IP/06/741
Brussel, 7 juni 2006
Europese Commissie stemt in met Nederlandse steun voor de installatie van
ETCS
De Europese Commissie heeft vandaag ingestemd met een Nederlandse
steunmaatregel om het goederenvervoer per spoor te bevorderen door
steun te verlenen voor de installatie van het nieuwe Europese
treinbesturingssysteem. De Commissie oordeelt dat de regeling
verenigbaar is met de goede werking van de gemeenschappelijke markt.
In januari 2007 wordt de zogenaamde Betuwelijn geopend, een nieuwe
spoorverbinding voor goederentreinen tussen Rotterdam en Duitsland. Om
de veiligheid te waarborgen wordt de lijn uitgerust met het nieuwe
Europese systeem voor treinbesturing. Dit signalerings- en
snelheidsbegrenzingssysteem, ETCS (European Train Control System),
maakt deel uit van het ruimere European Rail Traffic Management System
(ERTMS).
De werking van ETCS is eenvoudig: informatie wordt doorgestuurd vanaf
de spoorbaan naar de boordcomputer van de trein, die ze gebruikt om de
maximaal toegestane snelheid te berekenen en de trein indien nodig af
te remmen.
Op dit moment bestaan er in Europa meer dan 20 verschillende
grondsystemen. De incompatibiliteit van deze systemen vormt een
belangrijke technische belemmering voor internationaal spoorverkeer.
Zowel langs de spoorbaan als in de trein moet ETCS worden
geïnstalleerd om dit probleem op te lossen. Aangezien het technisch
niet mogelijk is in één stap op het hele Europese spoornet tegelijk
over te schakelen van de oude nationale systemen naar het nieuwe
Europese systeem, moeten een aantal treinen tijdens een
overgangsperiode bovenop de bestaande systemen ook met ETCS worden
uitgerust.
De invoering van het nieuwe systeem vergt aanzienlijke investeringen
van de spoorwegondernemingen. De steunmaatregel heeft dan ook tot doel
de investeringsdrempel te verlagen voor goederenlocomotieven voor de
Betuwelijn. De Nederlandse autoriteiten wensen de installatiekosten
van ETCS in goederenlocomotieven voor de Betuwelijn deels te
compenseren. Voor de periode 2006-2007 is een bedrag van 15 miljoen
euro uitgetrokken. Elke eigenaar van een goederenlocomotief kan steun
aanvragen.
Een optimale exploitatie van de Betuwelijn zal bijdragen tot de
ontwikkeling van de spoorwegen, wat in het algemeen belang is en
aansluit bij het Europese vervoersbeleid. De Commissie is van mening
dat de steun noodzakelijk is omwille van de hoge investeringen en het
risico dat, zonder deze steunmaatregel, de Betuwelijn niet ten volle
zal worden benut. Voorts is gebleken dat een vorige regeling, in het
kader waarvan steun werd verleend voor de ontwikkeling van één
prototype voor elke reeks, die vorig jaar door de Commissie werd
goedgekeurd, onvoldoende was om de marktpartijen aan te zetten tot de
nodige investeringen. Ten slotte meent de Commissie dat het effect van
de regeling op de mededinging tussen vrachtvervoerders op het
Nederlandse spoorwegnet beperkt zal blijven. De regeling zal er
eigenlijk voor zorgen dat kleine exploitanten door de hoge
investeringskosten niet te zeer worden benadeeld ten opzichte van de
voormalige staatsspoorwegbedrijven.
European Union