Samenwerken beter dan strategie. Internationaal .............
Verizon business
Samenwerken beter dan strategie. Internationaal onderzoek: intern samenwerken sleutel tot
succes voor organisaties.
BASKING RIDGE, New Jersey en REDMOND, Washington, June 7 /PRNewswire/ --
- Verizon Business en Microsoft sponsoren internationaal onderzoek.
- Unieke 'Samenwerkingsindex' ontwikkeld om de impact te meten van communicatiecultuur
en -technologie op prestaties van organisaties.
Samenwerking is wereldwijd de sleutel tot succesvolle prestaties binnen organisaties.
De impact van samenwerking is twee keer zo groot als strategische oriëntatie (de
inzet waarmee een bedrijf nieuwe marktmogelijkheden najaagt) en vijf keer zo groot als
marktontwikkelingen.
(i)
Dit zijn de belangrijkste resultaten van het onderzoek "Meetings Around the World: The
Impact of Collaboration on Business Performance" dat in 2006 in opdracht van Verizon
Business en Mircrosoft Corp. werd uitgevoerd door Frost & Sullivan. Het onderzoek
definieert samenwerking als een interactie tussen cultuur (teamwork, processen gericht op
samenwerking) en technologie (zoals audio- en webconferenties, email en instant
messaging). Voor dit onderzoek ontwikkelde Frost & Sullivan een index om na te kunnen
gaan hoe samenwerking de bedrijfsprestatie beïnvloedt.
Het onderzoek toonde ook aan dat er wereldwijd een cultuur van samenwerking bestaat,
maar dat er regionale verschillen zijn in de manier waarop mensen in verschillende landen
met elkaar wensen te communiceren.
"De resultaten tonen aan dat samenwerking een positieve impact kan hebben op de drie
parameters van prestatie (rentabiliteit, verkopen en winstgroei) op basis waarvan de
algehele prestatie van een organisatie wordt vastgesteld", zei Jaclyn Kostner, Ph.D.,
bestseller auteur en expert op het gebied van virtuele samenwerking. "Als algemene regel
geldt wereldwijd dat bedrijven waar mensen goed intern samenwerken, beter presteren. Waar
minder wordt samengewerkt, wordt minder gepresteerd. Zo eenvoudig is het".
Voor het onderzoek werden 946 besluitvormers op het gebied van informatie-technologie
en op het gebied van marktsectoren ondervraagd bij 2.000 MKB bedrijven of internationaal
opererende bedrijven. Deze bedrijven zijn gevestigd in de Verenigde Staten, Europa
(Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk) en Azië-Pacific (Australië,
Hongkong en Japan). (ii) De onderzoekers creëerden een samenwerkingsindex om het
relatieve
'samenwerkingsgehalte' van een bedrijf te meten. Zij baseerden zich daarbij op twee
hoofdfactoren:
- De mate waarin een organisatie is georiënteerd op samenwerking en de mate
waarin haar infrastructuur dit mogelijk maakt. Met inbegrip van
samenwerkingstechnologieën audio- en webconferenties en instant messaging.
- De aard en omvang van samenwerking die mensen in staat stelt om de handen ineen te
slaan. Net als organisatiecultuur en processen die teamwork bevorderen.
Impact consistent, zowel wereldwijd als bij hoofdsectoren
In het in maart van dit jaar uitgevoerde onderzoek concluderen de onderzoekers dat de
impact van samenwerking op de algehele prestaties van organisaties in de Verenigde
Staten, Europa en Azië-Pacific overal hetzelfde is. Dit geldt ook voor de zes
verticale sectoren die werden onderzocht: gezondheidszorg, overheid, technologie,
professionele dienstverlening, financiële diensten en productie.
"Verizon Business bevordert betere samenwerking door onze diensten zoals Net
Conferencing en Secure Instant Messaging", zei Nancy Gofus, vice president voor
productbeheer bij Verizon Business. "Wij hebben opdracht gegeven voor dit onderzoek om zo
inzicht te krijgen in hoe er wordt samengewerkt en op basis daarvan onze huidige en
toekomstige producten beter te kunnen afstemmen op de wensen van de klant".
Susan Conway, senior consultant bij Microsoft, zei: "Bij Microsoft heeft het onderzoek
ons laten zien dat mensen die in de informatiesector werkzaam zijn, steeds meer gebruik
maken van samenwerkingtechnologieën om de productiviteit te verhogen en de
efficiëntie van de bedrijfsvoering te verbeteren. Naarmate de adoptie van
samenwerkingstechnologieën groeit, wordt het steeds crucialer om IT-medewerkers te
voorzien van samenwerkingsoplossingen die de communicatie vereenvoudigen. Microsoft
voorziet IT-medewerkers van een gebundelde communicatie-ervaring die de deuren naar de
hedendaagse communicatie opent en de mensen centraal stelt".
Er bestaat internationaal een cultuur van samenwerking
Behalve het meten van het relatieve 'samenwerkingsgehalte' bij organisaties, bracht
"Meetings Around the World" naast een algemene, positieve houding over samenwerking ook
specifieke voorkeuren en regionale verschillen aan het licht:
- Een overweldigend aantal professionals wereldwijd (9:1) ervaart samenwerken als zeer
productief en gelooft dat samenwerken d.m.v.
communicatietechnologieën een persoonlijk concurrentievoordeel
oplevert, hen geïnformeerd houdt en in staat stelt profijt te trekken
van nieuwe kansen.
- Veel professionals willen in teams werken (10:1), het liefste vanuit huis (3:1) en
het hoeft niet noodzakelijkerwijs rechtstreeks te zijn.
- Een meerderheid van professionals wereldwijd (5:1) vindt dat deelnemen aan
elektronische conferenties een goed alternatief is voor reizen.
- Veel professionals willen ter plaatse bereikt kunnen worden (2:1), maar niet
noodzakelijkerwijs de hele tijd (9:1), hetgeen één van redenen kan zijn
waarom email wordt geprefereerd boven de telefoon (3:1).
Wat betreft de regionale verschillen; Amerikaanse professionals willen liever alleen
werken en prefereren het verzenden van een email boven telefoneren of het achterlaten van
een voicemail. Zij gaan ook gemakkelijker om met technologieën voor audio-, video- en
webconferentie dan mensen uit andere landen en hebben de sterkste neiging tot
multi-tasking tijdens telefonische conferenties.
Europeanen gedijen beter bij teamwork dan hun vakgenoten elders en prefereren een
directe interactie met andere mensen. Zij beschouwen het eerder als onverantwoord om de
telefoon niet te beantwoorden en willen liever teruggebeld worden dan dat mensen een
bericht op hun voicemail achterlaten. Professionals in de regio Azië-Pacific willen,
meer dan waar dan ook, gedurende de werkdag constant bereikbaar zijn. Vandaar dat zij de
telefoon als een onmisbaar werktuig ervaren en instant messaging preferen boven email.
"Samenwerkingstechnologieën geven iedereen in ons bedrijf toegang tot dezelfde
informatie, onafhankelijk van hun locatie", zei David Medland-Slater, productpromotor
voor Touchpaper, de internationale softwareprovider voor IT Business Management (ITBM),
gevestigd in het Verenigd Koninkrijk. "Door het stimuleren van hulpmiddelen als
webconferenties en schema's, hebben wij onze snelheid om informatie te verzenden binnen
ons bedrijf vergroot en dat heeft onze concurrentiepositie wereldwijd verbeterd".
Webconferentie kan een belangrijke indicator zijn voor de prestatie van een bedrijf
Van alle samenwerkingstechnologieën die zijn onderzocht (iii), werden er drie
vaker gebezigd bij bedrijven die goed presteerden dan bij organisaties die matig
presteerden: webconferentie, audioconferentie en technologieën voor
ontmoetingsschema's (meeting-scheduler). Het deelnemen aan een webconferentie werd door
de ondervraagden als het meest gebruikte hulpmiddel genoemd. (Hoge prestatie versus lage
prestatie was een op de prestatie-index van de bedrijven gebaseerde scheiding, die was
afgeleid van op de vragenlijst beoordeelde onderwerpen.)
"Dit onderzoek introduceert een nieuw krachtig meetinstrument voor het management om
organisaties succesvoller te leiden en concurrentievoordeel te behalen", zei Brian
Cotton, vice president bij Frost & Sullivan. "Het beoordelen van de kwaliteit en de
capaciteit van samenwerking bij een bedrijf geeft het management een mogelijkheid om
prioriteiten te stellen bij het investeren in technologie, de adoptie van nieuwe
hulpmiddelen aan te moedigen en de communicatielijnen voor verbeterde samenwerking te
openen".
Voor meer informatie over Meetings Around the World, kijk op:
newscenter.verizon.com/kit/collaboration/ .
BASKING RIDGE, New Jersey en REDMOND, Washington, June 7 /PRNewswire/ --
(i) Samenwerking, de strategische oriëntatie en marktturbulentie van een
organisatie werden geïdentificeerd als de drie belangrijkste sleutelbegrippen voor
de bedrijfsprestatie. Hiervan werd samenwerking aangemerkt als het begrip met de meest
significante impact.
(ii) De besluitvormers waren de personen op belangrijke posities bij de
line-of-business of op een Information Technology afdeling met titels als President, Vice
President, Directeur of Manager. De ratio is een combinatie van ondervraagden die aangaven
het er sterk mee eens te zijn, het er mee eens te zijn tegenover het ermee oneens te zijn
en het ermee oneens zijn.
(iii) De in het onderzoek weergegeven technologieën omvatten email,
ontmoetingsschema, instant messaging, videoconferentie, audioconferentie, webconferentie,
desktop of aangesloten PC, mobiele / draadloze PC, PDA met/zonder toegang tot het web, PDA
met toegang tot het web, Mobiele telefoon met toegang tot het web, pager.
Microsoft en Outlook zijn beiden geregistreerde handelsnamen of handelsnamen van
Microsoft Corp. In de Verenigde Staten en/of andere landen. De namen van de in het
persbericht vermelde bedrijven en producten kunnen de handelsnamen van hun
respectievelijke eigenaars zijn.
Over Verizon Business
Verizon Business, een onderdeel van Verizon Communications (NYSE: VZ), is een
toonaangevende leverancier van geavanceerde oplossingen voor de communicatie- en
informatietechnologie (IT) voor grote klanten bij ondernemingen en overheden wereldwijd.
Door de combinatie van een onovertroffen wereldwijd netwerkbereik met geavanceerde
technologie en professionele dienstencapaciteiten, levert Verizon Business innovatieve en
naadloze zakelijke oplossingen voor klanten over de hele wereld. Voor meer informatie,
kijk op: www.verizonbusiness.com .
Over Microsoft
Opgericht in 1975, Microsoft (Nasdaq "MSFT") is de wereldwijde leider in software,
diensten en oplossingen die personen en bedrijven helpen om hun potentieel volledig te
realiseren.
Over Frost & Sullivan
Frost & Sullivan is een z.g. internationaal growth consulting bureau, een
marktonderzoekbureau dat meer dan 40 jaar samen met klanten werkt aan de ontwikkeling van
innovatieve groeistrategieën. De expertise van het bedrijf in deze sector integreert
growth consulting, growth partnership services en corporate management training om
mogelijkheden te herkennen en te ontwikkelen. Frost & Sullivan bedient een
clientèle, die wereldwijd bestaat uit 1000 gevestigde en startende bedrijven en de
investeringswereld, met het leveren van een uitgebreid productenpakket voor de sector dat
een uniek internationaal perspectief weerspiegelt en recente marktanalyses,
technologieën, econometrieken en demografieën met elkaar combineert. Voor meer
informatie, kijk op: www.frost.com
VERIZONS NIEUWSCENTRUM ONLINE: Nieuwsberichten van Verizon, toespraken en
biografieën van het management, mediacontacten, hoge kwaliteitsbeelden en video en
nog meer informatie zijn te vinden bij Verizons Nieuwscentrum op
www.verizon.com/news . Bezoek het Nieuwscentrum om nieuwsberichten per e-mail te
ontvangen en registreer u voor aangepaste automatische aanlevering van nieuwsberichten
van Verizon.
Website: www.verizon.com
www.frost.com
www.verizonbusiness.com
newscenter.verizon.com/kit/collaboration