Technische Universiteit Delft

Intreerede prof.dr. Cees de Bont

"Een product is op zichzelf niet interessant"

De vaardigheden van industrieel ontwerpers zijn cruciaal om ook in de toekomst tot succesvolle producten te komen. Zij zijn bij uitstek in staat om relevante kennis uit uiteenlopende disciplines te integreren. Met het complexer worden van de samenleving en met het voortschrijden van de technologie is dit geen sinecure. Bovendien kunnen industrieel ontwerpers vanuit die integratie nieuwe concepten concretiseren en producten realiseren. Dat zegt prof.dr. Cees de Bont in zijn intreerede als hoogleraar aan de TU Delft op woensdag 7 juni.

De centrale stelling in de intreerede van Cees de Bont, hoogleraar en decaan bij de Delftse Faculteit Industrieel Ontwerpen, is dat een product op zichzelf niet interessant is. "Een product krijgt pas betekenis in een grotere context. Mensen hechten zich bijvoorbeeld aan gebruiksvriendelijke producten waar ze veel plezier aan beleven. Ze geven ook vaak uiting aan hun genoegen. Van de iPod wil men bijvoorbeeld graag de witte oordopjes laten zien." Kennis van de gebruiker is met andere woorden even belangrijk voor een succesvol product als de technologie die er achter zit. Die kennis ligt bijvoorbeeld op het vlak van ergonomie, de gebruiksomgeving en product- en merkbeleving.

Industrieel ontwerpers, waar de TU Delft er al meer dan 3000 van heeft opgeleid, zijn bij uitstek geschikt om deze kennis te verwerven en verschillende soorten kennis te integreren en te concretiseren in nieuwe ontwerpen. De Bont geeft een nieuwe kijk op het reeds lang bekende voorbeeld van de succesvolle Senseo koffiezetter van Philips en Douwe Egberts. De Bont was voor zijn komst naar de TU Delft Hoofd Marktonderzoek en Strategie bij Philips Domestic Appliances and Personal Care en als zodanig in staat de grote bloei van de Senseo van binnenuit te verklaren. "De meeste succesfactoren van de Senseo zijn terug te voeren op de deeldisciplines van het industrieel ontwerpen. Op verschillende momenten en op vrijwel alle terreinen is er een cruciale bijdrage geweest van Delftse industrieel ontwerpers: bij business management, productmanagement, technische ontwikkeling, marktonderzoek, productontwerp, geluid en verpakking."

Ten slotte benadrukt De Bont in zijn rede het belang voor bedrijven van samenwerking bij productontwikkeling. "Je ziet dat ook steeds meer gebeuren. Combinaties van zeer verschillende bedrijven blijken daarbij vaak extra interessant. De combinatie Philips en Douwe Egberts is daarvan een voorbeeld maar recent zagen we bijvoorbeeld ook dat Dell Computers en Google de handen ineen slaan."

Als voorzitter van de stuurgroep van het Nederlands Programma voor Product Development brengt De Bont dit gedachtegoed in de praktijk door kennisinstellingen en grote en kleine bedrijven aan elkaar te koppelen. Hierin wordt door deze organisaties samengewerkt om uitgaande van een goed begrip van maatschappelijke thema's, zoals zorg en vergrijzing, nieuwe geïntegreerde productoplossingen te realiseren.



Technische Universiteit Delft