Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Leidschendam, 7 juni 2006
Platform Detailhandel huiverig over plannen luchtkwaliteit Den Haag
Het Platform Nederlandse Detailhandel is het niet blij met de huidige plannen van de gemeente
Den Haag om vrachtwagens zonder roetfilters te weren uit bepaalde delen van de binnenstad.
Leidschendam - Het Platform is huiverig voor de nieuwe plannen van de gemeente Den Haag.
Het Platform is niet tegen maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren, maar vindt dat nieuwe
regelgeving niet mag leiden tot hogere kosten voor de bevoorrading van winkels. De lasten
horen niet bij de detailhandel en zijn consumenten terecht te komen. Maatregelen om de
luchtkwaliteit te verbeteren hoeven ook niet te leiden tot extra kosten voor de winkeliers.
Wanneer onderzoek naar de mogelijkheden voor het weren van vervuilend zwaar verkeer
positief uitpakt, wil de gemeente in 2007 maatregelen treffen. Het onderzoek van Den Haag gaat
vooral over de locatie en de omvang van de zogenoemde milieuzones. Ook moeten de effecten
op het milieu worden berekend. De gemeente laat weten dat ze samenwerkt met ondernemers
in de Haagse binnenstad en de transportorganisaties.
Het onderzoek naar het weren van vuile vrachtwagens maakt deel uit van de Nota Zwaar
Verkeer die het Haagse college van B en W voor inspraak heeft vrijgegeven. Doel van deze nota
is om overlast en verslechtering van de luchtkwaliteit door het vrachtverkeer te beperken.
Gelijktijdig moet het economisch functioneren van de stad op peil gehouden worden, aldus de
gemeente, die wijst op de noodzakelijke bevoorrading van winkels, afvoer van vuilnis, bezoek
van toeristische trekkers en openbaar vervoer.
Het Platform wijst op onderzoek van TNO, waaruit blijkt dat doorstromend vrachtverkeer tot 38%
minder uitstoot van fijn stof veroorzaakt dan stagnerend vrachtverkeer. Het is dus verstandig om
- als naar vrachtverkeer wordt gekeken - híer de aandacht op te richten. Hiernaast moet niet
vergeten worden wat de bijdrage van wegtransport in de opbouw van de fijnstofconcentratie is:
ongeveer 5%. Het onderwerp moet wel in proportie gezien worden.
Het Platform ziet daarom graag positief getinte oplossingen om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Het gebruik van busbanen door bevoorradend verkeer en verruiming van venstertijden (of
afschaffing indien niet nodig volgens het te vormen Nationaal Kader voor stedelijke distributie)
stimuleert de doorstroming en vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen. Het gebruik van
langere voertuigen heeft ook een positief effect op het milieu. Twee langere vrachtwagens (van
25,25 meter) kunnen evenveel vervoeren als drie normale vrachtwagens, maar zorgen wel voor
15% minder CO2 uitstoot. Den Haag kan zich dus beter op dit soort maatregelen richten.
Het Platform Detailhandel Nederland is een samenwerkingsverband van de Nationale
Winkelraad van MKB-Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Zij
vertegenwoordigt alle winkeliers van Nederland.
Ingezonden persbericht