Foto
Publicaties TNS NIPO onderzoek
3 juni 2006
Bestuurlijke elite: man, blank, 60 jaar, religieus opgevoed en corpslid
De Volkskrant, zaterdag 3 juni 2006
De bestuurlijke elite van Nederland ontmoet elkaar niet op de
golfbaan, maar in exclusieve eetclubjes, sociëteiten, of 'herenclubs',
de laatste plekken waar de top nog ongestoord onder elkaar kan zijn.
Dat blijkt uit de enquête die TNS NIPO in opdracht van de Volkskrant
heeft gehouden onder vierhonderd invloedrijke Nederlanders als
topondernemers, bestuurders en senatoren. Op de vraag waar men liefst
afspreekt met relaties, noemt slechts twee procent de golfbaan. Het
restaurant is de favoriete ontmoetingsplek.
Bijna de helft van de bestuurlijke elite is lid van een of meerdere
herenclubs, eetclubjes of sociëteiten. Door onder meer de inperking
van het aantal commissariaten per persoon via de code-Tabaksblat,
ontmoet de corporate elite elkaar minder frequent. Daardoor is de
behoefte gegroeid aan gelegenheden waar men ongestoord onder elkaar
kan zijn. De clubjes, waarvan er vele tientallen zijn, komen een paar
keer per jaar bijeen. Toetreden kan alleen als men gevraagd wordt, en
alle andere leden aangeven geen bezwaar te hebben.
Volgens de leden gaat het om onschuldige gezelschappen. 'Bij die
herenclubjes - hoewel, er zitten tegenwoordig ook dames in - wordt
veel gegeten, gedronken en gepraat', zegt topadvocaat en
oud-CDA-senator Willem Stevens. 'Er is altijd een goede spreker,
gevolgd door een discussie. De kosten worden omgeslagen, en dan gaan
we weer naar huis.'
Maar zo simpel is het niet, zegt de Amsterdamse politicoloog Eelke
Heemskerk, die promotie-onderzoek deed naar de top van het
bedrijfsleven. 'Wat er nog rest van het old boys network, speelt zich
af in deze clubjes. Je kunt je ideeën afstemmen, de standpunten
aftasten. Hier wordt informeel besproken wat in Nederland op de agenda
komt. Die clubjes onttrekken zich aan de waarneming en dat willen ze
graag zo houden.' Dat blijkt ook uit de enquête van TNS NIPO: elf
procent wil niets zeggen over hun eetclubjes. 'Discretie is het
sleutelwoord', zegt Stevens. 'Deze clubs zijn de kogellagertjes, ze
houden de netwerken gesmeerd.'
Hieronder vindt u het Volkskrant-artikel van zaterdag 3 juni 2006.
Zie het origineel
E3289 | Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van De Volkskrant. Het
veldwerk vond plaats in de maanden februari en maart 2006. Het
onderzoek is schriftelijk en via een online enquête uitgezet onder 400
personen. Hiervan werkten 277 personen mee.
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO/De Volkskrant
vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Peter
Kanne (tel: 020 522 59 24).