Eerst een Bob dan een fluitje
De Bob-campagne "Bob jij of Bob ik?" richt zijn pijlen vanaf nu ook op
de sportwereld. Dit om rijden onder invloed door bezoekers van
sportkantines en sportevenementen terug te dringen.
Vanaf 5 juni tot en met 9 juli 2006 worden radio- en tv spots ingezet.
De spots zijn gericht op het maken van de Bob-afspraak in
sportkantines, tijdens het bezoek aan sportevenementen en tijdens het
kijken naar sportwedstrijden in een horecagelegenheid en bij vrienden
en familie thuis. Tot augustus 2006 komen langs de snelweg nieuwe
Bob-attentieborden te staan. De centrale slogan is "Eerst een Bob dan
een fluitje".
Voor zowel tv- als radiospots zijn twee verschillende versies gemaakt.
Eentje die inhaakt op het WK Voetbal en een die inhaakt op de
amateursport. Zolang het Nederlands elftal deelneemt aan het WK
Voetbal zijn deze spots en borden daarop gericht. Wanneer Oranje niet
meer deelneemt aan het WK komt er een switch naar sport in het
algemeen.
Om bezoekers van sportkantines (sporters en supporters) te benaderen,
is een toolkit ontwikkeld. Hierin zitten kant en klare sportspecifieke
materialen (posters, trays, fluitjes) waarmee de Bob-boodschap
zichtbaar kan worden gemaakt. De toolkits zijn in de eerste twee weken
van mei toegezonden aan ruim zesduizend sportclubs.
In overleg met de overkoepelende sportorganisatie NOC/NSF is gekozen
voor de vier sporten met de meeste kantines in eigen beheer: voetbal,
tennis, korfbal en hockey. Voor de andere sporten zijn de Bob-posters
digitaal gratis beschikbaar via de sites van NOC/NSF, sport.nl en de
sites van de sportbonden.
Tijdens de campagneperiode en op wedstrijddagen van het WK controleert
de politie actief en intensief op rijden onder invloed.
Meer informatie over de campagne vindt u op de Bob-site
Ministerie van Verkeer en Waterstaat