Provincie Noord-Holland

2-6-2006

Onderwerp

Regio zet in op leefbaarheid en selectieve ontwikkeling Schiphol

Marjan Lansdaal

Oproep aan Rijk om visie op Schiphol aan te passen.

Er moet een inhaalslag worden gemaakt in de kwaliteit van de leefomgeving rond Schiphol. Om dat te bereiken zal een uitgebreid leefbaarheidsprogramma worden ontwikkeld. Er moet een selectief ontwikkelingsbeleid gevoerd worden voor de luchthaven.

Dit zijn enkele lijnen uit de visie Naar een betere relatie tussen luchthaven en omgeving die Amsterdam, Haarlemmermeer en Noord-Holland vandaag hebben uitgebracht. Zij willen volwaardig partner zijn bij de besluitvorming over de ontwikkeling van Schiphol en vragen voor deze visie en hun rol als partner steun bij de Tweede Kamer. Deze debatteert nog voor de zomer over Schiphol.

De drie overheden vormen samen de kern van de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), een samenwerkingsverband van provinciale en gemeentelijke overheden in de Randstad. De visie is niet alleen een reactie op het recent verschenen kabinetsstandpunt, maar bevat ook een strategie om de Noordvleugel en de Randstad weer terug te laten keren in de Europese top van economisch aantrekkelijke regios. De relatie tussen Schiphol en de regio is daarbij essentieel. Aanpassing van het banenstelsel wordt niet uitgesloten, maar uitbreiding van het aantal banen wel. De overheden zijn tegen flexibilisering van handhavingpunten (salderen), tenzij wordt voldaan aan strikte voorwaarden. Door bijvoorbeeld beperking van nachtvluchten wordt de hinder verminderd en de ontwikkelingsruimte voor Schiphol groter en door investeringen in de leefomgeving wordt het woonmilieu beter. De visie bevat een groot aantal maatregelen om die doelstellingen te bereiken.

Selectieve ontwikkeling

Volgens de BRS zit de meerwaarde van Schiphol niet in de groei van het aantal vliegbewegingen als zodanig, maar in het wereldwijde netwerk van 250 bestemmingen. Deze knooppuntfunctie is cruciaal, niet alleen voor de economische ontwikkeling, maar ook voor die van cultuur, wetenschap, congressen en toerisme. Daarom wordt ervoor gepleit de schaars beschikbare ruimte voor die functie te benutten, onder meer door het uitplaatsen van niet knooppunt gebonden vluchten naar Lelystad.

Selectief is de regio ook als het gaat om het vestigingsbeleid. De regio kiest voor exclusieve benutting van de schaarse ruimte rond Schiphol door knooppunt gebonden kantoren en bedrijven. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de Zuidas en Werkstad A4.

Geen uitbreiding banenstelsel

Om een eventuele aanpassing van het banenstelsel mogelijk te maken heeft Noord-Holland op verzoek van het Rijk ruimte gereserveerd tot 1 april 2008, , bijvoorbeeld voor een gunstiger ligging ten opzichte van bevolkingsconcentraties. De BRS sluit echter uitbreiding van het aantal banen uit.

Tegen salderen

Het kabinet wil Schiphol meer ruimte bieden door te salderen bij handhavingpunten. De overheden in de regio zijn hier in beginsel tegen. Zij onderkennen dat het huidige systeem te rigide is, maar toename van het aantal gehinderden of structurele verschuiving van overlast achten zij niet acceptabel. Ruimte voor ontwikkeling creëren is ook mogelijk door andere maatregelen, zoals het belonen van stiller vliegen en het beperken van nachtvluchten.

Inhaalslag leefbaarheid

Het Kabinet heeft in zijn standpunt mogelijkheden genoemd om hinder te beperken, maar stelt zich te vrijblijvend op en gaat hierin niet ver genoeg. Ton Hooijmaijers, voorzitter van de BRS, verwoordt het als volgt: ook al is het aantal klachten van omwonenden verminderd, het vertrouwen in het gevoerde beleid laat te wensen over, laat staan dat er draagvlak is voor de verdere ontwikkeling van de luchthaven. Het is daarom broodnodig dat er een inhaalslag wordt gemaakt op het gebied van leefbaarheid. Het betreft twee soorten maatregelen:

· Beperking van hinder. De BRS wil bijvoorbeeld dat de hinder s nachts verder beperkt wordt, o.m. door veel hogere landingstarieven, dat geluidsovertreders beboet worden en dat maximaal wordt ingezet op het terugdringen van overlast in het buitengebied, bijvoorbeeld door veel nauwkeuriger vliegroutes en -procedures.

· Verbetering van de kwaliteit van de omgeving. Het gaat hierbij om hinderbeperking bij de bron, waaronder uitvoering van CROS-pilots, verruiming van isolatie- en compensatiemogelijkheden voor omwonenden en investeringen in de leefomgeving.

Bij het uitwerken van het leefbaarheidsprogramma trekt de BRS op met CROS, Schiphol Group en KLM. Medewerking van het Rijk is hierbij onontbeerlijk.

Rol regio bij convenant Schiphol

Het Kabinet heeft aangekondigd dit jaar een convenant met Schiphol af te willen sluiten over de beperking van de geluidsoverlast. BRS, CROS, Schiphol en KLM hebben de staatssecretarissen van V&W en VROM opgeroepen BRS en CROS als volwaardige partners bij dit convenant te betrekken.

U kunt de visie hieronder downloaden. Dit is geen printversie, u kunt een exemplaar opvragen bij Nancy Galjé, tel 023 5144478 , galjen@noord-holland.nl

DL Naar een betere relatie tussen luchthaven en omgeving