PricewaterhouseCoopers Private Banking onderzoek

Pwc

http://www.pwc.com/nl

Private Bankink erkent belang klantenbinding maar handelt er niet naar

Het niveau van relatiemanagers en hun vaardigheid om bestaande cliënten aan zich te binden en nieuwe cliënten aan te trekken is van essentieel belang als de vermogensbeheersector haar ambitieuze groeiplannen waar wil maken; uit nadere analyse van de Private Banking/Wealth Management Survey 2005 van PricewaterhouseCoopers blijkt echter dat op een aantal vlakken niet wordt voorzien in de eisen en wensen van relatiemanagers en dat veel private banks niet genoeg doen om hun bestaande cliënten te behouden, ondanks dat bestaande cliënten de meeste nieuwe opdrachten opleveren. Aan het onderzoek werkte wereldwijd 130 vermogensbeheerders mee.

CEO's van vermogensbeheerders zijn zich inmiddels bewust van het belang van relatiemanagers en noemen de kwaliteit van hun personeel en persoonlijke relaties als de twee belangrijkste onderscheidende factoren van hun organisatie. Velen zijn het er over eens dat relatiemanagers in toenemende mate worden beschouwd als een belangrijke exponent van het concurrentievoordeel. Het onderzoek van PricewaterhouseCoopers wijst echter uit dat vermogensbeheerders hun strategische doelen niet goed genoeg communiceren aan hun werknemers. Volgens het onderzoek van 2005 gaf slechts 28% van de CEO's aan dat alle doelen aan het personeel worden meegedeeld. Medewerkers voelen zich betrokken en gewaardeerd, en zijn uiteindelijk meer gemotiveerd om te blijven als zij heldere doelen voor ogen hebben en deze ook kunnen delen. Ook zijn zij dan beter in staat om de waarden die gelden in de organisatie op hun cliënten over te brengen.

De kweekvijver voor relatiemanagers dreigt droog te vallen en vermogensbeheerders moeten zich af gaan vragen of het beloningspakket over het geheel genomen wel aantrekkelijk is en goed genoeg aansluit op hun bedrijfsstrategie. Er zijn aanwijzingen dat beloningspakketten steeds verder geperfectioneerd worden. In de komende drie jaar zal het belang van prestatie afhankelijke beloningen zoals koersafhankelijke bonussen, verhandelbare aandelen/opties en groeps- en individuele bonussen steeds groter worden. Resultaatgericht belonen is al gangbaar en deze beloningsvorm komt niet alleen steeds meer in zwang, maar zal ook sterk afhankelijk worden van individuele en vooral groepsprestaties. Dit laatste bevordert de samenwerking en beperkt het risico voor organisaties als individuele private bankers worden weggekocht. Verder moeten er trajecten worden opgezet om relatiemanagers aan te trekken en hen te laten groeien, in te zetten en voor de organisatie te behouden. Zoals geldt voor het behoud van cliënten, is het behoud van relatiemanagers ook van doorslaggevende betekenis voor het succes van een organisatie.

Rogier van Adrichem, partner bij PricewaterhouseCoopers en specialist in de bankensector, zegt hierover het volgende: 'De statistieken zijn schokkend. Ondanks dat de uitkomsten van het onderzoek duidelijk aangeven dat relatiemanagers van groot belang zijn voor organisaties, lijkt slechts 40% van de deelnemers te beschikken over een officieel beleid om het personeel aan zich te binden.'

De steeds hoger wordende verwachtingen die cliënten en werkgevers hebben van relatiemanagers kunnen alleen maar worden ingelost als er wordt geïnvesteerd in opleidingen. Van de deelnemers aan het onderzoek hecht 70% groot belang aan de opleiding van relatiemanagers. Toch heeft 45% een opleidingsbudget van minder dan 4.000 euro per jaar. De meeste cursussen zijn nog steeds gericht op producttraining waarbij de nadruk ligt op verkoop, updates over regelgeving en onderwerpen zoals anti-witwaspraktijken en ken-uw-klant. Belangrijke aspecten zoals belastingkennis, sociale vaardigheden en kennis van 'open architecture' hebben echter weinig prioriteit. Deze uitkomsten lijken in tegenspraak te zijn met de centrale propositie van vermogensbeheerders om de cliënt te voorzien van het best mogelijke advies. Hoewel de noodzaak van uitgebreide training wordt erkend, worden veel relatiemanagers in werkelijkheid alleen maar getraind in wat zakelijk gezien noodzakelijk is.

Indien hoge eisen worden gesteld aan de relatie met bestaande cliënten zal dit leiden tot een groei in omzet en winstgevendheid. Als de verwachtingen van de cliënt worden overtroffen, zal deze niet snel vertrekken naar de concurrent; ook is hij meer geneigd om een groter deel van zijn vermogen uit handen te geven en bevriende relaties door te verwijzen naar zijn vermogensbeheerder. De relatiemanagers die op dit niveau actief zijn, zouden een hogere prestatieafhankelijke beloning moeten ontvangen, waardoor het moreel wordt opgekrikt en deze belangrijke menselijke hulpbron kan worden behouden. Rogier van Adrichem is van mening dat relatiemanagers een sleutelrol spelen in het succes van vermogensbeheerders; organisaties die er niet in slagen om hen te laten groeien en aan zich te binden, zullen de negatieve gevolgen daarvan niet kunnen ontlopen.