Nederlandse Vereniging van Banken

Banken willen vergoeding voor herendiensten

De Nederlandse banken worden in toenemende mate gezien als een verlengstuk van de opsporingsdiensten van de overheid. Bij onze instellingen zijn intussen vele duizenden medewerkers alleen maar actief met de identificatie en registratie van klanten, met het signaleren van verdachte transacties, met het renseigneren van allerlei gegevens, met het opsporen van de herkomst van gelden. Dat zijn oneigenlijke banktaken waar wij niet om gevraagd hebben. Dat zei Piet Moerland, de voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken, woensdag 7 juni tijdens de Algemene Vergadering van de NVB.

Moerland: De kerntaak van de banken is gelegen in het verlenen van financiële diensten. Door de cumulatie van herendiensten * zijn de banken steeds meer de poortwachters van het financiële bestel geworden. Moerland deed een beroep op de overheid en de toezichthouders om de voorlichting over al deze niet-bancaire taken naar zich toe te trekken. Laat zien dat U de bedenker bent van al die maatregelen. En dat wij slechts de plichtsgetrouwe uitvoerders zijn. Ook riep hij op tot terughoudendheid bij de wetgever en hield hij een pleidooi voor meer zelfregulering door het bankwezen zelf.

De Nederlandse banken ergeren zich er over dat de overheid steeds weer nieuwe gratis herendiensten van hen vraagt, die tot grote kosten voor de banken leiden, terwijl de overheid daar de vruchten van plukt. De banken leveren erg veel informatie gratis aan de overheid en zijn tot veel bereid, maar wat ons betreft zijn er enkele nadrukkelijke voorwaarden, aldus Hein Blocks, directeur van de Nederlandse Vereniging van Banken. Er moet sprake zijn van een duidelijk maatschappelijk voordeel, de lasten moeten neerdalen waar ook de voordelen vallen en de lasten voor de banken moeten niet buiten proportie zijn.

Moerland vindt het redelijk dat de banken voor hun diensten aan de overheid een vergoeding ontvangen. Deze discussie is niet nieuw en wordt al sinds de 80-er jaren bij herhaling gevoerd. Volgens Moerland zijn er twee belangrijke redenen om dit nu opnieuw aan de orde te stellen. Het wordt alsmaar meer. In het verleden werd als motivering om geen vergoeding te betalen gezegd, dat het toezicht op de banken immers ook gratis was. Dat laatste is echter al lang niet meer het geval.

Rabobankbestuurder Bert Bruggink wees er tijdens de algemene vergadering op, dat de kosten van het toezicht op de banken in 2006 met zon 5% stijgen ten opzichte van 2005. De begroting van De Nederlandsche Bank bedraagt 95,3 miljoen euro en die van de Autoriteit Financiële Markten 73,1 miljoen euro. Hij pleitte voor een meer efficiënt, effectief en volwassen toezicht. Dat zou onder meer bereikt kunnen worden door een individuele bankgerichte (tailor made) benadering, primair gebruik maken van al beschikbare interne informatie en een sterkere eigen verantwoordelijkheid voor bank en bestuurders. Het toezicht zou dan meer het karakter krijgen van een kritische sparringpartner en meer gericht zijn op de echte risicos.

Voorbeelden van herendiensten zijn:

* Diensten in het kader van statistiek/rapportages, zoals de betalingsbalans

* Diensten in het kader van fiscaliteit, zoals de renseigneringen aan de fiscus

* Diensten in het kader van toezicht, zoals de registerinformatie aan DNB en hulp bij onderzoeken

* Diensten in het kader van Anti Money Laundering, zoals de sanctielijsten en de Wet MOT/WID

* Diensten in het kader van terreurbestrijding

Speeches

Piet Moerland, Voorzitter NVB

Bert Bruggink, Lid Raad van Bestuur Rabobank CFO

Hein Blocks, directeur NVB

Het programma van de themamiddag