uitnodiging voor de opening zaterdag 3 juni vanaf 17.00 uur
groepstentoonstelling met MARIËLLE BUITENDIJK BIJ ASCHENBACH & HOFLAND GALLERIES
Mariëlle Buitendijk (1976) won afgelopen jaar de Koninklijke Prijs voor Schilderkunst. Buitendijk hanteert een spraytechniek waardoor de belijning onscherp is, 'out of focus'. Dit in combinatie met het zwart-wit, de grijstinten en de aluminium ondergrond geven de schilderijen het karakter van fotografie. Een belangrijke bron voor het werk van haar is de architectuur van stadions. Deze vertoont macht en is geënt op het spektakel. In het werk van Buitendijk is het eigenlijke spektakel vaak niet aanwezig. Er is eerder sprake van een serene stilte, een moment waarin het onduidelijk is of het spektakel nog moet beginnen of al geweest is. Niet de werkelijkheid maar een reeds geregistreerde werkelijkheid uit verschillende media vormt het uitgangspunt voor haar werk. Sporen van deze media zijn zichtbaar in de vorm van onscherpte, zwarte kaderranden, pixelvorming en fish-eye lens effecten, waardoor er een surreëel karakter aan de schilderijen wordt toegevoegd.
Marnix Goossens (1968) baarde opzien met zijn solotentoonstelling in het Fries Museum. Van de fotograaf van de 'briljante terloopse foto's' tonen we met trots het nieuwe stilleven 'bouquet d'amour'. Een stilleven met plastic bloemen geïnspireerd op de 17de eeuwse bloemstillevens. Naast dit nieuwe werk zal een selectie werken uit de tentoonstelling in Friesland te zien zijn voor iedereen die de tentoonstelling aldaar gemist heeft.
Tobias Schalken (1972) vervaardigde afgelopen jaar de sculptuur Zonder Titel 2006. Tobias Schalken (1972, Oss), is opgeleid in Breda aan de Kunstacademie St. Joost te Breda. Hij is beeldhouwer maar ook actief in de wereld van de beeldverhalen. Met het laatste heeft hij een aantal belangrijke boeken, zoals De Eiland-reeks en Balthazar, op zijn naam staan die over de hele wereld gretig aftrek vinden. Zijn laatste sculpturen komen duidelijk voort uit deze 'fantasy'-wereld die een sterke binding heeft met het surrealisme.
De sculptuur Z.T. uit 2006 betreft een meisje dat in bed ligt te slapen terwijl een levensgroot paard over haar heen staat. Deze combinatie van een dier met een onschuldig meisje gebruikte Tobias al eerder. Hij verwijst hiermee naar het dierlijke in de mens, de frictie tussen ons gecultiveerde leven en een zekere mate van dwang naar controle en het sluimerende dierlijke instinkt. Schaal, verhouding en afwerking dragen bij aan het gevoel van 'aanwezigheid', maar zijn tegelijkertijd dusdanig gemanipuleerd dat van een realistische weergave geen sprake meer is.
de tentoonstelling loopt tot en met 8 juli
ASCHENBACH & HOFLAND GALLERIES
BILDERDIJKSTRAAT 165-C
NL-1053KP AMSTERDAM
tfn+31(0)20 4121772
tfx+31(0)20 4121778
mobile+31(0)629023933
hours:
wednesday - saturday
11.00 - 17.00
every first sunday of the month
14.00 - 17.00
if you want more information visit our website at