Banken willen vergoeding voor herendiensten
De Nederlandse banken worden in toenemende mate gezien als een
verlengstuk van de opsporingsdiensten van de overheid. Bij onze
instellingen zijn intussen vele duizenden medewerkers alleen maar
actief met de identificatie en registratie van klanten, met het
signaleren van verdachte transacties, met het renseigneren van
allerlei gegevens, met het opsporen van de herkomst van gelden. Dat
zijn oneigenlijke banktaken waar wij niet om gevraagd hebben. Dat zei
Piet Moerland, de voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken,
woensdag 7 juni tijdens de Algemene Vergadering van de NVB.
Moerland: De kerntaak van de banken is gelegen in het verlenen van
financiële diensten. Door de cumulatie van herendiensten * zijn de
banken steeds meer de poortwachters van het financiële bestel
geworden. Moerland deed een beroep op de overheid en de
toezichthouders om de voorlichting over al deze niet-bancaire taken
naar zich toe te trekken. Laat zien dat U de bedenker bent van al die
maatregelen. En dat wij slechts de plichtsgetrouwe uitvoerders zijn.
Ook riep hij op tot terughoudendheid bij de wetgever en hield hij een
pleidooi voor meer zelfregulering door het bankwezen zelf.
De Nederlandse banken ergeren zich er over dat de overheid steeds weer
nieuwe gratis herendiensten van hen vraagt, die tot grote kosten voor
de banken leiden, terwijl de overheid daar de vruchten van plukt. De
banken leveren erg veel informatie gratis aan de overheid en zijn tot
veel bereid, maar wat ons betreft zijn er enkele nadrukkelijke
voorwaarden, aldus Hein Blocks, directeur van de Nederlandse
Vereniging van Banken. Er moet sprake zijn van een duidelijk
maatschappelijk voordeel, de lasten moeten neerdalen waar ook de
voordelen vallen en de lasten voor de banken moeten niet buiten
proportie zijn.
Moerland vindt het redelijk dat de banken voor hun diensten aan de
overheid een vergoeding ontvangen. Deze discussie is niet nieuw en
wordt al sinds de 80-er jaren bij herhaling gevoerd. Volgens Moerland
zijn er twee belangrijke redenen om dit nu opnieuw aan de orde te
stellen. Het wordt alsmaar meer. In het verleden werd als motivering
om geen vergoeding te betalen gezegd, dat het toezicht op de banken
immers ook gratis was. Dat laatste is echter al lang niet meer het
geval.
Rabobankbestuurder Bert Bruggink wees er tijdens de algemene
vergadering op, dat de kosten van het toezicht op de banken in 2006
met zon 5% stijgen ten opzichte van 2005. De begroting van De
Nederlandsche Bank bedraagt 95,3 miljoen euro en die van de Autoriteit
Financiële Markten 73,1 miljoen euro. Hij pleitte voor een meer
efficiënt, effectief en volwassen toezicht. Dat zou onder meer bereikt
kunnen worden door een individuele bankgerichte (tailor made)
benadering, primair gebruik maken van al beschikbare interne
informatie en een sterkere eigen verantwoordelijkheid voor bank en
bestuurders. Het toezicht zou dan meer het karakter krijgen van een
kritische sparringpartner en meer gericht zijn op de echte risicos.
Voorbeelden van herendiensten zijn:
* Diensten in het kader van statistiek/rapportages, zoals de
betalingsbalans
* Diensten in het kader van fiscaliteit, zoals de renseigneringen
aan de fiscus
* Diensten in het kader van toezicht, zoals de registerinformatie
aan DNB en hulp bij onderzoeken
* Diensten in het kader van Anti Money Laundering, zoals de
sanctielijsten en de Wet MOT/WID
* Diensten in het kader van terreurbestrijding
Speeches
Piet Moerland, Voorzitter NVB
Bert Bruggink, Lid Raad van Bestuur Rabobank CFO
Hein Blocks, directeur NVB
Het programma van de themamiddag
Nederlandse Vereniging van Banken