2-6-2006
Onderwerp
Regio zet in op leefbaarheid en selectieve ontwikkeling Schiphol
Marjan Lansdaal
Oproep aan Rijk om visie op Schiphol aan te passen.
Er moet een inhaalslag worden gemaakt in de kwaliteit van de
leefomgeving rond Schiphol. Om dat te bereiken zal een uitgebreid
leefbaarheidsprogramma worden ontwikkeld. Er moet een selectief
ontwikkelingsbeleid gevoerd worden voor de luchthaven.
Dit zijn enkele lijnen uit de visie Naar een betere relatie tussen
luchthaven en omgeving die Amsterdam, Haarlemmermeer en Noord-Holland
vandaag hebben uitgebracht. Zij willen volwaardig partner zijn bij de
besluitvorming over de ontwikkeling van Schiphol en vragen voor deze
visie en hun rol als partner steun bij de Tweede Kamer. Deze
debatteert nog voor de zomer over Schiphol.
De drie overheden vormen samen de kern van de Bestuurlijke Regie
Schiphol (BRS), een samenwerkingsverband van provinciale en
gemeentelijke overheden in de Randstad. De visie is niet alleen een
reactie op het recent verschenen kabinetsstandpunt, maar bevat ook een
strategie om de Noordvleugel en de Randstad weer terug te laten keren
in de Europese top van economisch aantrekkelijke regios. De relatie
tussen Schiphol en de regio is daarbij essentieel. Aanpassing van het
banenstelsel wordt niet uitgesloten, maar uitbreiding van het aantal
banen wel. De overheden zijn tegen flexibilisering van
handhavingpunten (salderen), tenzij wordt voldaan aan strikte
voorwaarden. Door bijvoorbeeld beperking van nachtvluchten wordt de
hinder verminderd en de ontwikkelingsruimte voor Schiphol groter en
door investeringen in de leefomgeving wordt het woonmilieu beter. De
visie bevat een groot aantal maatregelen om die doelstellingen te
bereiken.
Selectieve ontwikkeling
Volgens de BRS zit de meerwaarde van Schiphol niet in de groei van het
aantal vliegbewegingen als zodanig, maar in het wereldwijde netwerk
van 250 bestemmingen. Deze knooppuntfunctie is cruciaal, niet alleen
voor de economische ontwikkeling, maar ook voor die van cultuur,
wetenschap, congressen en toerisme. Daarom wordt ervoor gepleit de
schaars beschikbare ruimte voor die functie te benutten, onder meer
door het uitplaatsen van niet knooppunt gebonden vluchten naar
Lelystad.
Selectief is de regio ook als het gaat om het vestigingsbeleid. De
regio kiest voor exclusieve benutting van de schaarse ruimte rond
Schiphol door knooppunt gebonden kantoren en bedrijven. Het gaat
hierbij bijvoorbeeld om de Zuidas en Werkstad A4.
Geen uitbreiding banenstelsel
Om een eventuele aanpassing van het banenstelsel mogelijk te maken
heeft Noord-Holland op verzoek van het Rijk ruimte gereserveerd tot 1
april 2008, , bijvoorbeeld voor een gunstiger ligging ten opzichte van
bevolkingsconcentraties. De BRS sluit echter uitbreiding van het
aantal banen uit.
Tegen salderen
Het kabinet wil Schiphol meer ruimte bieden door te salderen bij
handhavingpunten. De overheden in de regio zijn hier in beginsel
tegen. Zij onderkennen dat het huidige systeem te rigide is, maar
toename van het aantal gehinderden of structurele verschuiving van
overlast achten zij niet acceptabel. Ruimte voor ontwikkeling creëren
is ook mogelijk door andere maatregelen, zoals het belonen van stiller
vliegen en het beperken van nachtvluchten.
Inhaalslag leefbaarheid
Het Kabinet heeft in zijn standpunt mogelijkheden genoemd om hinder te
beperken, maar stelt zich te vrijblijvend op en gaat hierin niet ver
genoeg. Ton Hooijmaijers, voorzitter van de BRS, verwoordt het als
volgt: ook al is het aantal klachten van omwonenden verminderd, het
vertrouwen in het gevoerde beleid laat te wensen over, laat staan dat
er draagvlak is voor de verdere ontwikkeling van de luchthaven. Het is
daarom broodnodig dat er een inhaalslag wordt gemaakt op het gebied
van leefbaarheid. Het betreft twee soorten maatregelen:
· Beperking van hinder. De BRS wil bijvoorbeeld dat de hinder s
nachts verder beperkt wordt, o.m. door veel hogere landingstarieven,
dat geluidsovertreders beboet worden en dat maximaal wordt ingezet op
het terugdringen van overlast in het buitengebied, bijvoorbeeld door
veel nauwkeuriger vliegroutes en -procedures.
· Verbetering van de kwaliteit van de omgeving. Het gaat
hierbij om hinderbeperking bij de bron, waaronder uitvoering van
CROS-pilots, verruiming van isolatie- en compensatiemogelijkheden voor
omwonenden en investeringen in de leefomgeving.
Bij het uitwerken van het leefbaarheidsprogramma trekt de BRS op met
CROS, Schiphol Group en KLM. Medewerking van het Rijk is hierbij
onontbeerlijk.
Rol regio bij convenant Schiphol
Het Kabinet heeft aangekondigd dit jaar een convenant met Schiphol af
te willen sluiten over de beperking van de geluidsoverlast. BRS, CROS,
Schiphol en KLM hebben de staatssecretarissen van V&W en VROM
opgeroepen BRS en CROS als volwaardige partners bij dit convenant te
betrekken.
U kunt de visie hieronder downloaden. Dit is geen printversie, u kunt
een exemplaar opvragen bij Nancy Galjé, tel 023 5144478 ,
galjen@noord-holland.nl
DL Naar een betere relatie tussen luchthaven en
omgeving
Provincie Noord-Holland