Nivel


NIVEL international
NIVEL helpt mee patiëntervaringen in kaart te brengen:
7 juni 2006

Wat vinden patiënten belangrijk in de zorg? Hoe gemakkelijk of moeilijke krijgen ze de zorg die ze willen of nodig hebben? Hoe voelen ze zich bejegend? Vinden ze dat ze voldoende informatie krijgen over hun behandeling of hun aandoening? Wat vinden ze van de service die ze krijgen? En van de afstemming tussen verschillende behandelaars? Wat is CQ-index?

Vragen op het gebied van klantervaringen in de zorg worden het terrein van het nieuwe instituur voor klantervaringsonderzoek in de zorg (IKZ) waarvoor woensdag 7 juni 2006 in de Grote Kerk in Den Haag het startschot gegeven is. Voor het meten van ervaringen van patiënten/cliënten zal dit instituut gebruik maken van de methode en de bijbehorende vragenlijsten die ontwikkeld zijn door het NIVEL, in samenwerking met de afdeling Sociale Geneeskunde van het AMC, in opdracht van Agis, de Stichting Miletus (een samenwerkingsverband van verzekeraars) en ZonMw. Deze methode is gebaseerd op de Amerikaanse CAHPS-systematiek (Consumer Assessment of Healthcare Providers and Systems) en de door het NIVEL ontwikkelde QUOTE vragenlijsten. Deze methode draagt de naam: CQ-index.

Met de CQ-index is het mogelijk om op gestandaardiseerde wijze de kwaliteit van zorg vanuit patiëntenperspectief in kaart te brengen. De gebruikte vragenlijsten geven inzicht in twee zaken: wat patiënten belangrijk vinden én wat hun ervaringen zijn met de zorg.