Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Eerst een Bob dan een fluitje

De Bob-campagne "Bob jij of Bob ik?" richt zijn pijlen vanaf nu ook op de sportwereld. Dit om rijden onder invloed door bezoekers van sportkantines en sportevenementen terug te dringen.

Vanaf 5 juni tot en met 9 juli 2006 worden radio- en tv spots ingezet. De spots zijn gericht op het maken van de Bob-afspraak in sportkantines, tijdens het bezoek aan sportevenementen en tijdens het kijken naar sportwedstrijden in een horecagelegenheid en bij vrienden en familie thuis. Tot augustus 2006 komen langs de snelweg nieuwe Bob-attentieborden te staan. De centrale slogan is "Eerst een Bob dan een fluitje".

Voor zowel tv- als radiospots zijn twee verschillende versies gemaakt. Eentje die inhaakt op het WK Voetbal en een die inhaakt op de amateursport. Zolang het Nederlands elftal deelneemt aan het WK Voetbal zijn deze spots en borden daarop gericht. Wanneer Oranje niet meer deelneemt aan het WK komt er een switch naar sport in het algemeen.

Om bezoekers van sportkantines (sporters en supporters) te benaderen, is een toolkit ontwikkeld. Hierin zitten kant en klare sportspecifieke materialen (posters, trays, fluitjes) waarmee de Bob-boodschap zichtbaar kan worden gemaakt. De toolkits zijn in de eerste twee weken van mei toegezonden aan ruim zesduizend sportclubs.

In overleg met de overkoepelende sportorganisatie NOC/NSF is gekozen voor de vier sporten met de meeste kantines in eigen beheer: voetbal, tennis, korfbal en hockey. Voor de andere sporten zijn de Bob-posters digitaal gratis beschikbaar via de sites van NOC/NSF, sport.nl en de sites van de sportbonden.

Tijdens de campagneperiode en op wedstrijddagen van het WK controleert de politie actief en intensief op rijden onder invloed.

Meer informatie over de campagne vindt u op de Bob-site