Ingezonden persbericht


Millenniumdoelencampagne NCDO haakt in op Oranjevirus

Wat hebben gras, een WK-kaartje en een bal met het uitbannen van armoede te maken? Alles, in de nieuwe campagne van NCDO. Het reclamebureau Cygnus X-3 maakte aan de hand van deze actuele beelden een confronterende inhaker en aansprekende campagne rond de WK-wedstrijd Nederland-Ivoorkust.

Door statistische feiten te koppelen aan alledaagse voorwerpen tijdens het WK maakt NCDO schrijnende ontwikkelingsproblematiek voelbaar, zonder in gebruikelijke clichés te vervallen. NCDO vraagt daarmee extra aandacht voor de millenniumdoelen, acht internationale afspraken voor een betere wereld.

De kracht van sport

Het is even slikken: voor de prijs van een WK-kaartje kan een kind in Ivoorkust een jaar lang naar school. En de grasmat is waarschijnlijk beter verzorgd dan een aidspatiënt. Moeten we stoppen met het organiseren en bezoeken van sportactiviteiten? Zeker niet. Sport levert een belangrijke bijdrage aan het bereiken van de millenniumdoelen. Het zou een onderdeel moeten zijn van het Nederlandse ontwikkelingsbeleid, omdat sport bijdraagt aan een betere gezondheid, aan integratie en aan verzoening. Steeds meer ontwikkelingsorganisaties hebben oog voor de positieve rol die sport kan spelen in de samenleving. Ook zijn Nederlandse sportorganisaties actief in ontwikkelingslanden. Ook u kunt daar aan meewerken. Hoe? Kijk dan op de website www.millenniumdoelen.nl

De campagne bestaat verder uit print, radio en posters op stations.

Millenniumdoelendiscussie

Parallel aan deze campagne loopt een door NCDO aangezwengelde discussie over ontwikkelingssamenwerking. Daarin stelt De Derde Kamer, het schaduwparlement van Nederland, dat Nederland op basis van haar welvaart (en de millenniumdoelen) met gemak van Ivoorkust moet winnen. Kijk voor meer informatie op www.stand.nl van NCRV online.



Ingezonden persbericht