Inspectie Verkeer en Waterstaat
2 juni 2006: Inspectie Verkeer en Waterstaat werkt samen met marktpartijen
bij toezicht op zeevaart
Certificaten voor zeeschepen kunnen per 1 augustus 2006 door private
klassenbureaus uitgegeven worden. De Inspectie Verkeer en Waterstaat
en zeven klassenbureaus tekenden op 1 juni 2006 in Rotterdam een
contract waarin dit geregeld is.
Ondertekening uitbesteding certificering door inspectie en
klassenbureaus
Een zeeschip krijgt certificaten als bewijs dat het aan nationale en
internationale regels voor veiligheid, milieu en arbeidsomstandigheden
voldoet. Het uitvoeren van een deel van de inspecties die hiervoor
nodig zijn, was al aan klassenbureaus uitbesteed. Nieuw is dat de
klassenbureaus nu ook het mandaat hebben om de meeste certificaten
zelf af te geven. Dit stelt de inspectie in de gelegenheid om
gebaseerd op risicoanalyses meer aandacht te schenken aan onderwerpen
zoals security, bemanningen en milieu. De inspectie blijft
eindverantwoordelijk voor de certificering.
De certificering van tankers en passagiersschepen blijft vanwege de
maatschappelijke risico's deels bij de inspectie. De inspectie houdt
het toezicht op de klassenbureaus en de door de klassenbureaus
gecertificeerde schepen onder andere door steekproefsgewijze
inspecties.
Klassenbureaus zijn wereldwijd opererende organisaties die van oudsher
de constructies van schepen en de technische installaties aan boord
inspecteren. Ook in andere landen besteedt men de certificering van
schepen steeds vaker aan klassenbureaus uit.
Op de foto v.l.n.r. P. Mast (Lloyd's Register), D. Carpentier (DET
Norske Veritas), W. van Tatenhove (ABS Europe Ltd.), J. de Leeuw
(Inspectie Verkeer en Waterstaat), M. Nigito (Rina), K. Jacoby
(Germanischer Lloyd), R. Kampinga (Germanischer Lloyd), P. Livois
(Bureau Veritas) en M. Kikusui (ClassNK).
2-6-2006 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement