Persbericht
Substantiële dreiging voor Nederland blijft
7 juni 2006
De dreiging in Nederland is onverminderd substantiëel. Hier actieve
netwerken oriënteren zich op dit moment sterker internationaal dan
voorheen. Die onverminderde dreiging geeft ook het belang aan van een
voortvarende uitvoering van beleid. Het afgelopen halfjaar krijgt de
lokale aanpak van radicalisering steeds meer vorm en begint ook de
samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven tegen
terrorismebestrijding gestalte te krijgen. Dat schrijven de ministers
Donner van Justitie en Remkes van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties in de vierde Voortgangsrapportage
Terrorismebestrijding aan de Tweede Kamer.
Actueel dreigingsbeeld
Er geldt een onverminderde substantiële dreiging voor Nederland. De
snelle verspreiding van de jihadistische ideologie bijvoorbeeld via de
virtuele netwerken op het internet dragen daartoe bij. Dit tegen de
achtergrond dat hier actieve netwerken zich op dit moment sterker
internationaal oriënteren dan voorheen door de situatie in Irak en
Afghanistan. Het negatieve beeld kan verder verslechteren omdat lokale
kwesties, zoals controversiële debatten over de islam, internationaal
de aandacht trekken. Dergelijke zaken zijn koren op de molen van
ultraorthodoxe en radicale stromingen, zoals de salafistische, die in
de Nederlandse context momenteel zowel op het internet als in steeds
meer moskeeën snel aan invloed winnen. Zij maken bij voorkeur gebruik
van de Nederlandse taal, waardoor steeds meer jonge moslims worden
bereikt met alle radicaliseringsrisicos van dien. De dreiging wordt
enigszins getemperd door een gestaag doorzettende bereidheid vanuit de
islamitische gemeenschap om de problemen van radicalisering en
rekrutering te onderkennen en tegen te gaan. Er worden verschillende
initiatieven genomen, om de Nederlandstalige diversiteit in het
politiek-religieuze debat te bevorderen als tegenwicht tegen radicale
boodschappen.
Lokale aanpak radicalisering krijgt vorm
Steeds meer gemeenten zijn zich bewust van de noodzaak om
radicalisering in hun gemeente aan te pakken. Inmiddels hebben niet
alleen de vier grote steden Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag
een specifieke aanpak van radicalisering, maar zijn ook andere
kleinere gemeenten zoals Ede en Helmond begonnen met een eigen aanpak
van radicalisering. Hiervoor is van groot belang dat er vanuit
verschillende invalshoeken zoals jongerenwerk, veiligheid en
integratie op een gebalanceerde manier wordt samengewerkt. Tevens zijn
meerdere gemeenten bezig met het ontwikkelen van een gemeentelijk
informatie analysepunt waar informatie over radicalisering in de stad
of regio aan elkaar wordt gekoppeld en geanalyseerd.
Speciale eenheden
De bouw van de nieuwe Dienst Speciale Interventies (DSI) bij het KLPD
zal naar verwachting medio 2006 gereed zijn. Er is inmiddels voorzien
in structurele financiële dekking en aan de benodigde aanpassingen in
wet- en regelgeving wordt op dit moment de laatste hand gelegd.
Terrorismebestrijding en het bedrijfsleven
Door publieke en private partijen is in 2005 de wens uitgesproken de
publieke-private samenwerking rond terrorismebestrijding op te zetten.
Die samenwerking is in eerste instantie gericht op het bevorderen van
het bewustzijn bij bedrijven over terroristische dreigingen en
risicos. Dat vereist een vergroting van de kennis van bedrijven (en
overheid) over dreigingen, kwetsbaarheden, en risicos. Uiteindelijke
doel is bij bedrijven een vergroting van de alertheid teweeg te
brengen en het besef te vergroten dat het verstandig is om
risicoanalyses uit te voeren.
Alerteringssysteem Terrorismebestrijding
Het afgelopen half jaar zijn er weer twee sectoren aangesloten op het
Alerteringssysteem Terrorismebestrijding (ATb). Het gaat om de sector
Stads- en Streekvervoer en de Financiële sector. Voor beide sectoren
is het basisniveau afgekondigd. Met de al aangesloten sectoren is een
uitgebreide oefenronde in gang gezet. De eerste resultaten leidde tot
diverse aanpassingen in het proces. Taken, rollen en
verantwoordelijk-heden van beheerders en gebruikers van het systeem
zijn nu helder vastgelegd. Ook is gestart met het maken van een
ontwerp voor een ICT-ondersteund en snel communicatiesysteem voor de
gebruikers van het systeem. De communicatie tussen de diverse
contactpersonen van overheid en bedrijfsleven vindt doorgaans fysiek,
telefonisch of per fax plaats, terwijl tegenwoordig middelen voor een
snellere en vollediger gegevensverstrekking beschikbaar zijn. Deze
systemen werden tot nu toe voornamelijk ingezet in de commerciële
sector.
Tot slot wordt in de brief nog een overzicht gegeven van de stand van
zaken op diverse onderdelen van het terrorismebeleid waaronder
crisisbeheersing en internationale samenwerking.
Meer informatie: Thema Terrorismebestrijding
Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding
Ministerie van Justitie