Publicatiedatum: 07 juni 2006

Werkzaamheden Vollenhoverweg (N331)

Van dinsdag 6 juni tot zaterdag 8 juli worden er onderhoudswerkzaam­ heden uitgevoerd aan het gedeelte van de Vollenhoverweg (N331) tussen de rotonde `Steenwijkerweg' en de rotonde `Repelweg/Ettenlandseweg'. Tijdens de uitvoering van deze werkzaamheden is dit weggedeelte afgesloten voor het doorgaande verkeer.

De afsluiting is noodzakelijk vanwege wettelijke maatregelen met betrekking tot de arbeidsomstandigheden van de wegwerkers. Ook kunnen sommige maatregelen niet zonder stremming van het weggedeelte worden uitgevoerd doordat delen van de verhardingsconstructie moeten worden opgebroken en omdat de veiligheid van de weggebruikers en hun voertuigen niet afdoende kunnen worden gegarandeerd.

Doorgaand verkeer wordt met borden omgeleid via de Steenwijkerweg (N333) en de Ettenlandseweg. Het brom/fietsverkeer tussen Marknesse en Vollenhove wordt omgeleid via de Repelweg en Voorsterweg. Aanwonenden en overig bestemmingsverkeer kunnen tijdens de werkzaamheden gebruik blijven maken van de weg en het er naast liggende fietspad, maar dienen wel de nodige voorzichtigheid in acht te nemen.

De werkzaamheden omvatten het vervangen van oude gescheurde asfaltlagen door nieuw asfalt. Na het aanbrengen van de nieuwe asfaltlagen wordt de weg heringericht volgens de laatste inzichten op het gebied van een duurzaam veilige weginrichting.

De afmetingen en de uitvoering van de in-/uitritten worden zodanig aangepast dat het huidige (vracht)verkeer de woningen/bedrijven langs de Vollenhoverweg de komende jaren zonder veel moeite, en zonder veel schade aan te brengen aan de wegbermen, kunnen bereiken en verlaten. Hiermee wordt een dubbelslag geslagen op het gebied van het vergroten van de verkeersveiligheid van het weggedeelte. Afslaand en oprijdend verkeer kan sneller de Vollenhoverweg op-/afrijden en is daarmee minder een gevaarlijk obstakel. Er ontstaan minder grote gaten in de bermen die schade aan voertuigen kunnen toebrengen.

De wegmarkering wordt anders. In het midden van de rijbaan zullen twee onderbroken strepen worden aangebracht. De doorgetrokken kantstrepen worden vervangen door onderbroken strepen.

Verder worden zogeheten `schrikstroken' aangebracht: de strook tussen kantstreep en het einde van de asfaltverharding. Weggebruikers worden bij het berijden van deze strook opgeschrikt door een rammelend geluid en daarmee geattendeerd op het feit dat zij het einde van de rijbaan naderen en in de berm dreigen te geraken.

In de beide kantstroken zullen wegdekreflectoren worden aangebracht. Deze wegdekreflectoren komen in de plaats van de huidige bermplanken. De wegdekreflectoren zorgen voor een betere weggeleiding tijdens nachtelijke uren.