Antwoorden schriftelijke vragen jaarverslag Buitenlandse Zaken, HGIS-nota en AR-rapport - bijlage 1
Lijst van vragen - totaal
|Kamerstuknummer |:|30550V-2 | |Vragen aan |:|Regering | |Commissie |:|Buitenlandse Zaken | |Adjunct-griffier|:|Van Toor |
|Nr|Vraag |Bl| | | | |z |to| | | |va|t | | | |n | | |1 |Waarom beschikt het Ministerie van |6 | | | |Buitenlandse Zaken nog niet over richtlijnen | | | | |voor de (maximum)kosten voor nieuwbouw van | | | | |ambassades? | | | | |Antwoord: | | | | |Tijdens het wetgevingsoverleg van 15 juni 2005| | | | |hebben wij uitgelegd waarom wij geen | | | | |aanleiding zien de werkwijze te veranderen. | | | | |Wij hebben toen aangegeven een | | | | |projectadministratie te voeren en dat | | | | |maximumbedragen per project zijn opgenomen. | | | | |Elk project wordt in de verschillende fasen | | | | |begroot en er wordt een maximum bedrag | | | | |vastgesteld. Er zijn vaste | | | | |besluitvormingsmomenten over de gereserveerde | | | | |middelen. Daarnaast wordt jaarlijks, als | | | | |onderdeel van de reguliere planning en | | | | |controlcyclus van BZ, een budgettair kader | | | | |toegekend aan de Directie Huisvesting | | | | |Buitenland voor huisvestingsprojecten. Van elk| | | | |project wordt uiteraard een systematische | | | | |administratie gevoerd. | | | |2 |Gaat het Ministerie een overkoepelend |7 | | | |integriteitsbeleid formuleren? Zo ja, wanneer | | | | |en zo nee, waarom niet? Werken nog steeds | | | | |lokale medewerkers ongescreend in een | | | | |vertrouwensfunctie? | | | | |Antwoord: | | | | |Het Ministerie geeft aan de suggestie van de | | | | |Algemene rekenkamer invulling door voorafgaand| | | | |aan de intranetsite voor integriteit van het | | | | |Ministerie een stuk toe te voegen waarin de | | | | |samenhang tussen de verschillende onderdelen | | | | |van het integriteitsbeleid wordt | | | | |verduidelijkt. Het bijwerken van de | | | | |intranetsite en het opnemen van bedoelde | | | | |notitie zal naar verwachting voor einde 2006 | | | | |zijn afgerond. | | | |3 |Wat zijn de resultaten van de analyse die de |8 | | | |ministers van Buitenlandse Zaken en voor | | | | |Ontwikkelingssamenwerking hebben gemaakt van | | | | |de toename in de onrechtmatigheden in de | | | | |verplichtingen en de betalingen? Welke | | | | |maatregelen nemen de ministers om het aantal | | | | |onrechtmatigheden te doen dalen. Heeft het | | | | |gesprek met de Algemene Rekenkamer hierover | | | | |plaatsgevonden en zo ja, wat zijn de | | | | |conclusies hieruit? | | | | | | | | | |Antwoord: | | | | |In 2005 is het voorschotbeheer aanzienlijk | | | | |verbeterd. Het fouten- en | | | | |onzekerhedenpercentage is afgenomen tot rond | | | | |de 1%. Daarmee hebben wij voldaan aan de | | | | |toezegging aan de Kamer naar aanleiding van | | | | |het wetgevingsoverleg van vorig jaar. Wij | | | | |hebben in 2005 zowel uw Kamer, als de | | | | |Rekenkamer uitgebreid geïnformeerd over de | | | | |reeds genomen verbetermaatregelen (Tweede | | | | |Kamer, vergaderjaar 2004-2005, 30 100 V, nr. | | | | |9). Aanvullend hieraan werden nieuwe cursussen| | | | |ontwikkeld, instructies en controlelijsten | | | | |gemaakt voor managers en nieuwe controle | | | | |overzichten voor het Management | | | | |Informatiesysteem vervaardigd. Net als de | | | | |Rekenkamer zijn wij van mening dat de effecten| | | | |van deze maatregelen ook nog in 2006 positief | | | | |zullen doorwerken in het voorschotbeheer. Wij | | | | |delen de zorg over het toegenomen percentage | | | | |onjuistheden in de verplichtingen en | | | | |betalingen. Binnenkort wordt de foutenanalyse | | | | |2006 met de Rekenkamer besproken. | | | | | | | | |4 |Wat is de reden dat de ministers geen |8 | | | |aanleiding zien om de werkwijze bij het beheer| | | | |van de bouw van ambassades te herzien, noch | | | | |voor het onderhoud bedragen op de begroting te| | | | |reserveren? | | | | |Antwoord: | | | | |Zie ook vraag 1. Bedragen voor onderhoud | | | | |worden uiteraard wel opgenomen in de | | | | |begroting, alleen worden deze bedragen niet | | | | |geëxpliciteerd in de artikelsgewijze | | | | |toelichting bij de begroting. Het financieel | | | | |belang van het beheer en onderhoud is te | | | | |gering om in de Memorie van Toelichting | | | | |afzonderlijk in beeld te brengen. | | | |5 |Kunt u aangeven hoe en wanneer u de 105 lokale|13| | | |medewerkers met een vertrouwensfunctie alsnog | | | | |gaat screenen, dan wel welke criteria u | | | | |opstelt met betrekking tot een | | | | |vertrouwensfunctie? | | | | |Antwoord: | | | | |In overeenstemming met de Minister van | | | | |Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is | | | | |in 2004 een definitieve lijst van | | | | |vertrouwensfuncties opgesteld. De AIVD is | | | | |direct hierna gestart met de screening van | | | | |lokale krachten. Inmiddels is al een groot | | | | |aantal medewerkers gescreend. Tegelijkertijd | | | | |is er gewerkt aan de versterking van het | | | | |veiligheidsdenken en integriteit en zijn er | | | | |verschillende organisatorische en fysieke | | | | |maatregelen, getroffen om dit te bevorderen. | | | | |Dergelijke maatregelen kunnen een omgeving | | | | |creëren waarin minder functies als | | | | |vertrouwensfuncties behoeven te worden | | | | |benoemd. Zoals in de Wet op de | | | | |Veiligheidsonderzoeken staat vermeld, is het | | | | |veiligheidsonderzoek de resultante van al die | | | | |maatregelen die een overheidsorganisatie zelf | | | | |kan treffen om de betrouwbaarheid van de | | | | |werkprocessen en het functioneren van | | | | |medewerkers met de noodzakelijke waarborgen af| | | | |te dekken. | | | | |In het verlengde hiervan wordt op dit moment | | | | |dan ook gewerkt aan een nieuwe lijst van | | | | |vertrouwensfuncties. Deze nieuwe lijst | | | | |voorziet erin dat lokale medewerkers in de | | | | |regel geen vertrouwensfuncties meer zullen | | | | |vervullen. Dit zal in een aantal gevallen | | | | |leiden tot veranderingen in taken en | | | | |verantwoordelijkheden van de lokale | | | | |medewerkers, waarbij mogelijke kwetsbaarheden | | | | |in de functie zullen worden weggenomen. | | | |6 |Onderkennen de ministers dat de meting van |22| | | |doelstellingen, prestaties en middelen van | | | | |direct belang is voor de inmiddels breed | | | | |gevoerde discussie over de effectiviteit van | | | | |de Nederlandse ontwikkelingsamenwerking? Moet | | | | |uit de zeer tekortschietende prestaties van | | | | |het Ministerie ten aanzien van de meting van | | | | |doelstellingen en prestaties worden afgeleid | | | | |dat het Ministerie geen houtsnijdend antwoord | | | | |heeft op de kritiek die wordt geleverd op de | | | | |(volgens critici te geringe) effectiviteit van| | | | |de Nederlandse inspanning inzake | | | | |ontwikkelingssamenwerking? | | | | |Antwoord: | | | | | | | | | |Uiteraard onderkennen wij dat het concreet | | | | |benoemen en monitoren, voor alle operationele | | | | |doelstellingen in de begroting, van de | | | | |maatschappelijke effecten (outcome), de | | | | |prestaties (output) en de inzet van middelen | | | | |van groot belang is om de effectiviteit te | | | | |bevorderen van het buitenlands beleid. Het | | | | |beleid voor ontwikkelingssamenwerking maakt | | | | |hier integraal deel van uit. | | | | | | | | | |Wij herkennen ons niet in het beeld als zou de| | | | |prestatie van het Ministerie ten aanzien van | | | | |de meting van doelstellingen en prestaties | | | | |tekortschieten. De Algemene Rekenkamer heeft | | | | |in haar Rapport bij het Jaarverslag 2005 van | | | | |het Ministerie van Buitenlandse Zaken | | | | |geconstateerd dat het VBTB gehalte van | | | | |begroting en jaarverslag een stijgende trend | | | | |vertoont, waar het gaat om maatschappelijke | | | | |effecten, prestaties en inzet van middelen. | | | | |Specifiek ten aanzien van de informatie over | | | | |prestaties stelt de Algemene Rekenkamer de | | | | |stijgende trend als een positieve ontwikkeling| | | | |te zien. | | | | |In de sfeer van besluitvorming en planning | | | | |zijn behalve jaarverslag en begroting ook | | | | |andere instrumenten ontwikkeld om op | | | | |systematische manier realisatie van | | | | |doelstellingen, prestaties en middelen te | | | | |meten en te rapporteren. We lopen hiermee | | | | |zeker niet achter bij andere donoren. Zo | | | | |worden er door ambassades meerjarige | | | | |strategische plannen opgesteld. Op het terrein| | | | |van monitoring en evaluatie zijn dat naast het| | | | |jaarverslag waarderingssystemen op | | | | |activiteiten- en sectorniveau en de | | | | |resultatenrapportage die in november vorig | | | | |jaar voor het eerst aan de Kamer is | | | | |aangeboden. Tevens wordt er elke 2 jaar een | | | | |MDG-8 rapportage opgesteld. Toetsing van het | | | | |buitenlands beleid, inclusief | | | | |ontwikkelingssamenwerking, vindt ook plaats | | | | |door middel van evaluaties, onder meer | | | | |verzorgd door de IOB. | | | | |De inhoud van de begrippen effectiviteit en | | | | |resultaat is het afgelopen decenium sterk | | | | |veranderd. Via een aantal grote internationale| | | | |conferenties in de jaren 90 heeft de Millenium| | | | |Verklaring van 2000 heldere indicatoren voor | | | | |voortgangsmeting vastgelegd. De indicatoren | | | | |bij de Parijs Verklaring over de effectiviteit| | | | |van hulp zijn pas dit jaar gedefinieerd. Het | | | | |begrip effectiviteit is hierdoor verbonden | | | | |geraakt aan de MDG's en de Parijs Verklaring. | | | | |Uitgangspunt bij beide is dat de voortgang van| | | | |ontwikkelingsprocessen in ontvangende landen | | | | |het uitganspunt vormt. Dit is een breuk met de| | | | |tot dan toe bestaande praktijk, waarbij | | | | |donordoelstellingen het uitgangspunt vormden | | | | |voor resultaatmeting. | | | | |Resultaatsmeting is daarmee in een versnelling| | | | |geraakt. Hiervan getuigt ook het uitbrengen | | | | |van 'Resultaten in Ontwikkeling'. In deze | | | | |rapportage heeft Nederland ook de keuze | | | | |gemaakt om het partnerland in voortgangsmeting| | | | |en verslaglegging centraal te stellen en om | | | | |meer uit te gaan van gezamenlijke inzet en | | | | |gezamenlijke resultaten. In het veld wordt | | | | |hier actief aan gewerkt met donorpartners en | | | | |ontvangende landen. Landeigen monitoring | | | | |systemen moeten - uiteindelijk - in staat | | | | |zijn om lokale verantwoording te ondersteunen.| | | | |Als donoren kunnen wij hiervan gebruik maken | | | | |voor onze eigen verantwoording naar het | | | | |parlement of het algemene publiek. Een | | | | |structureel probleem hierbij is de zwakke | | | | |capaciteit voor statististiek in de | | | | |partnerlanden. Dit vergt van ons allemaal een | | | | |grotere en langere termijn inzet. | | | | |Naarmate landeigen systemen beter functioneren| | | | |zal ook de informatiewaarde van begroting, | | | | |jaarverslag en resultatenrapportage en | | | | |achterliggende instrumenten kunnen toenemen, | | | | |ook waar het gaat om informatie over de | | | | |prestaties van ons Ministerie. Hiertoe zal | | | | |Nederland zich -samen met onze partners- | | | | |actief inzetten. | | | |7 |Wanneer zal het Ministerie van Buitenlandse |38|39| | |Zaken de definitieve financiële verantwoording| | | | |over de uitgaven van het EU-voorzitterschap | | | | |uitbrengen, zodat de Departementale | | | | |Accountantsdienst (DAD) hierover een | | | | |verklaring kan uitbrengen en de Algemene | | | | |Rekenkamer een toets kan uitvoeren? | | | | |Antwoord: | | | | |De departementale accountantsdienst heeft in | | | | |week 21 een goedkeurende verklaring gegeven | | | | |over de definitieve financiële verantwoording | | | | |over de uitgaven van het EU-voorzitterschap. | | | |8 |Waarom willen de gezamenlijke rekenkamers ook |43| | | |inzicht hebben in de besteding van private | | | | |hulpgelden in verband met de tsunami? Waarom | | | | |willen publieke instellingen vaststellen of | | | | |particuliere hulpgelden goed besteed zijn? | | | | |Geschiedt dit met instemming van de betrokken | | | | |particuliere hulporganisaties? | | | | |Antwoord: | | | | |Aangezien het een zelfstandige activiteit van | | | | |de Algemene Rekenkamer betreft die geheel | | | | |onder haar eigen verantwoordelijkheid wordt | | | | |uitgevoerd en die buiten de controle relatie | | | | |valt die bestaat tussen het Ministerie en de | | | | |Algemene Rekenkamer kan ik niet ingaan op de | | | | |motivatie en inhoud van dit initiatief. Voor | | | | |vragen omtrent het INTOSAI Tsunami Initiatief | | | | |verwijs ik u daarom naar de Algemene | | | | |Rekenkamer. | | |
---- --