Raad voor het openbaar bestuur

Datum laatste wijziging: 7 juni 2006

Jaarverslag Rfv 2005

In zijn jaarverslag over 2005 stelt de Raad vast dat de uitgangspunten die aan de financiële verhoudingen ten grondslag liggen onder druk staan. De Raad doelt daarbij niet alleen op de gevolgen van de OZB-wetgeving, maar ook op de grote aandacht voor individuele gemeenten bij de verdeelvraagstukken, een grote nadruk op kostenoriëntatie, een sterke nadruk op afrekenen op prestaties van gemeenten door het Rijk en een in weerwil van de sanering toch een groei van het aantal specifieke uitkeringen. Deze ontwikkelingen staan op gespannen voet met de gewenste globaliteit van de verdeling van de algemene uitkering en de eigen verantwoordelijkheid van gemeenten. Het jaarverslag 2005 is vanaf deze website te downloaden.

Gemeenten zelf verantwoordelijk voor eigen prestaties Het is aan de gemeenten zelf om de eigen prestaties te meten en daarover aan de gemeenteraad verantwoording over af te leggen. Het ligt niet in de rede dat de landelijke overheid wil weten welke prestaties gemeenten leveren aangezien gemeenten vrij zijn in de besteding van de algemene uitkering uit het gemeentefonds en de lokale belastingen. Dit schrijft de Raad voor de financiële verhoudingen (Rfv) in zijn advies 'Lokale lasten en gemeentelijke prestaties' dat is uitgebracht op verzoek van de Tweede Kamer. Alleen als er sprake is van bekostiging door het Rijk, past een verantwoording van prestaties aan het Rijk. Net zo als op rijksniveau afwegingen worden gemaakt over de inzet van middelen met het oog op de te bereiken doelstellingen en daarover verantwoording wordt afgelegd aan het parlement, zo gebeurt dat ook in de gemeenten aan de gemeenteraad. Het volledige advies is vanaf deze website te downloaden.

Herziening verdeling inkomensdeel Wet werk en bijstand (WWB) Voor het verdeelmodel voor het inkomensdeel van de WWB is een onderhoudstraject opgezet. Het onderzoekbureau Ape heeft de mogelijkheden tot verbetering van het verdeelmodel voor de bijstandsverlening door gemeenten onderzocht en de uitkomsten gepresenteerd in het rapport 'Verbeterpotentieel van het objectieve verdeelmodel WWB'. De Raad heeft advies uitgebracht naar aanleiding van de bevindingen van dit onderzoek. De Raad waarschuwt tegen al te vluchtige aanpassingen in het verdeelmodel. Dit ondermijnt het vertrouwen in het objectieve verdeelmodel. In dit stadium geeft de Raad de voorkeur aan een het zogenoemde APE2007 model. Een beperkt aangepaste en geactualiseerde versie van het huidige model. De Raad stemt in met het buiten de geobjectiveerde verdeling houden van samenwerkingsverbanden. Ook acht hij de uitbreiding van de groep gemeenten waarvoor het budget volledig objectief wordt bepaald tot gemeenten met meer dan 40.000 inwoners passend. Het volledige advies is vanaf deze website te downloaden.

Onderzoek naar aanpassingen verdeelmodel voor het Werkdeel van de WWB Bij de behandeling van de WWB kwam in de Tweede Kamer de vraag aan de orde of het verdeelmodel voor de reïntegratiemiddelen (het zogenaamde W-deel) wel in voldoende mate rekening houdt met de verschillende kosten voor reïntegratie? Bijvoorbeeld verschillen tussen mensen zonder startkwalificatie, mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, mensen met een taalachterstand, verslaafden, dak- en thuislozen, arbeidsgehandicapten en nuggers. In het rapport 'Uit de bakken aan de bak' van het onderzoeksbureau SEO wordt ingegaan op deze vraag. De Raad komt op basis van dit rapport tot de conclusie dat er geen aanleiding is het huidige vrij eenvoudige verdeelmodel voor de reïntegratiemiddelen te herzien. De omvang van de groep uitkeringsgerechtigden is een goede indicator is voor de totale omvang van de gehele doelgroep. Een verdeling gebaseerd op specifieke groepen die een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben, levert gelet op de gewenste beleids- en bestedingsvrijheid van gemeenten geen enkel soulaas. Het is ondoelmatig en zal gepaard gaan met administratieve lasten, het geen haaks staat op het streven van het kabinet om deze lastendruk te verminderen. Door de verdeling te blijven baseren op actuele gegevens zal de verdeling ook blijven aansluiten bij de behoefte. Het volledige advies is vanaf deze website te downloaden.

Artikel 12 adviezen
De Raad heeft een drietal adviezen artikel 12 uitgebracht. Het gaat om de gemeenten Simpelveld, Nieuwkoop en Neder-Betuwe. De adviezen zijn vanaf deze site te downloaden. Het advies over de artikel 12-aanvraag van de gemeente Boskoop zal binnenkort verschijnen. In alle vier de artikel 12-aanvragen speelt de beoordeling van de weerstandscapaciteit een belangrijke rol.

Vervolg advies Meerkosten slechte bodemgesteldheid In zijn advies over de bodemgesteldheid gaf de Raad aan in grote lijnen in te stemmen met de bevindingen van het rapport "Meerkosten gemeenten met een slechte bodemgesteldheid" van het onderzoeksbureau Cebeon. Op één punt week de Raad af van het rapport. De Raad is van mening dat de verdeling gebaseerd dient te zijn op de werkelijke kosten die gemeenten maken en niet op een gewenst uitgavenniveau. Hij adviseerde daarom de aanpassing van de wegingsfactor voor veen te baseren op het feitelijke uitgavenniveau. Het zwaardere gewicht van de maatstaf oeverlengte in de gebieden met kleiveen en veen komt naar de opvatting van de Raad tegemoet aan de extra kosten van drooglegging. In het advies plaatst de Raad verder een aantal opmerkingen over de wijze waarop het Gemeentefonds dient de kostenontwikkeling te volgen.

Naar aanleiding van het advies van de Raad heeft de minister van Binnenlandse Zaken een brief naar de Tweede kamer gezonden (Tweede Kamer, vergaderjaar 2005-2006, 30 300 B, nr. 17). De minister onderschrijft het advies van de Raad. Hij komt echter met een kleine variant waarbij én de wegingsfactor veen én de maatstaf oeverlengte worden aangepast, in zodanige mate dat de onderlinge verhoudingen tussen de voordeelgemeenten in stand blijven. De Tweede Kamer wenst echter vast te houden aan de voorstellen zoals die in het onderzoeksrapport van Cebeon. U kunt het advies vanaf deze website downloaden.

---