De Hypotheektafel helpt consument aan lagere kosten
ROTTERDAM, 20060602 -- Met ruim 200 deelnemers is CYMTV op 1 juni gestart met "De Hypotheektafel", een nieuw multimediaal initiatief, dat de consument de weg wijst naar beduidend lagere kosten bij het (ver)kopen van een woning en/of het (over)sluiten van een hypotheek. Persoonlijk contact en een objectief onderbouwd advies staan daarbij centraal en dienen het belang van de consument. Dmv. een videopresentatie wordt men geinformeerd over alle aspecten die met het kopen of verkopen van een eigen huis te maken hebben. Ook kan hier een onafhankelijk adviseur in de eigen omgeving gekozen worden voor verdere begeleiding. De Hypotheektafel is te vinden op: www.dehypotheektafel.nlMet de intrede op 1 januari 2006 van de nieuwe Wet Financiële Dienstverlening (Wfd) is de positie van de consument drastisch veranderd, al heeft men daar zelf nog geen weet van. De nieuwe wet is met name bedoeld om de consument beter te beschermen als hij een hypotheek, verzekering etc afsluit. De Hypotheektafel stelt zich ten doel de consument wegwijs te maken in deze nieuwe wet en hoe daarmee voordeel kan worden behaald. Dat voordeel betreft niet alleen de kosten van het product, maar ook de advieskwaliteit en de tot nu toe verborgen advieskosten van de dienstverlening. De deelnemende adviseurs aan De Hypotheektafel handelen met dit initiatief niet alleen naar de letter maar vooral naar de geest van de wet en de consumenten organisaties.
De deelnemers aan De Hypotheektafel zijn o.m.: hypotheekadviseurs, taxateurs, bouwkundigen en makelaars. Over enkele weken is ook de notaris aan de tafel vertegenwoordigd.
De Hypotheektafel wordt vanaf 1 juni bekend gemaakt door o.a. TV-commercials via de RTL-zenders.
De aanpak van De Hypotheektafel onderscheidt zich door de volgende kenmerken:
* De Wfd en de belangen van de consument worden als uitgangspunt genomen
* De multimediale formule gebruikt objectieve en feitelijke informatie van experts als fundament
* Persoonlijke aspecten, die de consument zich zelf vaak niet bewust is, spelen een belangrijke rol bij een goed advies
* Daarom wordt aan een persoonlijk contact tussen adviseur en consument nog steeds veel waarde gehecht
* De aangeboden diensten worden geleverd tegen lagere kosten
De multimediale formule De Hypotheektafel omvat de volgende componenten:
* Een video-opname van een discussie tussen experts over het onderhavige thema. Deze opname is via internet full-screen te bekijken.
* Een website waarop de consument enerzijds achtergrond informatie omtrent de Wfd vindt en anderzijds een onafhankelijk adviseur in zijn omgeving kan kiezen.
* Iedere deelnemende organisatie heeft een eigen webpagina binnen de website van De Hypotheektafel, waarmee zij zich presenteert aan de consument.
* De Hypotheektafel wordt o.a. ondersteund door commercials, die via de TV-zenders van RTL zullen worden uitgezonden.
Op basis van deze informatie kan de consument zelf bepalen met welke adviseur hij contact wil om over de financiële huishouding te praten. Hij wordt dan, door de gekozen adviseur, benaderd. Leidt het contact niet tot een opdracht voor de adviseur, dan heeft de consument ook geen kosten!
Het belang van de Wfd voor de consument wordt via De Hypotheektafel kort en bonding uiteengezet. Een van de componenten van de Wfd is het transparant maken van alle kosten, die bij financiële advisering meespelen. Echter, de wet geeft de financiële dienstverleners tot 2009 de tijd om deze transparantie te bieden. De Hypotheektafel adviseurs lopen daarop vooruit en vertellen u vandaag al hoe het zit.
De deelnemers aan De Hypotheektafel kunnen door de samenwerking, die verschillende disciplines omvat, de consument hoogwaardige diensten verlenen tegen lagere tarieven. Zo hoeft het taxeren van een woning vanaf vandaag nooit meer te kosten dan ¤ 297,50 (inclusief btw). De waarde van de woning speelt hierbij dus geen enkele rol. Voor het opstellen van een standaard bouwkundig rapport kan de consument voor ¤ 300,-- (inclusief btw) terecht. Voor de tarieven van de makelaar, de hypotheekadviseur en straks ook de notaris bestaat onderhandelingsruimte.
De samenwerking van de deelnemende financiële dienstverleners aan "De Hypotheektafel" leidt niet alleen tot beter inzicht in de complexe en ondoorzichtige financiële wereld, maar bespaart bovendien aanzienlijk op de kosten.
Achtergrond informatie
CYMTV is een activiteit van Publishing Partners Nederland b.v. CYMTV ontwikkelt multimediale formules, waarbij een video-opname van een discussie of presentatie van experts centraal staat. Hiermee wordt op een onderhoudende en objectieve wijze belangrijke informatie voor de consument toegankelijk gemaakt. De grondhouding daarbij is steeds het zoeken naar de echte waarheid.
CYMTV is een onafhankelijke partij en heeft zelf geen commerciële belangen in de hypotheek en woning markten.
CYMTV maakt o.m. gebruik van de diensten van Johan Doesburg, voormalig directeur van het Nederlands Debatinstituut, als gespreksleider tijdens de video-opnames. Johan Doesburg heeft een reputatie opgebouwd als het gaat om discussies en presentaties gericht op waarheidsvinding. Daarnaast wordt voor de opnames gebruikt gemaakt van Ruben Ordeman, een regisseur en cameraman met uitgebreide ervaring in medialand als het gaat om het opnemen en regisseren van TV-programma's en evenementen.
Ingezonden persbericht