Ingezonden persbericht
Eén op de drie Nederlanders 'seriemoralist'
Verzet tegen goedkope vlucht voor een weekendje in het buitenland, een reep chocolade eten of thuis een glaasje wijn drinken.
Den Haag, 7 juni 2006 - Steeds meer Europese consumenten (39 procent) verzetten zich tegen pret of plezier zoals snoep op school, chocolade in ziekenhuizen, grote auto's en vliegreizen. In Nederland voert 37 procent actief campagne tegen deze zaken. Dit blijkt uit een Europees onderzoek naar het gedrag en de houding van consumenten, uitgevoerd door de Future Foundation, een internationale denktank die consumentengedrag onderzoekt.
Uit het onderzoek blijkt dat een nieuwe en invloedrijke groep consumenten (door de Future Foundation Nieuwe Puriteinen genoemd) steeds meer aanhangers krijgt en in verzet komt tegen zogenaamde 'sociale zonden', die tot voor kort als een kwestie van persoonlijke keuze werden beschouwd. De meeste Nieuwe Puriteinen (52 procent) wonen in Italië, gevolgd door Engeland en Nederland (beiden 37 procent). De hekkensluiters zijn de Finnen en Noren (resp. 27 en 23 procent).
Uit het onderzoek blijkt ondermeer dat:
- 32 procent van de Nederlanders en 36 procent van de Europeanen vindt dat hun regering een campagne moet beginnen om mensen ervan te weerhouden thuis alleen te drinken;
- 56 procent van de Nederlanders en 43 procent van de Europeanen vindt dat schoolhoofden het nuttigen van alle snoep en koolzuurhoudende dranken op school moeten verbieden;
- 20 procent van de Nederlanders en 29 procent van de Europeanen vindt dat de maximumsnelheid op snelwegen verlaagd moet worden;
- 33 procent van de Nederlanders en Europeanen vindt dat 4x4's of SUV's een rijverbod in steden moeten krijgen.
Nieuwe Puriteinen zien het als hun recht en plicht een standpunt van de harde lijn in te nemen over kwesties die geen directe impact op hun eigen leven hebben. In kinderloze huishoudens vindt 42 procent van de ondervraagden dat schoolhoofden alle snoep op school zouden moeten verbieden. Het zelfde aantal wil een lagere snelheidslimiet, (38 procent onder degenen die geen auto hebben).
De Future Foundation, onderdeel van consumenteninformatiebureau Experian, ontdekte dat in heel Europa, meer dan de helft (53 procent) van de bevolking seriecampagnevoerders worden. In Nederland is dit 37 procent.
U kunt het gehele onderzoek opvragen via maurits.blok@pleon.com of 020 487 4000
Hans Gillis adjunct directeur Business Strategies van Experian Nederland: "Het feit dat steeds meer consumenten bereid zijn publiekelijk een standpunt in te nemen over zaken die tot voor kort als kwesties van persoonlijke keuze werden beschouwd, heeft enorme implicaties voor de maatschappij in haar geheel en voor iedereen die betrokken is bij marketing en verkoop. De Nieuwe Puriteinen maken van kwesties die tot op heden persoonlijke keuzes waren, nu openbare campagnes die actie van de maatschappij en de overheid eisen."
In heel Europa is 44 procent van de bevolking het over de meeste kwesties met de Nieuwe Puriteinen oneens, maar dezelfde mensen steunen hen vaak met specifieke campagnes. In Nederland is dit percentage 40 procent. Marketeers moeten verzekeren dat hun boodschap in dit belangrijke 'slagveldsegment' overkomt.
"We hebben tegenwoordig meer informatie en meer doeltreffende middelen om ons te organiseren dan ooit tevoren", aldus Gillis. "De Nieuwe Puriteinen geloven dat zij het recht en de morele plicht hebben deze informatie te gebruiken om in te grijpen en anderen te overtuigen van de gevaren, negatieve invloed of onaanvaardbaarheid van hun persoonlijke keuzes. Hoewel we het met enkele of al de kwesties waarop zij zich richten eens of oneens kunnen zijn, moeten marketers en de hele maatschappij zich bewust zijn van de toenemende invloed die de Nieuwe Puriteinen hebben op de media, maatschappij en overheden, en strategieën ontwikkelen om deze trend aan te pakken."
Over Future Foundation
Future Foundation is onderdeel van consumenteninformatiebureau Experian en is een vooraanstaande internationale denktank en strategische adviseur. Future Foundation is gespecialiseerd in het onderzoeken van sociaaleconomische verandering en consumentengedrag en verzorgt intelligente research, analyse en commentaar. Deze onderzoeken en analyses worden gebruikt bij de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten, om marketing- en communicatieprogramma's te inspireren, en om klantenorganisaties bewuster te maken van de bredere omgeving waarin zij opereren.
Future Foundation werkt met 140 cliënten in verschillende landen en sectoren waaronder financiële diensten, productie, automobielbranche, reclamebureaus en overheidsinstanties. Voor meer informatie www.futurefoundation.net
Over Experian
Experian Nederland maakt onderdeel uit van Experian, een wereldwijd marktleider op het gebied van informatievoorziening aan organisaties en consumenten.
Experian levert informatie, analyses, besluitvormingsproducten en processing services. Door gebruik te maken van onze uitgebreide kennis van personen, markten en economieën, kunnen wij organisaties bijstaan in het vinden, ontwikkelen en beheren van klantenrelaties teneinde hun bedrijf winstgevender te maken.
Daarnaast kunnen consumenten in veel landen direct gebruiken maken van de diensten van Experian. Met deze diensten worden consumenten in staat gesteld hun persoonlijke informatie te beheren en te bewaken. Daarmee kunnen ze controle houden over hun financiële huishouding en voordelige financiële beslissingen nemen.
Experian werkt met cliënten in uiteenlopende bedrijfstakken, waaronder financiële diensten, telecommunicatie, gezondheidszorg, verzekeringen, detailhandel en postorder, automobielbranche, productie, vrije tijd, nutsbedrijven, e-commerce, projectontwikkelaars, vastgoedbedrijven en overheid. Experian maakt onderdeel uit van GUS plc en heeft hoofdkantoren in Nottingham (UK) en Costa Mesa, Californië (USA). Experians 12.500 medewerkers in 28 landen ondersteunen cliënten in meer dan 60 landen. De jaaromzet bedraagt meer dan 2,5 miljard Euro.
Meer informatie is te vinden op onze website www.experian.nl
Het woord 'Experian' is een geregistreerd handelsmerk in de EU en andere landen en is eigendom van Experian Ltd en/of haar dochterondernemingen.
Voor meer informatie
Hans Gillis, Experian Nederland B.V.
Telefoon: +31 (0)70 440 4000
E-mail: hans.gillis@experian.nl
Maurits Blok, Pleon B.V.
Telefoon: +31 (0)20 487 4000
E-mail: maurits.blok@pleon.com