RandstandRail
3-6-2006
ProRail draagt beheer van spoorlijnen over aan RandstadRail
Ruim baan voor RandstadRail!
Op 3 juni heeft ProRail het beheer van twee spoorlijnen, de Zoetermeer
Stadslijn en de Hofpleinlijn, officieel overgedragen aan RandstadRail.
ProRail heeft de laatste jaren hard gewerkt aan de ombouw van de
Hofplein- en Zoetermeer Stadslijn in verband met de komst van deze
nieuwe light-railverbinding. Zo zijn alle bestaande NS-stations
omgebouwd en zijn er een aantal nieuwe haltes aangelegd. Daarnaast is
zon 150 kilometer spoor aangepast om RandstadRail vanaf 3 september
2006 te kunnen laten rijden.
Overdracht
In de nacht van vrijdag 2 op zaterdag 3 juni heeft de heer E. Gürke,
Regiodirecteur van ProRail, het beheer van de Hofpleinlijn en de
Zoetermeer Stadslijn in de laatste trein van Den Haag Centraal naar
Rotterdam Hofplein overgedragen aan de nieuwe beheerders: Stadsregio
Rotterdam en Stadsgewest Haaglanden. Mevrouw J. Baljeu,
portefeuillehouder Stadsregio Rotterdam, en de heer P. van Woensel,
portefeuillehouder Stadsgewest Haaglanden, hebben de beide spoorlijnen
symbolisch in ontvangst genomen. De beide organisaties zijn nu samen
verantwoordelijk voor het beheer van de beide lijnen.
Ontkoppeling van sporen
ProRail heeft zelf ook de nodige werkzaamheden geïnitieerd om ervoor
te zorgen dat NS haar huidige dienstregeling kan handhaven én
RandstadRail volgens haar nieuwe dienstregeling kan gaan rijden. Zo
zijn de sporen 11 en 12 van Den Haag Centraal van het landelijke
spoorwegnet losgekoppeld. Die sporen werden tot voor kort gebruikt
door NS voor de reizigerstreinen in de richting Leiden; deze treinen
zullen voortaan van andere sporen vertrekken. Verder is op de grens
van Den Haag en Leidschendam-Voorburg een zogenaamde vrije kruising
aangelegd. Die zorgt er straks voor dat de lichte treinen van
RandstadRail en de zware van NS elkaar zonder problemen kunnen
kruisen.
De vrije kruising wordt in juli door ProRail opgeleverd zodat de beide
systemen onafhankelijk van elkaar kunnen werken. RandstadRail is een
combinatie van tram en metro. De voertuigen rijden (vanaf 3 september
2006) probleemloos van de treinsporen buiten de stad door op de
tramsporen in Den Haag en de metrosporen in Rotterdam. ProRail is als
gedelegeerd opdrachtgever verantwoordelijk voor de (om)bouw van haltes
en sporen van het RandstadRail-tracé.
Geschiedenis
Van de twee spoorlijnen kent de Hofpleinlijn, de eerste
geëlektrificeerde spoorlijn in Nederland, de langste staat van dienst.
Vanaf 1 oktober 1908 was het voor reizigers mogelijk om gebruik te
maken van de diensten van de Zuidhollandsche Electrische Spoorweg
Maatschappij (ZHESM). In 30 minuten tijd kon men reizen van Rotterdam
Hofplein en Scheveningen (Kurhaus) v.v. Tijdens de tweede Wereldoorlog
werd het oude station Rotterdam Hofplein gebombardeerd. De rest van de
spoorlijn is redelijk ongeschonden uit de oorlog gekomen. In 1953 werd
Scheveningen voor het laatst aangedaan, sinds die tijd rijden treinen
van NS tussen Rotterdam Hofplein en Den Haag Centraal.
De Zoetermeer Stadslijn kent een veel kortere geschiedenis. Op 3
februari 1972 ging de regering akkoord met de aanleg van de Zoetermeer
Stadslijn. Een aantal jaren later, in 1975, werd werkelijk begonnen
met het aanleggen van de spoorlijn. Op 20 mei 1977 werd het eerste
deel van de Zoetermeer Stadslijn geopend door Z.K.H. Prins Bernard.
Ongeveer een jaar later, op 27 mei 1978, werd het traject
Palenstein-Seghwaert in gebruik genomen.
Met de komst van RandstadRail is een nieuw tijdperk voor de beide
lijnen aangebroken. RandstadRail biedt reizigers straks een snelle,
comfortabele verbinding tussen Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer.
Stadsgewest Haaglanden en Stadsregio Rotterdam spelen met de
realisatie van deze nieuwe lightrail-verbinding in op de wensen van de
hedendaagse reiziger.l
omhoog meer informatie over de dienstregeling en routes