Politie Limburg-Noord

Politie boekt resultaat op Leropperweg

Datum: 2-06-2006
Tijd bericht: 16:35
Plaats: Lerop
De politie boekt met het project Subjectieve Verkeersonveiligheid in Lerop duidelijk resultaat. Dat is te constateren aan het aantal voertuigen dat de snelheid van 30 km/u binnen de bebouwde kom overschrijdt. Bij aanvang van het project bleek 88% te hard te rijden. Nu rijdt er nog ongeveer 10% harder dan toegestaan.

De resultaten van de eerste twee weken controle op de Leropperweg zijn veelbelovend. Het Team Subjectieve Verkeersonveiligheid hield bijna dagelijks een controle zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Vanaf 24 mei is met de lasergun in combinatie met staande houding, maar ook met de radarauto gewerkt, waarbij in totaal 2.481 voertuigen zijn gecontroleerd. Hiervan kregen 449 bestuurders een proces-verbaal voor te snel rijden. Als hoogst gemeten snelheid binnen de bebouwde kom werd 75 km/u gemeten, buiten de kom werd 105 km/u geklokt.

Verkeersonveilig
Op de Leropperweg is door de gemeente een reconstructie aangebracht, met als doel de weg in te richten als 30 kilometerzone. De bewoners van deze straat hebben bij de gemeente en bij de politie herhaaldelijk geklaagd over het rijgedrag van weggebruikers. De weg wordt gebruikt voor woon- werkverkeer, en het vermoeden bestaat dat de weg ook als sluiproute gebruikt wordt voor verkeer van en naar Roermond. Ook het werkverkeer dat met de aanleg van de A73 bezig is gebruikt de weg evenals de vele landbouwvoertuigen van de omliggende bedrijven. In het weekend komen de recreanten: motorrijders, fietsers en wandelaars die de weg veelvuldig gebruiken.

Speerpunten
Het Verkeershandhavingsteam (VHT) van de politie Limburg-Noord is uitgebreid met enkele mensen voor de aanpak van de subjectieve verkeersonveiligheid. Het gaat daarbij om de gevoelens van verkeersonveiligheid die niet objectief aantoonbaar gemaakt kunnen worden aan de hand van bijvoorbeeld ongevallencijfers. Het is de taak van het Verkeershandhavingsteam om op te treden tegen de vijf overtredingen die zorgen voor de meeste slachtoffers in het verkeer. Deze zogenaamde 'HELM-Gras-feiten' zijn de speerpunten van de Verkeershandhavingsteams. Daarmee wordt bedoeld de controle op helm- en gordelplicht, rood licht-, alcohol- en snelheid. Met name besteden de agenten aandacht aan het dragen van de helm, de gordelplicht, en de snelheid.