Federale regering Belgie
Mobiliteit
(2006-06-07)
Persbericht van de Ministerraad
Veilig vrachtvervoer
De verkeersveiligheidsbarometer toont aan dat het aantal ongevallen en
doden op onze wegen de laatste jaren in een dalende lijn zit. Uit
cijfers van de federale politie blijkt evenwel dat die dalende trend
niet van toepassing is op ongevallen en doden met vrachtwagens.
Integendeel, er is zelfs sprake van een verhoging. De ministerraad
keurde verschillende maatregelen goed om het vrachtverkeer aanzienlijk
veiliger te maken.
1. Uitbreiding inhaalverbod
Het inhaalverbod voor vrachtwagens wordt aanzienlijk uitgebreid. Het
inhaalverbod is voortaan algemeen, met uitzondering voor de
drievaksbanen. Dit betekent dat het inhaalverbod bij regenweer
behouden blijft. Daarbij komt nog een inhaalverbod op alle 2x2 wegen.
België telt 1186,2 km autosnelwegen met 2x2 banen tegenover 509,4 km
snelweg met 2x3 banen en 979 km gewestwegen met 2x2 wegen tegenover
amper 36 km gewestwegen met 2x3 banen. De wegbeheerder behoudt de
mogelijkheid hier eventueel van af te wijken mits het plaatsen van
signalisatie.
2. KB ladingbeveiliging
Veel ongevallen met vrachtwagens worden veroorzaakt door het feit dat
de vrachtwagen onzorgvuldig geladen is. De politie beschikt vandaag
over onvoldoende wetgevende middelen om hier grondig op te controleren
en kordaat op te treden. Minister van Mobiliteit Renaat Landuyt heeft
een koninklijk besluit klaar dat de wettelijke bepalingen inzake
ladingbeveiliging verfijnd. Op die manier heeft de politie een
effectief instrument in handen om krachtig op de ladingbeveiliging te
controleren. Er komt bovendien een richtlijn aan het College van
Procureurs-generaal dat de toepassing van deze bepalingen en de
medeverantwoordelijkheid verduidelijkt en verscherpt. Dit moet een
betere vervolging van de inbreuken garanderen.
3. Meer controles
De controle op de veiligheid van het goederen- en personenvervoer moet
omhoog. Lokale politiezones en de federale politie moeten gemiddeld 15
% van de middelen uit het verkeersveiligheidsfonds besteden aan
controles. De FOD Mobiliteit en Vervoer zal in 2006 43.000 mobiele en
3000 interne controles uitvoeren. Bijzondere aandacht gaat onder
andere naar de controle van de rij- en rusttijden en het gebruik van
de digitale tachograaf.
Daarnaast komen er ook mobiele technische controles. België is een
transitland. Dagelijks passeren duizenden vrachtwagens, Belgische en
buitenlandse, langs onze wegen. Willen we zekerheid over de technische
kwaliteit van alle vrachtwagens die door ons land rijden, dan moet er
naast de periodieke controles in de keuringsstations ook meer en meer
langs de weg zelf worden gecontroleerd. Vanaf september 2006 zullen
mobiele eenheden vrachtwagens en bussen ook langs de weg controleren
op de technische staat van hun voertuig. Het accent hierbij ligt op
het controleren van de remmen.
4. Boetecatalogus
Over welke boete er op welke inbreuk staat mag voortaan geen
onduidelijkheid meer bestaan. Een heldere boetecatalogus geeft een
transparant overzicht van het nieuwe, logische en progressieve
boetesysteem. De boetes stijgen gradueel op basis van de ernst van de
overtreding en de impact op de verkeersveiligheid, de sociale situatie
van de chauffeur en het leefmilieu. Vooral inbreuken op de tachograaf
worden zwaar beboet.
5. Onmiddellijke inningen met verbeurdverklaring
Met het oog op een efficiëntere en meer gerichte actie van het parket
voorziet minister Landuyt een veralgemeend gebruik van onmiddellijke
inningen met verbeurdverklaring voor controles op vrachtvervoer. Er
wordt 4,354 miljoen euro voorzien uit de middelen van het
verkeersveiligheidsfonds voor de aankoop van betaalterminals voor de
federale politie, lokale politie en de controlediensten van de FOD
Financiën en de FOD Mobiliteit en Vervoer.
6. Vergunningen uitzonderlijk vervoer
Twee maatregelen moeten ervoor zorgen dat het afleveren van
vergunningen voor uitzonderlijk vervoer in de toekomst sneller en
eenvoudiger verloopt. Ten eerste zal voortaan meer met periodieke
vergunningen worden gewerkt. Ten tweede is het zo dat voor iedere
vergunning vanaf nu een retributie zal moeten worden betaald. Dit moet
de wildgroei aan onnodige vergunningsaanvragen inperken en de
dienstverlening verbeteren.
7. Verkeersveiligheidsbarometer
Meten is weten. Om kort op de bal te spelen en het beleid daar waar
nodig onmiddellijk bij te sturen heeft minister Landuyt ruim een jaar
geleden de verkeersveiligheidsbarometer in het leven geroepen. De
maandelijkse ongevallencijfers zijn een vinger aan de pols voor wat
betreft de verkeersveiligheid. Onlangs werd de barometer nog aangevuld
met cijfers over weekendongevallen. Om ook inzake veilig vrachtvervoer
tijdig te kunnen ingrijpen, werd vandaag beslist de
verkeerveiligheidsbarometer uit te breiden met gegevens over
ongevallen met vrachtwagens.