Nivel
NIVEL international
NIVEL helpt mee patiëntervaringen in kaart te brengen:
7 juni 2006
Wat vinden patiënten belangrijk in de zorg? Hoe gemakkelijk of
moeilijke krijgen ze de zorg die ze willen of nodig hebben? Hoe voelen
ze zich bejegend? Vinden ze dat ze voldoende informatie krijgen over
hun behandeling of hun aandoening? Wat vinden ze van de service die ze
krijgen? En van de afstemming tussen verschillende behandelaars? Wat
is CQ-index?
Vragen op het gebied van klantervaringen in de zorg worden het terrein
van het nieuwe instituur voor klantervaringsonderzoek in de zorg (IKZ)
waarvoor woensdag 7 juni 2006 in de Grote Kerk in Den Haag het
startschot gegeven is. Voor het meten van ervaringen van
patiënten/cliënten zal dit instituut gebruik maken van de methode en
de bijbehorende vragenlijsten die ontwikkeld zijn door het NIVEL, in
samenwerking met de afdeling Sociale Geneeskunde van het AMC, in
opdracht van Agis, de Stichting Miletus (een samenwerkingsverband van
verzekeraars) en ZonMw. Deze methode is gebaseerd op de Amerikaanse
CAHPS-systematiek (Consumer Assessment of Healthcare Providers and
Systems) en de door het NIVEL ontwikkelde QUOTE vragenlijsten. Deze
methode draagt de naam: CQ-index.
Met de CQ-index is het mogelijk om op gestandaardiseerde wijze de
kwaliteit van zorg vanuit patiëntenperspectief in kaart te brengen. De
gebruikte vragenlijsten geven inzicht in twee zaken: wat patiënten
belangrijk vinden én wat hun ervaringen zijn met de zorg.