanden met
andere kunsten en op het directe contact tussen filmmaker en publiek via
zaalgesprekken.
Op het programma staan twee in Berlijn bekroonde films die tot stand
kwamen met een bijdrage van het Hubert Bals Fonds: het meeslepende
GRBAVICA van Jasmila Zbanic (winnaar Gouden Beer 2006), over een moeder
en dochter in hedendaags Sarajevo, en het ingetogen EL CUSTODIO van
Rodrigo Moreno uit Argentinië over de bodyguard van een minister (Alfred
Bauer-prijs 2006). De Canadese kunstenaar Clive Holden presenteert met
een multimediale 'artist talk'-performance de Europese première van zijn
april jl. in Toronto gelanceerde UTOPIA SUITE. Holden verkent in dit
vijfjarige project met film-, video-, geluids en online kunst de
actualiteit en waarde van het utopisch perspectief.
Theater en film raken elkaar in de wereldpremière van BLACK WATER FEVER
(met Ellen ten Damme en Roeland Fernhout) van de Nederlandse theater- en
filmmaker Cyrus Frisch, in de documentaire LES ARTISTES DU THÉÂTRE BRÛLÉ
van Rithy Panh over de vernietigde theatertraditie van Cambodja en in
THAT'S ALL THERE IS van de Oostenrijkse filmmaker Michael Pilz. Hij
filmde theaterregisseur Jack Garfein die eind jaren tachtig op
uitnodiging van Georg Tabori in Wenen werkt aan de opvoering van een
aantal toneelstukken van Samuel Beckett. De film IMMERGRÜN UND DIE
MODERNE THE AUDIENCE van Edgar Honetschläger (Oostenrijk) komt voort
uit een project met de Opera van Graz. De filmmaker kreeg een
'beeldopdracht' van componist Peter Ablinger en verwerkte het materiaal
tot een zelfstandige film.
De filmmakertweeling Stephen en Timothy Quay krijgt een centrale plek in
het gezamenlijke Holland Festival-filmprogramma. Er zal een ruime
selectie uit hun korte films, videoclips en de (live-action) speelfilm
INSTITUTE BENJAMENTA. In het Muziekgebouw aan 't IJ zijn op monitoren
videocompilaties te zien die de interesse van de Quay Brothers in
hedendaagse muziek en dans illustreren. Bovendien exposeren ze voor het
eerst een twintigtal (miniatuur)decors en maquettes.
De Quays (USA 1947, maar sinds begin jaren zeventig werkzaam vanuit
Londen) behoren tot de origineelste en meest geïmiteerde filmmakers ter
wereld, met name dankzij een reeks videoclips voor MTV. Kenmerkend zijn
hun gebruik van poppen en objecten, de dromerige, fantastische werelden
die ze creëren en de aandacht voor detail, kleur, textuur en
choreografische cameravoering.
In een wereldpremière gunnen de Quays hun publiek vrijwel letterlijk
inzage in hun creatieproces door het exposeren van een twintigtal decors
en maquettes. Deze tentoonstelling van kijkkasten illustreert niet
alleen hoe fantastisch het duo een heel universum tevoorschijn kan
toveren uit een uiterst bescheiden miniatuurwereld. Het demonstreert ook
hun veelzijdigheid als decorontwerpers voor opera, dans en theater. Hun
relatie met de wereld van de uitvoerende kunsten is een onbekend, maar
erg belangrijk onderdeel van hun oeuvre. Het Holland Festival is dan ook
een perfecte plek om dit aspect naar voor te schuiven.
(einde persbericht)
Noten (
International Film Festival Rotterdam