Ingezonden persbericht
persbericht
Groningen, 30 mei 2006
Mozart marathon in groningen
Vier mozart opera*s in vier dagen
In het kader van de stedenband Groningen - Oldenburg én het Mozartjaar 2006 presenteert het Oldenburgisches Staatstheater op uitnodiging van de stad Groningen en de Stadsschouwburg Groningen van zaterdag 3 tot en met dinsdag 6 juni vier opera*s van Mozart in vier dagen.
Het Oldenburgisches Staatstheater heeft in de afgelopen jaren met volle overgave en met uiterste vastberadenheid gewerkt aan de verwezenlijking van de Mozart-opera's *Idomeneo*,
*Die Entfürung aus dem Serail, *Die Hochzeit des Figaro* en *La Clemenza di Tito*, die ter gelegenheid van het feestelijke Mozartjaar 2006 allemaal in het repertoire van het Oldenburgisches Staatstheater zijn opgenomen. De vier opera*s worden in de Groningse Stadsschouwburg op volgorde van ontstaansdatum opgevoerd.
*Een dergelijke overeenkomst omtrent gastvoorstellingen tussen onze beide steden is tot nu toe ongeëvenaard. Met grote artistieke, technische en logistieke inspanning realiseren de medewerkers van de Stadsschouwburg, maar vooral ook van het Oldenburgische Staatstheater, een cultureel project van enorme omvang. Tegelijkertijd is dit een aanbod dat elke Mozart-fan uitnodigt tot uiterst intense beleving en genotvol operaplezier. En de nog onervaren geïnteresseerden zullen tijdens deze gebeurtenis hun enthousiasme voor Mozart echt kunnen ontdekken... Als beschermheren van dit project doet het ons bijzonder veel genoegen om iedereen voor de vier opvoeringen in Groningen te kunnen uitnodigen en wij wensen alle betrokkenen veel succes tijdens deze vierdaagse reis in de theatrale kosmos van een muzikaal genie van wereldformaat.*
Jacques Wallage, Burgemeester van Groningen &
Dietmar Schütz, Oberbürgermeister van Oldenburg
Het programma:
Zaterdag 3 juni, 19.30 uur. Stadsschouwburg
Idomeneo
In de zomer van 1780 kreeg Mozart de langverwachte opdracht van het keurvorstelijke hof te München om een Italiaanse opera seria te schrijven. *Idomeneo* is Mozarts eerste écht belangrijke opera en bevat prachtige aria*s en vooral buitengewoon fraaie ensemblescènes. De componist zou uit dit werk veel inspiratie putten voor latere meesterwerken als 'Don Giovanni' en 'Die Zauberflöte'.
*Het is Pilavachi gelukt om de politieke, religieuze en menselijke emoties in de integrale opera zonder enig spanningsverlies te laten verlopen. (...) Dat deze uitvoering - die beslist tot ver in de regio zal stralen en de moeite van de rit waard is - zo kon werken, houdt natuurlijk niet alleen verband met Pilavachi's concept, maar ook met de realisering door het Oldenburgse ensemble. (...) Een grootse avond!* (Syker Kreiszeitung)
---
Zondag 4 juni, 19.30 uur. Stadsschouwburg
Die Entführung aus dem Serail
Uit dezelfde gelukkige periode als *Idomeneo* komt *Die Entführung aus dem Serail*. Het meesterwerk - een botsing tussen twee culturen - is tot op de dag van vandaag actueel. Het verhaal speelt zich af in het paleis van de Ottomaanse sultan Selim Bassa. In de komische opera verwerkte Mozart de oosterse sfeer door zich te laten inspireren door de muziek van de janitsaren, muzikanten in dienst van het Ottomaanse leger.
*... een enscenering, die zonder verdere vervreemdende ingrediënten de kern van het werk raakt en het voor de mens van vandaag emotioneel begrijpelijk maakt.* (Weser-Kurier)
---
maandag 5 juni, 19.30 uur. Stadsschouwburg
Die Hochzeit des Figaro
*De bruiloft van Figaro* ging in 1786 in première in Wenen. Geheel in lijn met de tijdsgeest had Mozart gekozen voor een Italiaanse in plaats van een Duitse opera, op een tekst van de meest getalenteerde librettist van die periode: Lorenzo da Ponte. Mozart componeerde opnieuw een meesterwerk waarin hij elementen combineerde uit de Italiaanse opera buffa, de Franse opera comique en het Duitse Singspiel. Een grote rijkdom aan emoties wordt verklankt in een aantal van de meest ontroerende aria*s en ensembles die hij ooit schreef.
*De lichtheid met dubbele bodem, die als een vlinder komt aanfladderen, bepaalt en onderscheidt de nieuwe Figaro van Pilavachi. Juist ook een succes van muziek en zang, dat binnen een slim concept wordt gerealiseerd: eerste dirigent Alexander Rumpf met tempi, die het beluisteren voortreffelijk bevorderen. Het orkest zet in een doorschijnende klank doelbewust krachtige accenten, het koor ageert alert.* (Nordwest Zeitung)
---
dinsdag 6 juni, 19.30 uur. Stadsschouwburg
La Clemenza di Tito
*De goedheid van Titus* is de laatste opera die Mozart componeerde en sluit tegelijk het tijdperk van de opera seria af. Mozart schreef het in 1791 ter ere van de kroning van Koning Leopold II van Bohemen en de première vond plaats drie maanden voor Mozarts dood.
Mozart diepte in schitterende ensembles de psychologische evolutie van zijn personages uit en eindigt met een ultiem en zuiver moment van universele verzoening.
*Het kwellende proces van inzichten, dat Titus doormaakt, het heen en weer gegooid worden tussen aantrekkingskracht en walging - dat geheel bezit een grote indringendheid, dankzij de verbazingwekkende presentie op de bühne van Rolf Romei (Titus) en de warm en moeiteloos zingende Katerina Hebelkova (Sesto). Zij worden beiden gedragen door een wat betreft zang- en acteerprestaties uitstekend ensemble.* (Frankfurter Allgemeine)
*Höchstes künstlerisches Niveau attestierte die Fachzeitschrift »Die Deutsche Bühne« dem Staatstheater in seiner Mai-Ausgabe. Hier wurden fünf Inszenierungen von LA CLEMENZA DI TITO in Oldenburg, Frankfurt, Düsseldorf, Münster und Braunschweig miteinander verglichen. Die Oldenburger Inszenierung wird dabei als ebenso ungewöhnlich wie durchdacht gelobt.*
(Bericht van het Oldenburgisches Staatstheater - mei 2006)
Alle vier de opera*s zijn voorzien van boventiteling en worden uitgevoerd onder de muzikale leiding van Alexander Rumpf. De enscenering is van Anthony Pilavachi, de kostuums van Tatjana Ivschina.
Prijzen:
1e rang * 37,50 / 2e rang * 32,- / 3e rang * 19,50 / 4e rang * 12,50 /
CJP, OV (t/m 25 jaar) * 23,50
gratis inleiding op alle dagen om 18.30 uur door Paul Herruer, reserveren verplicht.
Kaartverkoop en reserveringen:
kassa van de Stadsschouwburg Groningen en De Oosterpoort (locatie: Trompsingel 27).
(maandag t/m zaterdag van 12 tot 19 uur)
telefonisch: 050 - 368 0 368 (maandag t/m zaterdag van 13 tot 18 uur)
internet: www.stadsschouwburg-groningen.nl
---
Voor verdere informatie en foto's:
STADSSCHOUWBURG GRONINGEN
Richard Heideman, afdeling Marketing
t: 050 - 368 0 190
e: r.heideman@opsb.groningen.nl
STADSSCHOUWBURG GRONINGEN
TURFSINGEL 86 9711 VX GRONINGEN
www.stadsschouwburg-groningen.nl