Publicatiedatum: 07 juni 2006
Werkzaamheden Vollenhoverweg (N331)
Van dinsdag 6 juni tot zaterdag 8 juli worden er onderhoudswerkzaamÂ
heden uitgevoerd aan het gedeelte van de Vollenhoverweg (N331) tussen
de rotonde `Steenwijkerweg' en de rotonde `Repelweg/Ettenlandseweg'.
Tijdens de uitvoering van deze werkzaamheden is dit weggedeelte
afgesloten voor het doorgaande verkeer.
De afsluiting is noodzakelijk vanwege wettelijke maatregelen met
betrekking tot de arbeidsomstandigheden van de wegwerkers. Ook kunnen
sommige maatregelen niet zonder stremming van het weggedeelte worden
uitgevoerd doordat delen van de verhardingsconstructie moeten worden
opgebroken en omdat de veiligheid van de weggebruikers en hun
voertuigen niet afdoende kunnen worden gegarandeerd.
Doorgaand verkeer wordt met borden omgeleid via de Steenwijkerweg
(N333) en de Ettenlandseweg. Het brom/fietsverkeer tussen Marknesse en
Vollenhove wordt omgeleid via de Repelweg en Voorsterweg. Aanwonenden
en overig bestemmingsverkeer kunnen tijdens de werkzaamheden gebruik
blijven maken van de weg en het er naast liggende fietspad, maar
dienen wel de nodige voorzichtigheid in acht te nemen.
De werkzaamheden omvatten het vervangen van oude gescheurde
asfaltlagen door nieuw asfalt. Na het aanbrengen van de nieuwe
asfaltlagen wordt de weg heringericht volgens de laatste inzichten op
het gebied van een duurzaam veilige weginrichting.
De afmetingen en de uitvoering van de in-/uitritten worden zodanig
aangepast dat het huidige (vracht)verkeer de woningen/bedrijven langs
de Vollenhoverweg de komende jaren zonder veel moeite, en zonder veel
schade aan te brengen aan de wegbermen, kunnen bereiken en verlaten.
Hiermee wordt een dubbelslag geslagen op het gebied van het vergroten
van de verkeersveiligheid van het weggedeelte. Afslaand en oprijdend
verkeer kan sneller de Vollenhoverweg op-/afrijden en is daarmee
minder een gevaarlijk obstakel. Er ontstaan minder grote gaten in de
bermen die schade aan voertuigen kunnen toebrengen.
De wegmarkering wordt anders. In het midden van de rijbaan zullen twee
onderbroken strepen worden aangebracht. De doorgetrokken kantstrepen
worden vervangen door onderbroken strepen.
Verder worden zogeheten `schrikstroken' aangebracht: de strook tussen
kantstreep en het einde van de asfaltverharding. Weggebruikers worden
bij het berijden van deze strook opgeschrikt door een rammelend geluid
en daarmee geattendeerd op het feit dat zij het einde van de rijbaan
naderen en in de berm dreigen te geraken.
In de beide kantstroken zullen wegdekreflectoren worden aangebracht.
Deze wegdekreflectoren komen in de plaats van de huidige bermplanken.
De wegdekreflectoren zorgen voor een betere weggeleiding tijdens
nachtelijke uren.