Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Postbus 90801 Kamer der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl 2513AA22XA

Contactpersoon Ons kenmerk UB/AM/06/32783 Doorkiesnummer Datum 7 juni 2006

Onderwerp Zwartboek klachten UWV

Tijdens het Algemeen Overleg d.d. 13 april jl. over de voedselbanken heeft mevrouw Noorman-den Uyl een Zwartboek Klachten UWV aan staatssecretaris Van Hoof overhandigd. De staatsecretaris heeft toegezegd dit zwartboek aan mij te zullen overhandigen. Allereerst wil ik mijn dank uitspreken voor het ter beschikking stellen van deze signalen. Hierbij doe ik u mijn opmerkingen naar aanleiding van de in het zwartboek opgenomen signalen toekomen.

Klachten vinden hun oorsprong in dienstverlening, bejegening en beleidskeuzes. Deze klachtenoorzaken zie ik tevens terug in het zwartboek. Klachten zijn belangrijke signalen die bezien worden vanuit de optiek dat klachten de kans bieden om de dienstverlening aan cliënten te verbeteren. Elke klacht wordt als leermoment beschouwd. Hierom zijn zowel het departement als het UWV gericht bezig met het verbeteren van de dienstverlening.

Enerzijds bezie ik maatregelen die ik kan treffen om tot een meer effectieve klantbenadering te komen. De ontwikkeling van een digitaal klantdossier is hier een voorbeeld van. Daarnaast zijn er verschillende dereguleringstrajecten in gang gezet zoals de aanpak met betrekking tot de vermindering van de administratieve lasten voor burgers en bedrijven en de Elektronische Overheid.

Anderzijds zie ik toe op een verbeterslag van UWV. Hoewel het UWV vorderingen maakt bij de verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening, is het UWV zich er van bewust dat er nog verdere vorderingen gemaakt kunnen en moeten worden. Verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening staat ook bij UWV prominent op de agenda. In deze context heeft het UWV een reeks verbetermaatregelen genomen en veel initiatieven ontplooid. Voorbeelden zijn de herinrichting van de telefooncontacten van klanten met reïntegratiecoaches, de verbetering van de kwaliteit van reacties, snelle reactie op terugbelverzoeken, de vereenvoudiging van de procedure voor adreswijzigingen en de vereenvoudiging van de procedure voor het opgeven van verdiensten van zelfstandigen.

Ons kenmerk UB/AM/06/32783

Daarnaast is het UWV bezig met het uitvoeren van experimenten en pilots, waar de belangen van de klant centraal staan en die gericht zijn op het snel behalen van het gewenste resultaat. Een voorbeeld hiervan is een UWV-pilot in Tilburg waar medewerkers bij de behandeling van uitkeringsaanvragen binnen de grenzen van de wet op innovatieve wijze maatwerk leveren.

De verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening van UWV is een continu punt van aandacht en een vast onderwerp in mijn gesprekken met UWV. De verbetermaatregelen zullen nauwgezet gemonitord worden, zodat de Kamer vòòr 1 december adequaat geïnformeerd zal kunnen worden naar aanleiding van de motie d.d. 23 februari jl. van mevrouw Verburg en mevrouw Noorman-den Uyl (26 448, nr. 251) inzake het verbeteren van de dienstverlening aan de UWV-klant.

Het genoemde zwartboek bevat voornamelijk klachten over de trage behandeling van nieuwe uitkeringsaanvragen, over de uitvoering van de Ziektewet, over de bevoorschotting en over de uitvoering van de Toeslagenwet.
Aan deze bevindingen wordt extra aandacht besteed in de gesprekken met UWV. Tevens is aangesloten bij de lopende trajecten omtrent het uitvoeren van de moties van mevrouw Noorman-den Uyl en mevrouw Verburg 26 448, nr. 251 en 26 448, nr. 253 (over het verkorten van de beslistermijnen).

Naar aanleiding van de motie over de verkorting van behandelings- en betalingstermijnen is de Kamer bij brief d.d. 19 april geïnformeerd. In de eerste helft van juni zal de Kamer over de voortgang geïnformeerd worden.

Opstartproblemen bij het nieuwe Ziektewetsysteem hebben geleid tot het achterblijven van tijdige betalingen. Door de inzet van verbetermaatregelen door UWV heeft de tijdigheid in de afgelopen maanden een stijgende lijn getoond. Ook de werkvoorraad is teruggebracht. Recentelijk heeft de Nationale Ombudsman een rapport opgesteld over de uitvoering van de Ziektewet door het UWV. In dit rapport heeft de Nationale Ombudsman twee aanbevelingen gedaan die zien op een voorschotverstrekking uit eigen beweging na vier weken ziekte en op het waarborgen van het nakomen van terugbeltoezeggingen. Deze twee aanbevelingen zijn inmiddels bij UWV geïmplementeerd.

Daarnaast heb ik de Inspectie Werk en Inkomen gevraagd nader onderzoek te doen naar de bejegening van cliënten door UWV- medewerkers zoals toegezegd in het Algemeen Overleg van de vaste commissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid d.d. 2 februari jl. Het onderzoek wordt in twee fasen uitgevoerd. De eerste fase is gericht op de arbeidsongeschiktheidswetten. Het rapport zal vòòr het zomerreces aan de Kamer worden verzonden. In de tweede fase zal de focus liggen op de Werkloosheidswet, de Ziektewet en de werkgevers. De tweede fase zal naar verwachting in het najaar afgerond worden.


---

Ons kenmerk UB/AM/06/32783

Door actief en gericht ophalen van kennis uit de uitvoeringspraktijk van het UWV zal verder inzicht worden verworven in de achterliggende oorzaken van klachten. Hierbij zullen in september 2006 ook de aanbevelingen uit de burgerpanels betrokken worden.

De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(mr. A.J. de Geus)


---