TNS NIPO

Foto

Publicaties TNS NIPO onderzoek

3 juni 2006

Bestuurlijke elite: man, blank, 60 jaar, religieus opgevoed en corpslid

De Volkskrant, zaterdag 3 juni 2006

De bestuurlijke elite van Nederland ontmoet elkaar niet op de golfbaan, maar in exclusieve eetclubjes, sociëteiten, of 'herenclubs', de laatste plekken waar de top nog ongestoord onder elkaar kan zijn. Dat blijkt uit de enquête die TNS NIPO in opdracht van de Volkskrant heeft gehouden onder vierhonderd invloedrijke Nederlanders als topondernemers, bestuurders en senatoren. Op de vraag waar men liefst afspreekt met relaties, noemt slechts twee procent de golfbaan. Het restaurant is de favoriete ontmoetingsplek.

Bijna de helft van de bestuurlijke elite is lid van een of meerdere herenclubs, eetclubjes of sociëteiten. Door onder meer de inperking van het aantal commissariaten per persoon via de code-Tabaksblat, ontmoet de corporate elite elkaar minder frequent. Daardoor is de behoefte gegroeid aan gelegenheden waar men ongestoord onder elkaar kan zijn. De clubjes, waarvan er vele tientallen zijn, komen een paar keer per jaar bijeen. Toetreden kan alleen als men gevraagd wordt, en alle andere leden aangeven geen bezwaar te hebben. Volgens de leden gaat het om onschuldige gezelschappen. 'Bij die herenclubjes - hoewel, er zitten tegenwoordig ook dames in - wordt veel gegeten, gedronken en gepraat', zegt topadvocaat en oud-CDA-senator Willem Stevens. 'Er is altijd een goede spreker, gevolgd door een discussie. De kosten worden omgeslagen, en dan gaan we weer naar huis.'
Maar zo simpel is het niet, zegt de Amsterdamse politicoloog Eelke Heemskerk, die promotie-onderzoek deed naar de top van het bedrijfsleven. 'Wat er nog rest van het old boys network, speelt zich af in deze clubjes. Je kunt je ideeën afstemmen, de standpunten aftasten. Hier wordt informeel besproken wat in Nederland op de agenda komt. Die clubjes onttrekken zich aan de waarneming en dat willen ze graag zo houden.' Dat blijkt ook uit de enquête van TNS NIPO: elf procent wil niets zeggen over hun eetclubjes. 'Discretie is het sleutelwoord', zegt Stevens. 'Deze clubs zijn de kogellagertjes, ze houden de netwerken gesmeerd.'

Hieronder vindt u het Volkskrant-artikel van zaterdag 3 juni 2006. Zie het origineel


E3289 | Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van De Volkskrant. Het veldwerk vond plaats in de maanden februari en maart 2006. Het onderzoek is schriftelijk en via een online enquête uitgezet onder 400 personen. Hiervan werkten 277 personen mee.

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO/De Volkskrant vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Peter Kanne (tel: 020 522 59 24).