Ingezonden persbericht
Carlo van Dam pakt podium op stratencircuit van Pau!
PAU, 05 JUNI 2006 - Op uitstekende wijze heeft Carlo van Dam zijn eerste podium van het seizoen behaald! De Vlaardinger moest op het smalle stratencircuit van Pau (Frankrijk) in de eerste race nog genoegen nemen met een negende plaats, maar wist zich in de afsluitende manche op maandagmiddag naar een fraaie tweede plaats te rijden! Met dit resultaat nam de Nederlander in Franse dienst revanche op de vorige races in het Frans Formule Renault 2.0 kampioenschap. Met deze prestatie van formaat voegde Van Dam maar liefst 14 punten aan zijn totaal toe. In het kampioenschap bezet onze landgenoot momenteel de twaalfde plaats met 15 punten.
Carlo kwam voor de eerste keer naar het snikhete Zuid Franse Pau, waar temperaturen werden gemeten van dertig graden. De stad ligt aan de voet van de Pyreneeën en vormde afgelopen weekend het decor voor de '66e Grand Prix Automobile de Pau'. Doordat het 2,760 kilometer lange circuit een aaneenschakeling is van chicanes, smalle bochten en hoge kerbstones, probeerde Van Dam in de vrije trainingen buiten het vuile en gladde gedeelte van deze smalle baan te blijven. Terwijl 35 coureurs afgelopen vrijdag in de enige vrije training voor de eerste maal het asfalt kozen, wist Van Dam uitgerust met een nieuwe auto een zeventiende tijd op de chrono's te zetten.
In de eerste kwalificatiesessie op zaterdagochtend probeerde Van Dam een snelle tijd te realiseren. Van Dam verlegde gedurende de kwalificatie continu zijn grenzen en verbeterde zijn tijden per ronde aanzienlijk, maar moest in de laatste drie bochten voor start-finish van het gas, wanneer hij door het vele verkeer werd opgehouden. Een tiende tijd (1:15.625) was zijn deel. Doordat Van Dam niet tevreden was over de auto, ging de S-T-A-R-T-rijder samen met zijn engineers tot in de late uurtjes door om de wagen beter afgesteld te krijgen voor de tweede kwalificatie. Op maandagochtend ging Van Dam na vijf minuten naar buiten om in de resterende vijftien minuten een snel rondje op de klokken te zetten. Van Dam vond in het gedrang een vrij rondje en pakte een voorlopige poleposition. Gedurende de sessie moest Van Dam na een rode vlag situatie enkel Laurent Groppi voor zich dulden. Met een uitstekende tweede tijd in de afsluitende kwalificatie (1:15.728), was hij sneller dan zijn Franse teamgenoten Dillmann, Navarro, Vernay en Jousse die respectievelijk de derde tot en met de zesde plaats in beslag namen.
RACE 01 + 02
In de openingsrace kwam Van Dam goed weg. De Vlaardinger probeerde direct enkele opponenten bij de start te passeren, maar kon door een knik in het rechte stuk niet oprukken naar voren. In de 22 ronden tellende race was het op het smalle stratencircuit hoofdzakelijk treintje rijden, waarbij inhalen niet mogelijk was. Drie ronden voor het einde schoof Van Dam nog naar plaats negen, wanneer zijn Franse teamgenoot Tom Dillmann de muur toucheerde. Op deze positie kwam Van Dam over de meet. In de tweede manche kwam Van Dam opnieuw goed uit de startblokken. De rijder met startnummer 30 behield zijn positie en ging achter poleman Groppi de eerste bocht in. In de volgende ronden verloor Van Dam door overstuurproblemen veel tijd en moest de Fransman tijdelijk laten gaan.
In ronde zeven nam de wedstrijd een beslissende wending aan. Wanneer in bocht 4 een coureur precies op het rempunt bleef stil staan, wisten Groppi en Van Dam de auto ternauwernood te ontwijken. Achtervolger Dillmann lette echter niet goed op en botste frontaal met zijn bolide tegen de stilstaande wagen. In zijn crash nam de onfortuinlijke Fransman ook de rest van zijn teamgenoten van SG Formula mee. Wanneer de brokstukken van de bolides waren opgeruimd en de safetycar weer naar binnen ging, reed Van Dam nog steeds op de tweede positie. Na enkele ronden kwam de safetycar opnieuw op de baan nadat één van de deelnemers van het circuit was gespind. Doordat het grootste gedeelte van de race reeds was verreden, werd de wedstrijd voortijdig afgeblazen. Van Dam pakte na iets meer dan 22 minuten zijn eerste podium van het seizoen!
CARLO VAN DAM: "Ik ben bijzonder blij met mijn tweede plaats op dit waanzinnig mooie stratencircuit! Dit weekend ging het puur om de posities in de kwalificaties. Dit bepaalde in grote mate de uitslag in beide races. In de eerste sessie had ik last van verkeer, terwijl ik vanmorgen er wel goed bij zat met een tweede tijd. Het was echt straat racen. Lekker vuil, smalle wegen en een fantastisch publiek! Dit is verreweg het mooiste evenement uit mijn carrière. Ik heb bewezen dat het met de snelheid wel goed zat, maar ik had in de vorige races niet het geluk aan mijn zijde. Op naar Istanbul voor de volgende twee races in de Eurocup Formule Renault 2.0!"
UITSLAG RACE 01 - Championnat de France FFSA, zondag 04 juni 2006:
01. Laurent Groppi, Graff Racing, 28:03.764
02. Jean Karl Vernay, SG Formula, + 08.572
03. Julien Jousse, SG Formula, + 09.326
04. Mathieu Arzeno, Graff Racing, + 12.017
09. CARLO VAN DAM, SG FORMULA, + 23.289
UITSLAG RACE 02 - Championnat de France FFSA, maandag 05 juni 2006:
01. Laurent Groppi, Graff Racing, 22:25.160
02. CARLO VAN DAM, SG FORMULA, + 04.983
03. Nelson Panciatici, Epsilon Sport, + 05.612
04. Julien Canal, Graff Racing, + 06.502
05. Johan Charpilienne, Pole Services, + 07.331
Nieuws en foto's zijn ook verkrijgbaar via Carlo van Dam's officiële website: www.carlovandam.nl. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Roelof Oosterhuis (+ 31 652 056 637 / media@insightf1.com).
© 2003 - 2006 All Rights Reserved - www.thepitbox.nl
Carlo van Dam - Persbericht