Federale regering Belgie
Algemene bankvoorwaarden
(2006-06-02)
Persbericht van de Ministerraad
Klaarheid in de algemene bankvoorwaarden
Mevrouw Freya Van den Bossche, Minister van Consumentenzaken, en de
heer Didier Reynders, Minister van Financiën, hebben afgesproken met
de banken dat ze samen een aantal richtlijnen zullen opstellen die
meer klaarheid moeten scheppen in de algemene bankvoorwaarden.
Vandaag zijn de kleine lettertjes vaak onvindbaar en/of niet duidelijk
leesbaar voor de consument. Bovendien zijn de rechten en de plichten
van de banken en de consumenten niet steeds evenwichtig opgesteld.
Daarom gaan de ministers nu samen zitten met de banksector. Op die
manier kunnen ze samen de algemene voorwaarden leesbaarder en
toegankelijker maken en zorgen voor evenwicht en wederkerigheid.
Vandaag zijn de algemene voorwaarden van de banken vaak heel moeilijk
leesbaar. Het bankjargon' is voor de gewone consument moeilijk te
begrijpen. Bovendien zijn de algemene voorwaarden niet steeds
beschikbaar in de bankkantoren of te vinden op de websites. En ten
slotte beschermen de zogenaamde kleine lettertjes niet altijd
voldoende de rechten van de consument. De banken stellen de algemene
voorwaarden vaak op in hun eigen voordeel en dus in het nadeel van de
consument.
Samen met de banksector stelt de minister een aantal richtlijnen op
die de algemene voorwaarden toegankelijker, duidelijker en eerlijker
maken. Deze richtlijnen zullen een aantal principes moeten omvatten.
Zo moet de toegang tot de bankreglementen verbeterd worden. De
algemene voorwaarden moeten minstens in ieder bankkantoor en op de
website toegankelijk zijn voor iedere consument. Ook moeten de
algemene voorwaarden ondubbelzinnig en in klare taal worden opgesteld.
Voorts moet er evenwicht en wederkerigheid zijn in de voorwaarden van
de bank. Vandaag beperken de banken al te graag hun aansprakelijkheid,
zodat de consument vaak zelf moet opdraaien voor allerlei zaken.
Daarnaast moet de bank ook verantwoordelijk zijn voor het correct
afleveren van de ontvangstbewijzen. Vandaag moet de consument zelf
uitvissen of er officiële documenten gebruikt worden en of de bevoegde
personen die ondertekenen.
Ten slotte moet de consument klacht kunnen indienen zonder aan
bepaalde voorwaarden te worden onderworpen. De consument moet klacht
kunnen indienen waar en hoe hij dat wil. Bovendien moet hij hierbij
ook kunnen beschikken over de nodige bewijsmiddelen, zonder dat die
door de bank worden beperkt.
De richtlijnen worden in overleg met de banksector tegen eind juni
2006 opgesteld. De naleving van deze richtlijnen wordt intern in elke
bank opgevolgd door een daarvoor speciaal opgerichte dienst, de
zogenaamde compliance officer'.