IP/06/739
Brussel, 7 juni 2006
Oceanen en zeeën: Commissie ontwikkelt nieuwe visie voor geïntegreerd
maritiem beleid
De Europese Commissie publiceert vandaag haar Groenboek "naar een
toekomstig maritiem beleid voor de Unie: een Europese visie op de
Oceanen en Zeeën". Om de Europese burger zijn mening te vragen over
het beleid inzake oceanen en zeeën, wordt één van de grootste
raadplegingsprocedures uit de geschiedenis van de EU georganiseerd. De
raadpleging is een antwoord op het groeiende bewustzijn van zowel de
vitale rol die de zeeën nu reeds spelen als motor van de Europese
welvaart, als van hun potentieel voor meer jobs en welzijn. Aan de
hand van de resultaten van de raadpleging zal de Commissie een nieuwe
visie ontwikkelen voor een geïntegreerd maritiem beleid.
De belangrijkste vraag die in het Groenboek wordt gesteld is of Europa
zich een versnipperd sectoraal beleid voor onze zeeën en oceanen kan
veroorloven? Wordt het geen tijd voor een echt geïntegreerd maritiem
beleid waarbij niet alleen het onbenutte potentieel voor groei en jobs
wordt aangesproken, maar ook de bescherming van het mariene milieu
wordt versterkt? Zo ja, hoe pakken we dat aan?
Commissievoorzitter José Manuel Barroso gaf het startsein voor de
raadpleging en verklaarde dat "Europa reeds lang profijt haalt uit
haar maritieme activiteiten. Onze zeeën en oceanen bezitten nochtans
heel wat potentieel om onze welvaart en het welzijn van de Europeanen
te verhogen. Dit Groenboek biedt ons de kans allemaal samen na te
denken hoe we dit het beste aanpakken. Ik roep iedereen dan ook op
zijn mening te geven over hoe een toekomstig maritiem beleid voor de
Unie tot meer jobs kan leiden zonder afbreuk te doen aan de
bescherming van het mariene milieu".
"Door de groei en de diversifiëring van onze maritieme activiteiten is
er meer behoefte aan coördinatie en planning om conflicten te
vermijden en het potentieel van de zee beter te benutten. Via een
geïntegreerd beleid kunnen we economische groei, een doelmatige
bescherming van het mariene milieu en een grotere participatie van de
betrokken actoren met elkaar verzoenen. De lidstaten, regio's,
bedrijven, NGO's en het publiek hebben allemaal belang bij een
toekomst in harmonie met de zee", zei Joe Borg, Europees Commissaris
voor Visserij en maritieme zaken.
Vervoer, scheepvaart, handel, kust- en havenindustrie, activiteiten op
volle zee, traditionele en alternatieve energiewinning, visserij,
aquacultuur, wetenschappelijk zeeonderzoek, toerisme - ontelbare
vormen van menselijke activiteiten die elkaar beïnvloeden en gevolgen
hebben voor onze oceanen, die op hun beurt de kwaliteit van het leven
mee in stand houden. De sectoren die het mariene milieu beïnvloeden,
functioneren echter te vaak los van elkaar - elk met een eigen
structuur, cultuur en visie en worden volgens een eigen visie beheerd.
Toch zijn ze allemaal afhankelijk van dezelfde bron.
In het Groenboek wordt gewezen op de onderlinge verbanden en
afhankelijkheid van deze verschillende gebieden - de links die in de
bestaande procedures vaak over het hoofd worden gezien. De
ontwikkeling van haveninfrastructuur moet bijvoorbeeld worden
afgewogen tegen de bescherming van lokale ecosystemen, de bevordering
van aquacultuuractiviteiten in kustgebieden en de ontwikkeling van het
toerisme, alsmede de voordelen van economische groei door buitenlandse
handel. Er wordt aangetoond hoe vissersboten, containerschepen,
pleziervaartuigen, oliemaatschappijen en windkrachtcentrales moeten
drummen om een plaatsje in onze steeds drukkere zeeën. In het
Groenboek wordt benadrukt dat tussen deze talloze verschillende
facetten meestal raakvlakken bestaan, waardoor de weelde en
diversiteit van de Europese zeeën wordt weerspiegeld.
Enkele vragen worden gesteld: Kunnen we al deze verschillende en
elkaar vaak overlappende activiteiten echt los van elkaar blijven
ontplooien en ontwikkelen? Is de tijd niet gekomen om te investeren in
een echt geïntegreerd beleid indien we een bloeiende en duurzame
maritieme economie willen tot stand brengen voor de 21^e eeuw en
daarna?
Het Groenboek is opgesteld nadat de Commissie in maart 2005 heeft
beslist een raadpleging te houden over de toekomst van de Europese
zeeën. Voorzitter Barroso heeft Commissaris Borg gevraagd "een
maritieme task-force op te zetten om een grootschalige raadpleging te
houden over het toekomstig maritiem beleid voor de Unie." Het
Groenboek is het resultaat van de intense en vruchtbare samenwerking
tussen zeven Commissarissen. Naast de heer Borg: de heer Verheugen,
commissaris voor ondernemingen en industrie, de heer Barrot: vervoer,
de heer Dimas: milieu, mevr. Hübner: regionaal beleid, de heer
Potocnik: onderzoek en de heer Piebalgs: energie. Ook andere
Commissarissen hebben deelgenomen aan de besprekingen wanneer thema's
ter sprake kwamen die verband houden met hun bevoegdheden.
Over de vragen die in het Groenboek worden opgeworpen zullen in
verschillende lidstaten debatten worden georganiseerd.
Meer informatie over de publieke debatten waarin deze thema's worden
besproken en de manier waarop u kunt bijdragen tot het debat vindt u
op:
http://ec.europa.eu/maritimeaffairs
MEMO/06/230
European Union