Heliview Marketingservices
6% van de zakelijke hardware aankopen via internet
07-06-2006
Van alle organisaties met meer dan 50 werknemers koopt slechts 6%
nieuwe PC's en servers online. Het merendeel van de hardware wordt
nog altijd rechtstreeks bij de leverancier aangeschaft. Dit vooral
vanwege de voorkeur voor korte lijnen en een vast aanspreekpunt.
Dit blijkt uit de Marketing & Channel Survey, een onderzoek naar
het aankoopgedrag van ICT managers.
Overigens zijn ICT managers die online kopen wel tevreden. Ook
blijkt dat bij de aanschaf van nieuwe PC's of servers, meer dan
éénderde van de organisaties zich tot de vaste leverancier richt.
Voor het merendeel van de organisaties is HP de belangrijkste
hardware leverancier. 25% geeft aan Dell als belangrijkste
aanbieder te zien.
Verder blijkt dat de aanschaf van hardware duidelijk afwijkt van
andere ICT producten en diensten. Het proces van het vaststellen
van behoeften tot het tekenen van een order duurt in ruim 40% van
de gevallen slechts 1 tot 2 weken. Bij de aankoop van
bedrijfssoftware duurt dit vele malen langer.