Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

stukken - Brief aan de Tweede Kamer over veiligheidssamenwerking in het kader van het aanstaande wereldkampioenschap voetbal in Duitsland

Brief aan de Tweede Kamer over veiligheidssamenwerking in het kader van het aanstaande wereldkampioenschap voetbal in Duitsland

7 juni 2006

Het wereldkampioenschap voetbal, dat van 9 juni tot 9 juli in Duitsland zal plaatsvinden, is voor Duitsland een uitermate belangrijk evenement. Nederland is gevraagd, en heeft uiteraard hieraan haar medewerking verleend, om op belangrijke terreinen met kennis, informatie en met personeel van politie en Koninklijke marechaussee een bijdrage te verlenen.

Door middel van deze brief wil ik u op hoofdlijnen informeren op welke wijze dat gedaan is. Daarnaast zult u de uitgangspunten kunnen lezen die gehanteerd gaan worden bij de zogenaamde "oranje thuis"-situatie (de gebeurtenissen die hand in hand kunnen gaan met de prestaties van het Nederlands voetbalteam in Duitsland).

Op initiatief van de Duitse regering zijn een aantal samenwerkingsafspraken in de vorm van een MoU op schrift gesteld. Dit document - dat in soortgelijke vorm met meerdere landen is afgesloten
- geeft de belangrijkste onderwerpen weer die voor een goede veiligheidszorg tijdens een evenement als het onderhavige van belang zijn.

Tevens bevestigt het nog een keer de wens van beide landen om gezamenlijk de nodige inspanningen te willen leveren, teneinde het wereldkampioenschap veilig te laten verlopen. Dit document treft u hierbij aan.

Vanuit een gecoördineerd overleg (met daarin vertegenwoordigd die ministeries en uitvoeringsorganisaties die betrokken zijn bij veiligheid in de vorm van "security") is ernaar gestreefd om als betrouwbare partner van Duitsland onze diensten en producten aan te bieden.

Tijdens het Wereldkampioenschap zal op het terrein van informatie-uitwisseling, en de advisering ten aanzien van voetbalvandalisme worden samengewerkt met de Duitse politiediensten. Daarnaast zullen ongeveer 65 politiemensen en personeel van de Koninklijke marechaussee in Duitsland aanwezig zijn om ondersteuning te bieden.

Bij dat laatste punt wil ik nadrukkelijk een korte toelichting geven. Zowel de federale regering als de regering van de deelstaat Baden-Württemberg hebben om personele politieondersteuning gevraagd en gekregen.

De Nederlandse ondersteuning is daarbij in een viertal rollen te verdelen:

1. de ondersteuning van de Bundespolizei bij haar spoorweggerelateerde en grensbewakingstaken. Dit betreft het grootste contingent en is samengesteld uit een veertigtal mensen uit de politie en de Koninklijke marechaussee. Dit team zal in elke stad waar het Nederlandse elftal speelt ingezet worden op de stations en de luchthavens. Hoewel deze politiemensen geüniformeerd zijn, is de verdere uitrusting aangepast aan de taken (informeren, adviseren en ondersteunen) die uitgeoefend worden. De Nederlandse politiemensen zullen hun taak ongewapend verrichten. Met de Duitse autoriteiten is afgesproken dat vanwege dit feit door de Duitse politie nadrukkelijk wordt geïnvesteerd om de veiligheid van de Nederlandse politiemensen te waarborgen.


2. Daarnaast zal een zogenaamd "spotter"-team op gelijke momenten als het eerdergenoemde team, actief zijn in de speelsteden. Dit uit achttien mensen bestaand team, zal de lokale politie ondersteunen met kennis en informatie betreffende Nederlandse risicosupporters. Het "spotter"-team zal grotendeels niet-geüniformeerd haar werk doen. Ook zij zijn ongewapend. Met de autoriteiten ter plaatse zijn uiteraard afspraken gemaakt ten aanzien van de veiligheid van het personeel.


3. Een derde team bestaat uit vier mensen en is toegevoegd aan de politie in de deelstaat Baden-Württemberg. In deze deelstaat bevindt zich de verblijfs- en trainingslocatie van het Nederlands elftal. De verwachting dat dit leidt tot een zekere magneetwerking op Nederlandse voetbalfans, heeft de politie aldaar aangezet tot het verzoek om Nederlandse politiemensen te detacheren. Zij zullen daar vooral fungeren als intermediair tussen Nederlandse fans en de Duitse politie. Ook dit team zal geüniformeerd en ongewapend haar dienst doen.


4. Ten behoeve van de informatie-uitwisseling zal eveneens een aantal Nederlandse politiemensen in Duitsland actief zijn. Het betreft hier de liaisonofficieren die op diverse informatieknooppunten in Duitsland geplaatst worden.

Naast de personele ondersteuning wil ik u wijzen op de grenscontroles. Dit thema is al een aantal keren in de media terecht gekomen. De Duitse Minister van Binnenlandse Zaken heeft recentelijk namelijk aangekondigd dat Duitsland zich het recht voorbehoudt om gedurende het wereldkampioenschap voetbal verscherpte grenscontroles in te voeren (een bevoegdheid die de Duitse regering op grond van artikel 2:2 van de Schengen-uitvoeringsovereenkomst toekomt). Ook Nederland en België hebben aan de vooravond van het Europees kampioenschap voetbal in 2000 een gelijke maatregel afgekondigd. Het mag duidelijk zijn dat dergelijke controles kunnen leiden tot een zekere mate van overlast bij het grensoverschrijdende verkeer. Bij de Duitse overheid is inmiddels erop aangedrongen om de overlast - in het bijzonder voor het economische verkeer - zo veel mogelijk te beperken.

Als laatste wil ik u wijzen op de zogenaamde "oranje thuis"-situatie. Het mag duidelijk zijn dat de prestaties van het Nederlandse elftal in Duitsland merkbaar zullen zijn in Nederland. Naar verwachting zullen die effecten vooral een feestelijk karakter hebben. In de lokale driehoek zal gekeken worden naar de wenselijkheid van maatregelen om ongewenste situaties te vermijden of het hoofd te bieden. Door alle partijen die in de lokale driehoek vertegenwoordigd zijn, is erop aangedrongen de voorbereidingen vooral lokaal en regionaal te treffen om zodoende maatwerk te kunnen verrichten.

Ik ondersteun die lijn uiteraard, omdat hier de kennis van de lokale situatie van doorslaggevend belang kan zijn bij het nemen van de juiste maatregelen. De lokale informatiepositie van de politie zal een belangrijke basis zijn voor de te nemen maatregelen.

Het bovenstaande is een samenvatting van wat is uitgewerkt in de Leidraad veiligheidsmaatregelen WK 2006. Die leidraad treft u hierbij ter informatie aan.

DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

J.W. Remkes