International Film Festival Rotterdam

International Film Festival Rotterdam / Holland Festival

PERSBERICHT 26 april 2006

IFFR en Holland Festival werken samen: filmprogramma van 8 tot en met 11 juni in Westergasfabriek

Film keert terug als onderdeel van het Holland Festival: het International Film Festival Rotterdam en het Holland Festival presenteren onder de titel 'Rotterdam, Holland' een programma van rond de twintig nieuwe speelfilms, documentaires en korte films. Het oeuvre van de Quay Brothers krijgt speciale aandacht. Een deel van het programma staat in het teken van verbanden met de uitvoerende kunsten. Waar mogelijk zullen filmmakers aanwezig zijn om hun werk te introduceren en toe te lichten. De films zijn te zien van 8 tot en met 11 juni 2006 in drie zalen op het terrein van de Westergasfabriek in Amsterdam. Het filmprogramma is vanaf 30 mei verkrijgbaar en tevens online op www.filmfestivalrotterdam.com en www.hollandfestival.nl. De kaartverkoop start op 2 juni online via www.filmfestivalrotterdam.com en aan de festivalkassa op het Westergasfabriek-terrein.

Het filmprogramma in het Holland Festival heeft veel weg van zijn grote broer in Rotterdam: ook in Amsterdam richt het IFFR zich op recente, innovatieve en geëngageerde films met een open oog voor verbanden met andere kunsten en op het directe contact tussen filmmaker en publiek via zaalgesprekken.
Op het programma staan twee in Berlijn bekroonde films die tot stand kwamen met een bijdrage van het Hubert Bals Fonds: het meeslepende GRBAVICA van Jasmila Zbanic (winnaar Gouden Beer 2006), over een moeder en dochter in hedendaags Sarajevo, en het ingetogen EL CUSTODIO van Rodrigo Moreno uit Argentinië over de bodyguard van een minister (Alfred Bauer-prijs 2006). De Canadese kunstenaar Clive Holden presenteert met een multimediale 'artist talk'-performance de Europese première van zijn april jl. in Toronto gelanceerde UTOPIA SUITE. Holden verkent in dit vijfjarige project met film-, video-, geluids en online kunst de actualiteit en waarde van het utopisch perspectief.

Theater en film raken elkaar in de wereldpremière van BLACK WATER FEVER (met Ellen ten Damme en Roeland Fernhout) van de Nederlandse theater- en filmmaker Cyrus Frisch, in de documentaire LES ARTISTES DU THÉÂTRE BRÛLÉ van Rithy Panh over de vernietigde theatertraditie van Cambodja en in THAT'S ALL THERE IS van de Oostenrijkse filmmaker Michael Pilz. Hij filmde theaterregisseur Jack Garfein die eind jaren tachtig op uitnodiging van Georg Tabori in Wenen werkt aan de opvoering van een aantal toneelstukken van Samuel Beckett. De film IMMERGRÜN UND DIE MODERNE ­ THE AUDIENCE van Edgar Honetschläger (Oostenrijk) komt voort uit een project met de Opera van Graz. De filmmaker kreeg een 'beeldopdracht' van componist Peter Ablinger en verwerkte het materiaal tot een zelfstandige film.

De filmmakertweeling Stephen en Timothy Quay krijgt een centrale plek in het gezamenlijke Holland Festival-filmprogramma. Er zal een ruime selectie uit hun korte films, videoclips en de (live-action) speelfilm INSTITUTE BENJAMENTA. In het Muziekgebouw aan 't IJ zijn op monitoren videocompilaties te zien die de interesse van de Quay Brothers in hedendaagse muziek en dans illustreren. Bovendien exposeren ze voor het eerst een twintigtal (miniatuur)decors en maquettes. De Quays (USA 1947, maar sinds begin jaren zeventig werkzaam vanuit Londen) behoren tot de origineelste en meest geïmiteerde filmmakers ter wereld, met name dankzij een reeks videoclips voor MTV. Kenmerkend zijn hun gebruik van poppen en objecten, de dromerige, fantastische werelden die ze creëren en de aandacht voor detail, kleur, textuur en choreografische cameravoering.

In een wereldpremière gunnen de Quays hun publiek vrijwel letterlijk inzage in hun creatieproces door het exposeren van een twintigtal decors en maquettes. Deze tentoonstelling van kijkkasten illustreert niet alleen hoe fantastisch het duo een heel universum tevoorschijn kan toveren uit een uiterst bescheiden miniatuurwereld. Het demonstreert ook hun veelzijdigheid als decorontwerpers voor opera, dans en theater. Hun relatie met de wereld van de uitvoerende kunsten is een onbekend, maar erg belangrijk onderdeel van hun oeuvre. Het Holland Festival is dan ook een perfecte plek om dit aspect naar voor te schuiven.

(einde persbericht)

Noten (