Design Leeuw haalt uit naar 'lelijke' Oranje versiering
GRONINGEN, 20060606 -- Nederland kleurt heel snel oranje. Alles wordt uit de kast gehaald om de straten te veranderen in een oranje zee. De 'versieringen' kunnen echter niet iedereen bekoren. Ditmar van Dam, medeoprichter van het Groningse bedrijf Applicable Design B.V., is een verklaard tegenstander van de oranje pulpgadgets: "Prachtig, die oranje versierde straten. Maar ik begrijp niet waarom de straten vol hangen met al die lelijke troep. Als je iets wilt versieren, dan doe je dat toch met mooie dingen?".Om te laten zien dat het ook anders kan ontwikkelde het Groningse bedrijf de Design Leeuw. Een fraai gevormde 'statische' sticker die op ramen en andere oppervlakken geplakt kan worden. Omdat de sticker zonder lijm werkt laat deze geen hinderlijke lijmresten of andere lastige sporen na bij het verwijderen.
Geheel volgens de bedrijfsfilosofie van Applicable Design werd het ontwerp gemaakt door twee jonge, talentvolle professionele ontwerpers. Het resultaat liegt er niet om. De Design Leeuw valt bij een zeer uiteenlopend publiek in de smaak.
Het idee en de uitwerking
Voor het product idee is goed gekeken naar het bestaande aanbod van oranje producten. In de versierde straten bleven altijd nog grote lichte en donkere vlekken bestaan, waar vrijwel niemand iets mee deed. Dat de ramen tot voor kort buiten schot zijn gebleven had natuurlijk een goede reden. Niemand wil na afloop van het WK nog urenlang lijm en verf van de ramen staan krabben.
De kleine autoraamplakkertjes voor kinderen vormden de inspiratiebron voor het materiaal van de Design Leeuw. De ontwerpers kwamen al heel snel met een leeuwenkop, als meest krachtige oranjesymbool. De trots, kracht en snelheid van de leeuw bleek goed in het materiaal te vangen.
Productie en verkoop
Om de leeuwenkop als hoogwaardig kwaliteitsproduct uit te voeren is er voor gekozen om de productie geheel door vakbedrijven in Nederland te laten uitvoeren. Het ontwerp van de leeuw met de lange parallelle lijnen en scherpe inkepingen stelde zeer hoge eisen aan het stansmes. Dat is echt vakwerk.
Al met al is het een oerdegelijk Hollands product geworden.
De Design Leeuw wordt via internet verkocht. Tevens zijn er een aantal vaste verkooppunten in het Noorden van het land. Een actuele lijst met verkooppunten is te vinden op de website www.DesignLeeuw.nl.
Applicable Design B.V.
Het jonge Groningse bedrijf is opgericht met een dubbele doelstelling. Aan de ene kant biedt Applicable Design jonge talentvolle uitvinders en ontwerpers een podium, door hun ideeën en producten op de markt te brengen. Aan de andere kant is de netwerkorganisatie met de ideeën en producten een aanjager voor innovaties in het bedrijfsleven.
Dit snijvlak is erg interessant omdat bedrijven doorgaans veel problemen ondervinden om goede creatieve mensen binnen de onderneming te houden en bedrijfsmatig te laten werken. Daartegenover staat dat de meeste goede creatieve professionals veel obstakels tegenkomen als ze zichzelf als zelfstandige proberen te exploiteren. Applicable Design vangt als het ware de botsing tussen de twee culturen op.
Daarnaast denkt de jonge onderneming, in opdracht, mee in denktanks en brainstormsessies over innovaties en creatieve oplossingen voor zeer uiteenlopende bedrijfsproblemen. Productvernieuwingen, maar ook over productie en logistieke processen, interne organisatie en marktstrategie.
Applicable Design beschikt inmiddels over een uitgebreide pool van creatieve professionals en ideeën. Een kleine greep uit de pijplijn van ideeën: een extreem luide blaastoeter in uniek design, een anti-RSI muis, een zeer verrassende sanitairoplossing voor thuis en een hulpmiddel voor Senseo® apparaten. Een slimme verfhulp, de Paintwiser, is inmiddels klaar voor productie (www.paintwiser.com).
Ingezonden persbericht