Ministerie van Buitenlandse Zaken

Antwoorden schriftelijke vragen jaarverslag Buitenlandse Zaken, HGIS-nota en AR-rapport - bijlage 1

Lijst van vragen - totaal

|Kamerstuknummer |:|30550V-2                                           |
|Vragen aan      |:|Regering                                           |
|Commissie       |:|Buitenlandse Zaken                                 |
|Adjunct-griffier|:|Van Toor                                           |
|Nr|Vraag                                         |Bl|  |
|  |                                              |z |to|
|  |                                              |va|t |
|  |                                              |n |  |
|1 |Waarom beschikt het Ministerie van            |6 |  |
|  |Buitenlandse Zaken nog niet over richtlijnen  |  |  |
|  |voor de (maximum)kosten voor nieuwbouw van    |  |  |
|  |ambassades?                                   |  |  |
|  |Antwoord:                                     |  |  |
|  |Tijdens het wetgevingsoverleg van 15 juni 2005|  |  |
|  |hebben wij uitgelegd waarom wij geen          |  |  |
|  |aanleiding zien de werkwijze te veranderen.   |  |  |
|  |Wij hebben toen aangegeven een                |  |  |
|  |projectadministratie te voeren en dat         |  |  |
|  |maximumbedragen per project zijn opgenomen.   |  |  |
|  |Elk project wordt in de verschillende fasen   |  |  |
|  |begroot en er wordt een maximum bedrag        |  |  |
|  |vastgesteld. Er zijn vaste                    |  |  |
|  |besluitvormingsmomenten over de gereserveerde |  |  |
|  |middelen. Daarnaast wordt jaarlijks, als      |  |  |
|  |onderdeel van de reguliere planning en        |  |  |
|  |controlcyclus van BZ, een budgettair kader    |  |  |
|  |toegekend aan de Directie Huisvesting         |  |  |
|  |Buitenland voor huisvestingsprojecten. Van elk|  |  |
|  |project wordt uiteraard een systematische     |  |  |
|  |administratie gevoerd.                        |  |  |
|2 |Gaat het Ministerie een overkoepelend         |7 |  |
|  |integriteitsbeleid formuleren? Zo ja, wanneer |  |  |
|  |en zo nee, waarom niet? Werken nog steeds     |  |  |
|  |lokale medewerkers ongescreend in een         |  |  |
|  |vertrouwensfunctie?                           |  |  |
|  |Antwoord:                                     |  |  |
|  |Het Ministerie geeft aan de suggestie van de  |  |  |
|  |Algemene rekenkamer invulling door voorafgaand|  |  |
|  |aan de intranetsite voor integriteit van het  |  |  |
|  |Ministerie een stuk toe te voegen waarin de   |  |  |
|  |samenhang tussen de verschillende onderdelen  |  |  |
|  |van het integriteitsbeleid wordt              |  |  |
|  |verduidelijkt. Het bijwerken van de           |  |  |
|  |intranetsite en het opnemen van bedoelde      |  |  |
|  |notitie zal naar verwachting voor einde 2006  |  |  |
|  |zijn afgerond.                                |  |  |
|3 |Wat zijn de resultaten van de analyse die de  |8 |  |
|  |ministers van Buitenlandse Zaken en voor      |  |  |
|  |Ontwikkelingssamenwerking hebben gemaakt van  |  |  |
|  |de toename in de onrechtmatigheden in de      |  |  |
|  |verplichtingen en de betalingen? Welke        |  |  |
|  |maatregelen nemen de ministers om het aantal  |  |  |
|  |onrechtmatigheden te doen dalen. Heeft het    |  |  |
|  |gesprek met de Algemene Rekenkamer hierover   |  |  |
|  |plaatsgevonden en zo ja, wat zijn de          |  |  |
|  |conclusies hieruit?                           |  |  |
|  |                                              |  |  |
|  |Antwoord:                                     |  |  |
|  |In 2005 is het voorschotbeheer aanzienlijk    |  |  |
|  |verbeterd. Het fouten- en                     |  |  |
|  |onzekerhedenpercentage is afgenomen tot rond  |  |  |
|  |de 1%. Daarmee hebben wij voldaan aan de      |  |  |
|  |toezegging aan de Kamer naar aanleiding van   |  |  |
|  |het wetgevingsoverleg van vorig jaar. Wij     |  |  |
|  |hebben in 2005 zowel uw Kamer, als de         |  |  |
|  |Rekenkamer uitgebreid geïnformeerd over de    |  |  |
|  |reeds genomen verbetermaatregelen (Tweede     |  |  |
|  |Kamer, vergaderjaar 2004-2005, 30 100 V, nr.  |  |  |
|  |9). Aanvullend hieraan werden nieuwe cursussen|  |  |
|  |ontwikkeld, instructies en controlelijsten    |  |  |
|  |gemaakt voor managers en nieuwe controle      |  |  |
|  |overzichten voor het Management               |  |  |
|  |Informatiesysteem vervaardigd. Net als de     |  |  |
|  |Rekenkamer zijn wij van mening dat de effecten|  |  |
|  |van deze maatregelen ook nog in 2006 positief |  |  |
|  |zullen doorwerken in het voorschotbeheer. Wij |  |  |
|  |delen de zorg over het toegenomen percentage  |  |  |
|  |onjuistheden in de verplichtingen en          |  |  |
|  |betalingen. Binnenkort wordt de foutenanalyse |  |  |
|  |2006 met de Rekenkamer besproken.             |  |  |
|  |                                              |  |  |
|4 |Wat is de reden dat de ministers geen         |8 |  |
|  |aanleiding zien om de werkwijze bij het beheer|  |  |
|  |van de bouw van ambassades te herzien, noch   |  |  |
|  |voor het onderhoud bedragen op de begroting te|  |  |
|  |reserveren?                                   |  |  |
|  |Antwoord:                                     |  |  |
|  |Zie ook vraag 1. Bedragen voor onderhoud      |  |  |
|  |worden uiteraard wel opgenomen in de          |  |  |
|  |begroting, alleen worden deze bedragen niet   |  |  |
|  |geëxpliciteerd in de artikelsgewijze          |  |  |
|  |toelichting bij de begroting.  Het financieel |  |  |
|  |belang van het beheer en onderhoud is te      |  |  |
|  |gering om in de Memorie van Toelichting       |  |  |
|  |afzonderlijk in beeld te brengen.             |  |  |
|5 |Kunt u aangeven hoe en wanneer u de 105 lokale|13|  |
|  |medewerkers met een vertrouwensfunctie alsnog |  |  |
|  |gaat screenen, dan wel welke criteria u       |  |  |
|  |opstelt met betrekking tot een                |  |  |
|  |vertrouwensfunctie?                           |  |  |
|  |Antwoord:                                     |  |  |
|  |In overeenstemming met de Minister van        |  |  |
|  |Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is  |  |  |
|  |in 2004 een definitieve lijst van             |  |  |
|  |vertrouwensfuncties opgesteld. De AIVD is     |  |  |
|  |direct hierna gestart met de screening van    |  |  |
|  |lokale krachten. Inmiddels is al een groot    |  |  |
|  |aantal medewerkers gescreend. Tegelijkertijd  |  |  |
|  |is er gewerkt aan de versterking van het      |  |  |
|  |veiligheidsdenken en integriteit en zijn er   |  |  |
|  |verschillende organisatorische en fysieke     |  |  |
|  |maatregelen, getroffen om dit te bevorderen.  |  |  |
|  |Dergelijke  maatregelen kunnen een omgeving   |  |  |
|  |creëren waarin minder functies als            |  |  |
|  |vertrouwensfuncties behoeven te worden        |  |  |
|  |benoemd.  Zoals in de Wet op de               |  |  |
|  |Veiligheidsonderzoeken staat vermeld, is het  |  |  |
|  |veiligheidsonderzoek de resultante van al die |  |  |
|  |maatregelen die een overheidsorganisatie zelf |  |  |
|  |kan treffen om de betrouwbaarheid van de      |  |  |
|  |werkprocessen en het functioneren van         |  |  |
|  |medewerkers met de noodzakelijke waarborgen af|  |  |
|  |te dekken.                                    |  |  |
|  |In het verlengde hiervan  wordt op dit moment |  |  |
|  |dan ook gewerkt aan een nieuwe lijst van      |  |  |
|  |vertrouwensfuncties. Deze nieuwe lijst        |  |  |
|  |voorziet erin dat lokale medewerkers in de    |  |  |
|  |regel geen vertrouwensfuncties meer zullen    |  |  |
|  |vervullen. Dit zal in een aantal gevallen     |  |  |
|  |leiden tot veranderingen in taken en          |  |  |
|  |verantwoordelijkheden van de lokale           |  |  |
|  |medewerkers, waarbij mogelijke kwetsbaarheden |  |  |
|  |in de functie zullen worden weggenomen.       |  |  |
|6 |Onderkennen de ministers dat de meting van    |22|  |
|  |doelstellingen, prestaties en middelen van    |  |  |
|  |direct belang is voor de inmiddels breed      |  |  |
|  |gevoerde discussie over de effectiviteit van  |  |  |
|  |de Nederlandse ontwikkelingsamenwerking? Moet |  |  |
|  |uit de zeer tekortschietende prestaties van   |  |  |
|  |het Ministerie ten aanzien van de meting van  |  |  |
|  |doelstellingen en prestaties worden afgeleid  |  |  |
|  |dat het Ministerie geen houtsnijdend antwoord |  |  |
|  |heeft op de kritiek die wordt geleverd op de  |  |  |
|  |(volgens critici te geringe) effectiviteit van|  |  |
|  |de Nederlandse inspanning inzake              |  |  |
|  |ontwikkelingssamenwerking?                    |  |  |
|  |Antwoord:                                     |  |  |
|  |                                              |  |  |
|  |Uiteraard onderkennen wij dat het concreet    |  |  |
|  |benoemen en monitoren, voor alle operationele |  |  |
|  |doelstellingen in de begroting, van de        |  |  |
|  |maatschappelijke effecten (outcome), de       |  |  |
|  |prestaties (output) en de inzet van middelen  |  |  |
|  |van groot belang is om de effectiviteit te    |  |  |
|  |bevorderen van het buitenlands beleid. Het    |  |  |
|  |beleid voor ontwikkelingssamenwerking maakt   |  |  |
|  |hier integraal deel van uit.                  |  |  |
|  |                                              |  |  |
|  |Wij herkennen ons niet in het beeld als zou de|  |  |
|  |prestatie van het Ministerie ten aanzien van  |  |  |
|  |de meting van doelstellingen en prestaties    |  |  |
|  |tekortschieten. De Algemene Rekenkamer heeft  |  |  |
|  |in haar Rapport bij het Jaarverslag 2005 van  |  |  |
|  |het Ministerie van Buitenlandse Zaken         |  |  |
|  |geconstateerd dat het VBTB gehalte van        |  |  |
|  |begroting en jaarverslag een stijgende trend  |  |  |
|  |vertoont, waar het gaat om maatschappelijke   |  |  |
|  |effecten, prestaties en inzet van middelen.   |  |  |
|  |Specifiek ten aanzien van de informatie over  |  |  |
|  |prestaties stelt de Algemene Rekenkamer de    |  |  |
|  |stijgende trend als een positieve ontwikkeling|  |  |
|  |te zien.                                      |  |  |
|  |In de sfeer van besluitvorming en planning    |  |  |
|  |zijn behalve jaarverslag en begroting ook     |  |  |
|  |andere instrumenten ontwikkeld om op          |  |  |
|  |systematische manier realisatie van           |  |  |
|  |doelstellingen, prestaties en middelen te     |  |  |
|  |meten en te rapporteren. We lopen hiermee     |  |  |
|  |zeker niet achter bij andere donoren. Zo      |  |  |
|  |worden er door ambassades meerjarige          |  |  |
|  |strategische plannen opgesteld. Op het terrein|  |  |
|  |van monitoring en evaluatie zijn dat naast het|  |  |
|  |jaarverslag waarderingssystemen op            |  |  |
|  |activiteiten- en sectorniveau en de           |  |  |
|  |resultatenrapportage die in november vorig    |  |  |
|  |jaar voor het eerst aan de Kamer is           |  |  |
|  |aangeboden. Tevens wordt er elke 2 jaar een   |  |  |
|  |MDG-8 rapportage opgesteld. Toetsing van het  |  |  |
|  |buitenlands beleid, inclusief                 |  |  |
|  |ontwikkelingssamenwerking, vindt ook plaats   |  |  |
|  |door middel van evaluaties, onder meer        |  |  |
|  |verzorgd door de IOB.                         |  |  |
|  |De inhoud van de begrippen effectiviteit en   |  |  |
|  |resultaat is het afgelopen decenium sterk     |  |  |
|  |veranderd. Via een aantal grote internationale|  |  |
|  |conferenties in de jaren 90 heeft de Millenium|  |  |
|  |Verklaring van 2000 heldere indicatoren voor  |  |  |
|  |voortgangsmeting vastgelegd. De indicatoren   |  |  |
|  |bij de Parijs Verklaring over de effectiviteit|  |  |
|  |van hulp zijn pas dit jaar gedefinieerd. Het  |  |  |
|  |begrip effectiviteit is hierdoor verbonden    |  |  |
|  |geraakt aan de MDG's en de Parijs Verklaring. |  |  |
|  |Uitgangspunt bij beide is dat de voortgang van|  |  |
|  |ontwikkelingsprocessen in ontvangende landen  |  |  |
|  |het uitganspunt vormt. Dit is een breuk met de|  |  |
|  |tot dan toe bestaande praktijk, waarbij       |  |  |
|  |donordoelstellingen het uitgangspunt vormden  |  |  |
|  |voor resultaatmeting.                         |  |  |
|  |Resultaatsmeting is daarmee in een versnelling|  |  |
|  |geraakt. Hiervan getuigt ook het uitbrengen   |  |  |
|  |van 'Resultaten in Ontwikkeling'. In deze     |  |  |
|  |rapportage heeft Nederland ook de keuze       |  |  |
|  |gemaakt om het partnerland in voortgangsmeting|  |  |
|  |en verslaglegging centraal te stellen en om   |  |  |
|  |meer uit te gaan van gezamenlijke inzet en    |  |  |
|  |gezamenlijke resultaten. In het veld wordt    |  |  |
|  |hier actief aan gewerkt met donorpartners en  |  |  |
|  |ontvangende landen. Landeigen monitoring      |  |  |
|  |systemen moeten  - uiteindelijk - in staat    |  |  |
|  |zijn om lokale verantwoording te ondersteunen.|  |  |
|  |Als donoren kunnen wij hiervan gebruik maken  |  |  |
|  |voor onze eigen verantwoording naar het       |  |  |
|  |parlement of het algemene publiek. Een        |  |  |
|  |structureel probleem hierbij is de zwakke     |  |  |
|  |capaciteit voor statististiek in de           |  |  |
|  |partnerlanden. Dit vergt van ons allemaal een |  |  |
|  |grotere en langere termijn inzet.             |  |  |
|  |Naarmate landeigen systemen beter functioneren|  |  |
|  |zal ook de informatiewaarde van begroting,    |  |  |
|  |jaarverslag  en resultatenrapportage en       |  |  |
|  |achterliggende instrumenten kunnen toenemen,  |  |  |
|  |ook waar het gaat om informatie over de       |  |  |
|  |prestaties van ons Ministerie. Hiertoe zal    |  |  |
|  |Nederland zich  -samen met onze partners-     |  |  |
|  |actief inzetten.                              |  |  |
|7 |Wanneer zal het Ministerie van Buitenlandse   |38|39|
|  |Zaken de definitieve financiële verantwoording|  |  |
|  |over de uitgaven van het EU-voorzitterschap   |  |  |
|  |uitbrengen, zodat de Departementale           |  |  |
|  |Accountantsdienst (DAD) hierover een          |  |  |
|  |verklaring kan uitbrengen en de Algemene      |  |  |
|  |Rekenkamer een toets kan uitvoeren?           |  |  |
|  |Antwoord:                                     |  |  |
|  |De departementale accountantsdienst heeft in  |  |  |
|  |week 21 een goedkeurende verklaring gegeven   |  |  |
|  |over de definitieve financiële verantwoording |  |  |
|  |over de uitgaven van het EU-voorzitterschap.  |  |  |
|8 |Waarom willen de gezamenlijke rekenkamers ook |43|  |
|  |inzicht hebben in de besteding van private    |  |  |
|  |hulpgelden in verband met de tsunami? Waarom  |  |  |
|  |willen publieke instellingen vaststellen of   |  |  |
|  |particuliere hulpgelden goed besteed zijn?    |  |  |
|  |Geschiedt dit met instemming van de betrokken |  |  |
|  |particuliere hulporganisaties?                |  |  |
|  |Antwoord:                                     |  |  |
|  |Aangezien het een zelfstandige activiteit van |  |  |
|  |de Algemene Rekenkamer betreft die geheel     |  |  |
|  |onder haar eigen verantwoordelijkheid wordt   |  |  |
|  |uitgevoerd en die buiten de controle relatie  |  |  |
|  |valt die bestaat tussen het Ministerie en de  |  |  |
|  |Algemene Rekenkamer kan ik niet ingaan op de  |  |  |
|  |motivatie en inhoud van dit initiatief. Voor  |  |  |
|  |vragen omtrent het INTOSAI Tsunami Initiatief |  |  |
|  |verwijs ik u daarom naar de Algemene          |  |  |
|  |Rekenkamer.                                   |  |  |

---- --