Politie Limburg-Noord
Politie boekt resultaat op Leropperweg
Datum: 2-06-2006
Tijd bericht: 16:35
Plaats: Lerop
De politie boekt met het project Subjectieve
Verkeersonveiligheid in Lerop duidelijk resultaat. Dat is te
constateren aan het aantal voertuigen dat de snelheid van 30
km/u binnen de bebouwde kom overschrijdt. Bij aanvang van het
project bleek 88% te hard te rijden. Nu rijdt er nog ongeveer
10% harder dan toegestaan.
De resultaten van de eerste twee weken controle op de
Leropperweg zijn veelbelovend. Het Team Subjectieve
Verkeersonveiligheid hield bijna dagelijks een controle zowel
binnen als buiten de bebouwde kom. Vanaf 24 mei is met de
lasergun in combinatie met staande houding, maar ook met de
radarauto gewerkt, waarbij in totaal 2.481 voertuigen zijn
gecontroleerd. Hiervan kregen 449 bestuurders een
proces-verbaal voor te snel rijden. Als hoogst gemeten snelheid
binnen de bebouwde kom werd 75 km/u gemeten, buiten de kom werd
105 km/u geklokt.
Verkeersonveilig
Op de Leropperweg is door de gemeente een reconstructie
aangebracht, met als doel de weg in te richten als 30
kilometerzone. De bewoners van deze straat hebben bij de
gemeente en bij de politie herhaaldelijk geklaagd over het
rijgedrag van weggebruikers. De weg wordt gebruikt voor woon-
werkverkeer, en het vermoeden bestaat dat de weg ook als
sluiproute gebruikt wordt voor verkeer van en naar Roermond.
Ook het werkverkeer dat met de aanleg van de A73 bezig is
gebruikt de weg evenals de vele landbouwvoertuigen van de
omliggende bedrijven. In het weekend komen de recreanten:
motorrijders, fietsers en wandelaars die de weg veelvuldig
gebruiken.
Speerpunten
Het Verkeershandhavingsteam (VHT) van de politie Limburg-Noord
is uitgebreid met enkele mensen voor de aanpak van de
subjectieve verkeersonveiligheid. Het gaat daarbij om de
gevoelens van verkeersonveiligheid die niet objectief
aantoonbaar gemaakt kunnen worden aan de hand van bijvoorbeeld
ongevallencijfers. Het is de taak van het
Verkeershandhavingsteam om op te treden tegen de vijf
overtredingen die zorgen voor de meeste slachtoffers in het
verkeer. Deze zogenaamde 'HELM-Gras-feiten' zijn de speerpunten
van de Verkeershandhavingsteams. Daarmee wordt bedoeld de
controle op helm- en gordelplicht, rood licht-, alcohol- en
snelheid. Met name besteden de agenten aandacht aan het dragen
van de helm, de gordelplicht, en de snelheid.