Ministerie van Economische Zaken
Persbericht ministerraad
2 juni 2006
ACTIEPLAN OVERHEID ALS LAUNCHING CUSTOMER
De ministerraad heeft op voorstel van minister Brinkhorst en
staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken ingestemd met een
actieplan om de rol van de overheid als 'launching customer' te versterken.
De overheid (rijk, provincies, gemeenten, waterschappen) besteedt jaarlijks
43 miljard euro aan investeringen, producten en diensten. Zij wil bij haar
inkoop- en aanbestedingsbeleid bewuster afwegen hoe die bestedingen kunnen
worden ingezet voor innovatie.
Door uitdagende eisen aan leveranciers te stellen, kan de overheid in haar
rol als aanbesteder bijdragen aan vernieuwing in de marktsector. De
overheid kan onderzoek en innovatie stimuleren, ook voor het MKB en
startende ondernemingen, door het creëren van een afzetmarkt voor nieuwe
producten en diensten. Er zijn op dit moment nogal wat knelpunten:
onvoldoende bewustzijn bij overheden, te weinig kennis en informatie bij
overheden en bedrijven, gebrekkige organisatie en coördinatie binnen de
overheid en te weinig concrete acties en 'best practices'. Het actieplan
bevat acties om hiermee aan de slag te gaan, gericht op uitvoering,
overheden en bedrijven.
Veel is nog onbekend over de relatie tussen innovatie en de overheid als
klant. Het actieplan heeft dan ook vooral het karakter van 'leren door
doen' en richt zich op het vergaren van informatie en best practices,
bewustwording en betere organisatie. De rijksoverheid wil een
voorbeeldfunctie vervullen en zal gaandeweg de medeoverheden (goed voor
tweederde deel van het inkoopbudget van de overheid) daarbij betrekken.
RVD, 02.06.2006
Ministerie van Algemene Zaken