Gemeente Capelle a/d IJssel

Goed rapportcijfer voor dienstverlening van Sociale Zaken

Eind september/begin oktober 2005 heeft SGBO, het onderzoeksbureau van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten een tevredenheidsonderzoek uitgevoerd onder klanten van de afdeling Sociale Zaken. Uit het onderzoek is gebleken dat de klanten van Sociale Zaken de dienstverlening waarderen met gemiddeld een 6,9.

De klanten zijn met name tevreden over de stiptheid van de uitbetalingen (cijfer 7,9), de bejegening door het baliepersoneel (cijfer 7,5), de duidelijkheid van de in te vullen formulieren (cijfer 7,3). Ook over het nakomen van gemaakte afspraken en het respecteren van de privacy bestaat tevredenheid. Klanten zijn minder tevreden over de wachttijd en de openingstijd van Sociale Zaken en het feit dat zij te maken hebben met steeds wisselende contactpersonen waardoor zij steeds weer hetzelfde verhaal moeten vertellen (55% van de onderzochte klanten is deze mening toegedaan). Ook is gebleken dat veel klanten niet tevreden zijn over de begeleiding door de reïntegratiebedrijven.

Inmiddels heeft de afdeling Sociale Zaken al een aantal maatregelen genomen.

Het aantal medewerkers bij de informatielijn van Sociale Zaken is eind vorig jaar uitgebreid.

De uren waarop Sociale Zaken telefonische bereikbaar is (elke werkdag van 8.00 uur tot 12.00 uur) zijn niet gewijzigd. Een verruiming zou namelijk betekenen dat hiervoor extra personeel moet worden ingezet. Met als onwenselijk gevolg dat ander werk blijft liggen of minder snel kan worden afgehandeld.

Als klanten een medewerker van de informatielijn spreken die geen antwoord kan geven op de door hen gestelde vraag, is de afspraak dat een medewerker van Sociale Zaken de klant op dezelfde dag in de middag terugbelt.

Vaste contactpersonen

Om te voorkomen dat klanten aan steeds andere medewerkers hetzelfde verhaal moeten vertellen, zijn in februari 2005 maatregelen genomen voor nieuwe klanten. Vanaf deze maand gelden namelijk nieuwe werk- en procedureafspraken tussen Sociale Zaken en het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI). Hierdoor wordt de aanvraag van de klant snel afgehandeld en blijft het aantal contactpersonen beperkt tot maximaal drie. In het onderzoek zijn de effecten van deze maatregelen nog niet zichtbaar geworden. Dit wordt verklaard door het feit dat van het aantal mensen dat aan het onderzoek heeft meegedaan slecht 10% korter dan 8 maanden een uitkering ontving.

Voor bestaande klanten is het aantal vaste contactpersonen bij Sociale Zaken al langere tijd beperkt tot maximaal twee, te weten de casemanager Werk en Inburgering voor de begeleiding naar werk en de casemanager Zorg en Inkomen voor alle zaken rond de uitkering.

De onvrede over de begeleiding door de reïntegratiebedrijven is onderkend. Dit heeft ertoe geleid dat de gemeente de contracten met deze bedrijven in 2005 heeft beëindigd dan wel niet meer heeft verlengd. Met het nieuwe reïntegratiebedrijf waarmee Sociale Zaken vanaf begin 2005 toepassing geeft aan het principe van werk boven uitkering, worden regelmatig evaluatiegesprekken gevoerd.

Daarin worden ook signalen van onvrede van klanten aan de orde gesteld.

Klant centraal

In de dienstverlening van Sociale Zaken staat de klant centraal. Om dit voor klanten zo concreet mogelijk te maken, zijn eind 2005 regels en voorschriften voor klantgericht werken vastgesteld. Deze zijn in samenwerking met de Cliëntenraad Sociale Zaken tot stand gekomen. Onlangs is over deze servicenormen van Sociale Zaken een brochure uitgebracht. Alle klanten krijgen deze binnenkort toegezonden. Aan nieuwe klanten wordt de brochure uitgereikt bij het innemen van de aanvraag.

Om de communicatie met de klant en externe instanties zo goed mogelijk te laten verlopen hebben alle medewerkers van Sociale Zaken die klantencontacten hebben, begin dit jaar een specifieke training gevolgd die werd verzorgd door een extern bureau.

In oktober 2006 voert de afdeling Sociale Zaken opnieuw een klanttevredenheidsonderzoek uit.