Antwoorden schriftelijke vragen jaarverslag Buitenlandse Zaken, HGIS-nota en AR-rapport - bijlage 2
Lijst van vragen - totaal
|Kamerstuknummer |:|30550V-1 | |Vragen aan |:|Regering | |Commissie |:|Buitenlandse Zaken | |Adjunct-griffier|:|Van Toor |
|Nr |Vraag |Blz| | | | | |tot| | | |van| | |1 |In hoeverre gaf de samenwerking van Nederland met |19 | | | |Tanzania in vorige jaren reeds een hoopvol beeld te | | | | |zien? Hoe valt dit te rijmen met bevindingen die zijn | | | | |neergelegd in het IOB-rapport 'Poverty, policies and | | | | |perceptions in Tanazania' van 2004? In welk opzicht is | | | | |nu een trendbreuk opgetreden? In hoeverre komt de | | | | |economische groei inmiddels ten goede van de bevolking? | | | | |In hoeverre vormt corruptie nog steeds een beletsel voor| | | | |een positieve ontwikkeling in Tanzania? In hoeverre | | | | |wordt die corruptie effectief aangepakt? | | | | |Antwoord: | | | | |De ontwikkelingen in Tanzania in de afgelopen jaren | | | | |kunnen per saldo als positief worden gekenschetst. Sinds| | | | |het midden van de jaren negentig is er sprake van | | | | |macro-economische stabiliteit en dit economische beleid | | | | |resulteert nu al enige jaren in groeipercentages boven | | | | |de zes procent. Daarbij heeft een geleidelijke | | | | |omschakeling plaatsgevonden van een centraal geleide | | | | |economie naar een marktgerichte economie waarin de | | | | |particuliere sector centraal staat. | | | | |Het relatief positieve beeld van de ontwikkelingen in | | | | |Tanzania neemt niet weg dat de lessen van de | | | | |IOB-evaluatie uit 2004 onverminderd relevant blijven. | | | | |Die evaluatie richtte zich op twee | | | | |district-ontwikkelingsprogramma's in de periode | | | | |1987-2002. Hoewel het dus ging om een specifieke | | | | |invalshoek in een andere periode en Nederland niet | | | | |langer steun geeft op districtsniveau is de relatie | | | | |tussen het beleid op macroniveau en behoeften op | | | | |microniveau nog immer cruciaal. Dit vertaalt zich in het| | | | |huidige Nederlandse programma onder andere in steun voor| | | | |het beleid gericht op lokaal bestuur en decentralisatie.| | | | | | | | | |De uitdaging blijft de economische groei om te zetten in| | | | |een merkbare verlaging van de nog altijd hoge | | | | |armoedecijfers. Belangrijk is dat de huidige regering en| | | | |het parlement gecommitteerd zijn aan een krachtige | | | | |armoedestrategie die een geïntegreerde aanpak van deze | | | | |problematiek mogelijk maakt. Met de tweede Tanzaniaanse | | | | |armoedestrategie is een duidelijke kwalitatieve | | | | |verbeteringsslag gemaakt in vergelijking met de eerste | | | | |van 2001-2004. Hieraan gekoppeld is bovendien | | | | |aanzienlijke vooruitgang geboekt op het terrein van de | | | | |donorharmonisatie in de vorm van een Joint Assistance | | | | |Strategy. Deze inzet van de overheid samen met donoren | | | | |zoals Nederland heeft in de afgelopen periode geleid tot| | | | |een betere toegang van de armen tot water, onderwijs en | | | | |gezondheidszorg. | | | | |Tanzania komt van ver wat corruptie betreft. Toen | | | | |voormalig president Mkapa in 1995 aantrad trof hij een | | | | |sterk corrupte overheid aan. Ten opzichte van deze | | | | |situatie heeft zich een duidelijke verbetering | | | | |voorgedaan, maar corruptie is nog steeds gemeengoed in | | | | |de Tanzaniaanse maatschappij en vormt daarmee een | | | | |belemmering voor effectieve armoedebestrijding. De | | | | |Tanzaniaanse regering is zich daarvan bewust en de | | | | |afgelopen jaren heeft zij de nodige vooruitgang geboekt | | | | |op het terrein van de corruptiebestrijding, met name ook| | | | |in het beheer van donorfondsen. De Kaufmann indicatoren | | | | |voor 'effectiviteit van de overheid' en | | | | |'corruptiebestrijding' laten een flinke vooruitgang | | | | |zien. De nieuwe regering Kikwete staat voor de uitdaging| | | | |dit beleid voort te zetten. President Kikwete heeft zich| | | | |sterk uitgesproken tegen corruptie en heeft persoonlijk | | | | |directieven uitgevaardigd naar betrokken ministeries en | | | | |de politie. Corruptie staat ook hoog op de agenda van de| | | | |beleidsdialoog tussen overheid en donoren en is | | | | |opgenomen in alle monitoringinstrumenten. | | | |2 |In hoeverre heeft Nederlandse betrokkenheid bij |19 | | | |hervormingen bij politie en krijgsmacht in de | | | | |Democratische Republiek Congo inmiddels geleid tot een | | | | |beter optreden daarvan (ook wat betreft de naleving van | | | | |de mensenrechten)? | | | | |Antwoord: | | | | |Voor wat betreft de krijgsmacht in DRC steunt Nederland | | | | |het nationale ontwapening-, demobilisatie- en | | | | |re-integratie (DDR) programma onder auspiciën van de | | | | |Wereldbank. Daarnaast steunt Nederland de samenstelling| | | | |van geïntegreerde brigades die bestaan uit voormalige | | | | |regeringssoldaten en rebellen. Met Nederlandse steun | | | | |werkt het Zuid-Afrikaanse leger aan verbetering van de | | | | |leefomstandigheden in twee militaire integratiekampen in| | | | |Oost Congo: Nyaleke en Rumangabo. | | | | |Het DDR-programma levert inmiddels een substantiële | | | | |bijdrage aan verbetering van de veiligheid in de DRC. | | | | |Via het programma hebben inmiddels ruim 110.000 | | | | |strijders (waaronder ruim 18.000 kindsoldaten) gekozen | | | | |voor demobilisatie en terugkeer in de civiele | | | | |maatschappij. Zo'n 40.000 strijders kozen voor | | | | |integratie in het Congolese leger die echter nog steeds | | | | |problematisch verloopt, voornamelijk als gevolg van een | | | | |slechte organisatie van en logistieke ondersteuning door| | | | |het (bestaande) leger. | | | | |Meer dan 80.000 strijders hebben nog geen kans gehad | | | | |deel te nemen aan het programma. De indruk bestaat dat | | | | |invloedrijke politici, waaronder voormalige | | | | |rebellenleiders, gewapende groepen achter de hand | | | | |houden. Onder sterke druk van de internationale | | | | |gemeenschap wordt geprobeerd nog voor de verkiezingen | | | | |zoveel mogelijk strijders te laten deelnemen aan het | | | | |DDR-programma. | | | | |Het optreden van het Congolese leger is nog steeds | | | | |problematisch. Ook de geïntegreerde brigades maken zich | | | | |nog regelmatig schuldig aan schending van de | | | | |mensenrechten en worden als gevolg hiervan in sommige | | | | |gebieden door de bevolking met wantrouwen bekeken. | | | | |Nederland speelt een actieve rol bij het aan de kaak | | | | |stellen van mensenrechtenschendingen door het leger. Met| | | | |de noodzakelijke grondige hervorming van de | | | | |veiligheidssector in de DRC kan echter pas worden | | | | |begonnen zodra een nieuw gekozen regering is | | | | |aangetreden. | | | | |Voor wat betreft de politie heeft Nederland in 2004 een | | | | |bijdrage geleverd van EUR 500.000 voor de uitrusting van| | | | |de Geïntegreerde Politie-eenheid (UPI) te Kinshasa. Deze| | | | |eenheid (ongeveer 1000 mannen en vrouwen uit alle delen | | | | |van het land) is tot stand gekomen met behulp van de | | | | |Europese Unie, en wordt sindsdien begeleid door de | | | | |Europese Politiemissie EUPOL Kinshasa. Nederland neemt | | | | |aan EUPOL deel met twee officieren van de Koninklijke | | | | |Marechaussee. De UPI heeft zich, mede dank zij de | | | | |internationale begeleiding en de goede uitrusting, | | | | |ontwikkeld tot een professionele politie-eenheid. | | | | |Nederland heeft tot slot EUR 5 miljoen bijgedragen aan | | | | |het UNDP trust fund voor de beveiliging van de | | | | |verkiezingen op 30 juli a,s. waarmee agenten van de | | | | |Congolese politie (PNC) worden getraind en uitgerust om | | | | |stembureaus te beveiligen. | | | |3 |Hoe heeft het kabinet de motie Brinkel/Van der Laan (29 |20 | | | |800 V, nr. 29) uitgevoerd, die vroeg om vasthoudend | | | | |beleid van de EU richting Cuba, om de vrijlating van | | | | |dissidenten te bevorderen en om de expertise van Midden-| | | | |en Oost-Europeanen in te zetten in de overgang van | | | | |communistische dictatuur naar democratie? | | | | |Antwoord: | | | | |De regering heeft zich in EU-verband ingezet voor een | | | | |krachtig gezamenlijke EU-beleid jegens Cuba. De inbreng | | | | |van de Midden-Europese landen is daarbij van grote | | | | |waarde, mede vanwege hun ervaringen in het verleden. | | | | |Onder Brits en Oostenrijks voorzitterschap zijn de | | | | |Cubaanse autoriteiten bekritiseerd over de | | | | |mensenrechtensituatie in hun land en is aangedrongen op | | | | |vrijlating van alle politieke gevangenen. Bilateraal is | | | | |laatstelijk op 18 mei jl. bij de nieuwe Cubaanse | | | | |ambassadeur in Nederland aangedrongen alle politieke | | | | |gevangenen vrij te laten en de intimidatie van | | | | |dissidenten ('actos de repudio') te staken. De | | | | |EU-vertegenwoordigingen in Havanna volgen de | | | | |mensenrechtensituatie in Cuba nauwlettend en doen al het| | | | |mogelijke om de vreedzame oppositie te ondersteunen. | | | |4 |Op welke punten wordt het bestaande beleid in het kader |22 | | | |van duurzame ontwikkeling geïntensiveerd? | | | | |Antwoord: | | | | | | | | | |Vele ecosystemen staan onder grote druk en daardoor | | | | |wordt het duurzame beheer van de natuurlijke hulpbronnen| | | | |urgent. Door deze alarmerende milieudegradatie en de | | | | |hiermee samenhangende risico's voor conflict is | | | | |internationaal handelen noodzakelijk. In het kader van | | | | |veiligheid en stabiliteit in relatie tot milieu gaat | | | | |meer aandacht naar een verantwoord milieubeheer door | | | | |regionale samenwerkingsverbanden. Op een aantal | | | | |beleidsterreinen zal de Nederlandse inzet geïntensiveerd| | | | |worden. Hierbij staan de WEHAB thema's centraal te weten| | | | |Water, Energie, Gezondheid, Landbouw en Biodiversiteit. | | | | |Specifieke punten van intensivering zijn: | | | | |het beter en duurzamer benutten van de mogelijkheden van| | | | |een marktgebaseerd economisch instrumentarium: het | | | | |vermarkten van milieugoederen en -diensten in | | | | |samenwerking met het bedrijfsleven; het stimuleren van | | | | |technologieontwikkeling en toepassing; het sturen op | | | | |verandering naar duurzame consumptie en gedragspatronen.| | | | | | | | | |Nederland zal de aanbevelingen van de Millennium | | | | |Ecosystem Assessment opvolgen. Regionale programma's op | | | | |het gebied van duurzaam gebruik en beheer van | | | | |natuurlijke hulpbronnen en ecosystemen worden dit jaar | | | | |gestart in het Amazonegebied en een wereldwijd programma| | | | |met IUCN; een soortgelijk programma is in het Congo | | | | |Basin in voorbereiding. Daarnaast wordt extra ingezet op| | | | |vergroening van bestuur en macro-economisch | | | | |sectorbeleid. | | | | |Andere intensiveringen die plaatsvinden in het kader van| | | | |de programma's voor milieu en water zijn het Energy for | | | | |All initiatief en de doelstelling om 50 miljoen mensen | | | | |aan drinkwater en sanitatie te helpen. | | | | |Intensivering heeft ook plaatsgevonden op het gebied van| | | | |bedrijfsvoering. Duurzame ontwikkeling is bij BZ een | | | | |integraal onderdeel geworden van de jaarplancyclus. Het | | | | |is de ambitie om eind 2006 de basis te hebben gelegd | | | | |voor een volledig duurzame bedrijfsvoering. Te denken | | | | |valt aan inkoop, catering, energie, transport, papier, | | | | |gebouw en opleidingen. | | | |5 |Van de vijf operationele doelstellingen van het kabinet |25 |29 | | |voor de rechten van de mens zijn er twee niet gehaald, | | | | |en drie slechts gedeeltelijk. Tegelijkertijd is er voor | | | | |mensenrechtenprogramma's EUR 7,5 miljoen méér uitgegeven| | | | |dan geraamd. Is het kabinet van mening dat haar | | | | |mensenrechtenbeleid effectief kan worden genoemd? | | | | |Antwoord: | | | | |Ik ben tevreden over de bereikte resultaten van het | | | | |mensenrechtenbeleid. De eerste beleidsdoelstelling (de | | | | |oprichting van de VN-Mensenrechtenraad) is inmiddels | | | | |gehaald en dankzij een intensieve campagne is Nederland | | | | |verkozen tot één van de eerste 47 leden van de Raad. De | | | | |tweede beleidsdoelstelling is grotendeels gehaald. De | | | | |implementatie van de EU-richtlijnen inzake | | | | |mensenrechtenactivisten verloopt naar tevredenheid. Met | | | | |betrekking tot het actieplan 'Kinderen en gewapend | | | | |conflict' gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat het | | | | |Nederlandse ambitieniveau ten tijde van het | | | | |voorzitterschap erg hoog lag. De opeenvolgende | | | | |voorzitterschappen hebben het thema opgepakt maar | | | | |richtten zich meer op politieke agendering dan op | | | | |uitvoering van het meer alomvattende actieplan. Voor wat| | | | |betreft het functioneren van het Afrikaanse Hof voor de | | | | |Rechten van de Mens staat de eerste zitting gepland voor| | | | |juni, waarmee deze doelstelling inmiddels bereikt is. De| | | | |overige twee doelstellingen hebben beide een wat langere| | | | |tijdspanne. Desalniettemin is er wel degelijk | | | | |vooruitgang geboekt. Zo schenken Nederland en de EU in | | | | |politieke contacten met de landen in Noord-Afrika en het| | | | |Midden-Oosten nadrukkelijker aandacht aan | | | | |mensenrechtenkwesties. Voor wat betreft de laatste | | | | |beleidsdoelstelling kan ik u melden dat er inmiddels 7 | | | | |pilot-missies zijn uitgevoerd en dat de implementatie | | | | |van de mensenrechtenbenadering in 2006 met kracht wordt | | | | |voortgezet. | | | | |Met een aantal activiteiten om bovenstaande doelen te | | | | |behalen zijn geen middelen gemoeid. Genoemde | | | | |uitgavenstijging heeft te maken met de verhoging van de | | | | |uitgaven voor de Faciliteit Strategische Activiteiten | | | | |Mensenrechten en Goed Bestuur, op uitdrukkelijk verzoek | | | | |van uw Kamer. Door middel van deze verhoging zijn bij | | | | |voorrang activiteiten gefinancierd van lokale NGO's ter | | | | |bevordering van mensenrechten in prioritaire regio's. | | | | |Nederland ondersteunt uit deze middelen onder andere | | | | |mensenrechtenorganisaties in Noord-Afrika en het | | | | |Midden-Oosten en mensenrechtenactivisten in Zimbabwe. | | | |6 |Nederland stelde in 2005, net als in de jaren daarvoor, |25 |29 | | |als een van deze operationele doelstellingen meer | | | | |effectiviteit te bewerkstelligen in multilaterale | | | | |mensenrechtenfora. Dat is niet gerealiseerd. Is dat | | | | |wederom een doelstelling voor 2006? Zo ja, is het gezien| | | | |de voortdurende niet-constructieve opstelling van de | | | | |Niet-gebonden landen (NAM) wel realistisch om in 2006 | | | | |opnieuw effect te verwachten? | | | | |Antwoord: | | | | |Dit is inderdaad wederom een doelstelling voor 2006. De | | | | |regering hecht veel belang aan de bevordering van | | | | |effectieve bescherming van mensenrechten wereldwijd, | | | | |maar realiseert zich dat dit een grote uitdaging is en | | | | |in de komende jaren zeker ook zal blijven. Dit geldt | | | | |tevens voor de effectiviteit van internationale | | | | |mensenrechtenfora, waar Nederland zich ook komend jaar | | | | |sterk voor wil blijven maken. In het afgelopen jaar is | | | | |een grote inzet gepleegd om de vormgeving van de nieuwe | | | | |Mensenrechtenraad te beïnvloeden opdat deze | | | | |daadkrachtiger zou kunnen optreden dan zijn voorganger, | | | | |de Mensenrechtencommissie. Hoewel de regering niet op | | | | |alle vlakken tevreden is over de wijze waarop de Raad is| | | | |opgezet, zie ik toch ook kansen en mogelijkheden voor | | | | |een meer effectieve werkwijze. In juni zal de eerste | | | | |zitting van de Mensenrechtenraad plaats vinden en | | | | |Nederland zal als lid daaraan deelnemen. Nederland wil | | | | |zich sterk maken voor het vaststellen van krachtige | | | | |regels ten aanzien van de werkwijze van de Raad, zodat | | | | |de overeengekomen mechanismen (bijvoorbeeld het systeem | | | | |van een jaarlijkse 'review' van de mensenrechtensituatie| | | | |in alle lidstaten) effectief zullen kunnen werken om | | | | |mensenrechten te bevorderen. Ook zal Nederland zich | | | | |sterk maken voor een herziening van het systeem van | | | | |Speciale Procedures (zoals rapporteurs) waardoor ook | | | | |hier de daadkracht wordt vergroot en niet afgezwakt. | | | | |Nederland gaat daarbij - waar mogelijk in EU-kader - | | | | |actief de dialoog aan met landen die een andere positie | | | | |kiezen en zal pogen zoveel mogelijk medestanders te | | | | |werven. | | | |7 |Wat is de stand van zaken ten aanzien van de definiëring|26 | | | |en de rechtsregels van het misdrijf agressie binnen het | | | | |Statuut van het Internationaal Strafhof? | | | | |Antwoord: | | | | |Zoals ik heb aangegeven bij de begrotingsbehandeling | | | | |2006, zijn de onderhandelingen over dit onderwerp reeds | | | | |jaren gaande; sinds september 2002 vinden deze | | | | |onderhandelingen plaats in een speciale werkgroep van de| | | | |partijen bij het Internationaal Strafhof, waaraan ook | | | | |vele staten deelnemen die (nog) geen partij zijn bij het| | | | |Strafhof. Het Strafhof zal pas rechtsmacht kunnen | | | | |uitoefenen over het misdrijf agressie, wanneer een | | | | |definitie van dit misdrijf in het Statuut is opgenomen, | | | | |alsmede de voorwaarden waaronder het Hof rechtsmacht kan| | | | |uitoefenen ter zake van dit misdrijf. Op grond van het | | | | |Statuut kan dit pas gebeuren vanaf 1 juli 2009, | | | | |samenhangend met de beoogde herzieningsconferentie ter | | | | |behandeling van wijzigingen van het Statuut. | | | | |De onderhandelingen hebben nog geen concrete resultaten | | | | |opgeleverd, al zijn hier wel aanzetten toe gedaan. | | | | |Tijdens de laatste informele 'Intersessional Meeting' | | | | |van de speciale werkgroep in Princeton (VS) in juni | | | | |2005, is besloten de onderhandelingen te concentreren op| | | | |drie onderwerpen: de te formuleren definitie van het | | | | |misdrijf agressie, de toepasselijkheid van algemene | | | | |beginselen van strafrecht op het misdrijf agressie, en | | | | |tenslotte de voorwaarden voor de uitoefening van | | | | |rechtsmacht door het Strafhof. | | | | |Zoals ik tijdens de begrotingsbehandeling 2006 reeds | | | | |meldde, zal ik de Kamer op gezette tijden informeren | | | | |over de voortgang van de besprekingen met betrekking tot| | | | |dit belangrijke dossier. | | | |8 |Welke inzet pleegt het kabinet om ervoor te zorgen dat |27 | | | |opeenvolgende voorzitterschappen wel de actiepunten | | | | |inzake de bescherming van mensenrechtenactivisten | | | | |opnemen, uitdragen en uitvoeren? | | | | |Antwoord: | | | | |Nederland onderhoudt nauwe contacten met zowel de | | | | |opeenvolgende voorzitterschappen, het Raadssecretariaat| | | | |als de lidstaten (onder andere in het kader van de | | | | |raadswerkgroep inzake mensenrechten) met over de | | | | |implementatie van de EU-richtlijnen inzake | | | | |mensenrechtenactivisten. Mede hierdoor heeft het | | | | |Oostenrijkse voorzitterschap dit jaar het initiatief | | | | |genomen om de implementatie van de richtlijnen te | | | | |evalueren en op basis daarvan nieuwe initiatieven te | | | | |ontplooien om kennis over en gebruik ervan te | | | | |bevorderen. | | | | |In 2005 heeft Nederland, in nauw overleg met het | | | | |maatschappelijk middenveld, een speciaal handboek inzake| | | | |de EU-richtlijnen ten behoeve van | | | | |mensenrechtenactivisten samengesteld en dit onder alle | | | | |Europese Ambassades buiten de Europese Unie verspreid. | | | | |Vertegenwoordigers van EU-landen in derde landen spelen | | | | |immers een belangrijke rol op dit gebied, aangezien ze | | | | |in direct contact staan met mensenrechtenactivisten, | | | | |regeringen én internationale mensenrechtenorganisaties. | | | | |Het handboek bevat nuttige informatie over de EU | | | | |richtlijnen inzake mensenrechtenactivisten én praktische| | | | |suggesties om actie op ambassadeniveau te kunnen | | | | |ondernemen. | | | | |Nadat het Britse voorzitterschap zicht richtte op | | | | |vrijheid van meningsuiting voor mensenrechtenactivsten, | | | | |besteden het Oostenrijkse en Finse voorzitterschap | | | | |speciale aandacht aan de positie van vrouwelijke | | | | |mensenrechtenactivisten. | | | |9 |Wat is volgens het kabinet de beste oplossing voor het |27 | | | |Afrikaanse Hof voor de Rechten van de Mens en welke | | | | |stappen onderneemt het kabinet om de patstelling te | | | | |helpen doorbreken? | | | | |Antwoord: | | | | |Na de ratificatie door 15 Afrikaanse landen is het | | | | |protocol voor de oprichting van het hof op 25 januari | | | | |2004 in werking getreden. Tijdens de eind januari 2006 | | | | |gehouden top van de Afrikaanse Unie zijn de elf rechters| | | | |van het hof benoemd. De rechters zullen binnenkort, | | | | |tijdens de eerste zitting worden ingezworen. Van de in | | | | |het jaarverslag genoemde patstelling is dan ook | | | | |inmiddels geen sprake meer. Daarmee is de doelstelling | | | | |alsnog gerealiseerd. | | | |10 |Wat zijn de resultaten van de besprekingen van de |28 | | | |mensenrechtenambassadeur met de Ethiopische | | | | |autoriteiten? | | | | |Antwoord: | | | | |Zoals gesteld in mijn brief van 8 maart jongstleden | | | | |(Kamerstuk 30 300 V, nr. 112) was de bereidheid van de | | | | |Ethiopische autoriteiten om het gesprek aan te gaan | | | | |tijdens het bezoek van de mensenrechtenambassadeur in | | | | |september 2005 gering. Een aantal afspraken met | | | | |vakministeries kon niet tot stand komen. Terwijl in | | | | |gesprekken met de ombudsman, de | | | | |mensenrechtencommissaris, de vice-president van de Hoge | | | | |Raad, internationale actoren en Ethiopische NGO's een | | | | |goed beeld van de mensenrechtensituatie verkregen kon | | | | |worden, kan niet gesteld worden dat uit het contact met | | | | |de Ethiopische overheid concrete resultaten zijn | | | | |voortgevloeid. | | | |11 |Welke belemmeringen zijn er ten aanzien van een |28 | | | |voorspoedige parlementaire goedkeuring en afronding voor| | | | |de genoemde zetelovereenkomsten en de multilaterale | | | | |overeenkomst met het Internationaal Strafhof? | | | | |Antwoord: | | | | |De regering stelt zich voor de bilaterale | | | | |zetelovereenkomst tussen het Internationaal Strafhof en | | | | |Nederland en het multilaterale Verdrag inzake de | | | | |voorrechten en immuniteiten van het Internationaal | | | | |Strafhof tegelijkertijd ter goedkeuring aan het | | | | |parlement voor te leggen. | | | | |Het Verdrag inzake de voorrechten en immuniteiten van | | | | |het Internationaal Strafhof werd reeds in 2003 door | | | | |Nederland ondertekend. | | | | |De onderhandelingen over de zetelovereenkomst van het | | | | |Internationaal Strafhof zijn nog niet afgerond. Met name| | | | |over de tekst van een meestbegunstigingsclausule en de | | | | |hiermee samenhangende privileges vinden nog discussies | | | | |plaats. Het streven is de tekst dit jaar tijdens de | | | | |Jaarvergadering (23 november-1 december 2006) ter | | | | |goedkeuring voor te leggen aan de Statenpartijen. Na | | | | |aanvaarding door de Statenpartijen kan de | | | | |zetelovereenkomst worden ondertekend en aan het | | | | |parlement ter goedkeuring worden voorgelegd. | | | |12 |Wat zijn volgens het kabinet de belangrijkste punten ten|32 | | | |aanzien van de bestrijding en terugdringing van het | | | | |internationale terrorisme waarbij op EU-niveau nog geen | | | | |of te weinig voortgang is geboekt? | | | | |Antwoord: | | | | |In 2005 is op EU-niveau met de bestrijding van | | | | |terrorisme goede vooruitgang geboekt, maar op een aantal| | | | |onderdelen moet het werk nog intensiever ter hand worden| | | | |genomen. Over de stand van zaken ging uw kamer op 28 | | | | |september 2005 een brief toe. Voorbeelden van sindsdien | | | | |totstandgekomen wetgeving zijn de in december 2005 door | | | | |de Raad aangenomen richtlijn over de bewaring van | | | | |telecommunicatiegegevens en de Derde witwasrichtlijn. De| | | | |deadline voor het Europees Bewijsverkrijgingsbevel van | | | | |december 2005 is echter niet gehaald. Hopelijk zal het | | | | |mogelijk blijken nog onder het Oostenrijkse | | | | |voorzitterschap overeenstemming te bereiken over dit | | | | |onderwerp. Een voorstel inzake de verstrekking van | | | | |informatie die is verkregen bij de activiteiten van | | | | |veiligheids- en inlichtingendiensten met betrekking tot | | | | |terroristische misdrijven is voorlopig van de baan, nu | | | | |is gebleken dat veel lidstaten, waaronder Nederland, | | | | |ernstige bezwaren tegen het voorstel koesterden. | | | | |Op het terrein van crisisbeheersing nam de Raad in 2005 | | | | |onder andere conclusies aan over crisismanagement. De | | | | |deadline voor een Commissie-mededeling over bescherming | | | | |kritische infrastructuur werd niet gehaald. De reacties | | | | |van de Lidstaten op een Groenboek van de Commissie over | | | | |deze materie liepen namelijk zeer uiteen. Nederland is | | | | |met de EU-contra-terrorismecoördinator De Vries van | | | | |mening dat vitale infrastructuur en crisismanagement | | | | |prioriteit moeten blijven houden. | | | | |Van belang is dat de Europese Raad van 15 en 16 december| | | | |2005 de EU Strategie inzake terrorismebestrijding | | | | |vaststelde. Hierin zijn vier hoofddoelstellingen | | | | |verwoord, te weten preventie, bescherming, verstoring en| | | | |respons. In de strategie wordt aangegeven op welke wijze| | | | |de EU bijdraagt aan de verwezenlijking van deze | | | | |doelstellingen: door capaciteitsopbouw, door facilitatie| | | | |van samenwerking tussen de politie- en justitiediensten | | | | |van de Lidstaten, alsook tussen de inlichtingen- en | | | | |veiligheidsdiensten, door de ontwikkeling van | | | | |gezamenlijke responscapaciteit en door het stimuleren | | | | |van samenwerking met derde landen. Een gedetailleerd | | | | |Actieplan maakt onderdeel uit van de Strategie. Op basis| | | | |van dit Actieplan zijn verder een specifieke strategie | | | | |en een plan van aanpak voor radicalisering en | | | | |rekrutering voorbereid. Nederland vraagt in dit verband | | | | |specifieke aandacht voor het internet. | | | | |Nederland blijft hechten aan een voortvarende uitvoering| | | | |van het EU-actieplan waarin maatregelen binnen de | | | | |daarvoor gestelde deadlines worden uitgevoerd. Daarnaast| | | | |acht Nederland het van belang dat de onderlinge | | | | |samenhang van de maatregelen wordt gewaarborgd. | | | |13 |Wat zijn de belangrijkste knelpunten ten aanzien van het|32 | | | |EU-instrumentarium voor bevriezing van tegoeden? Is er | | | | |een tijdsplan voor implementatie en op welke termijn kan| | | | |de genoemde gedragscode voor charitatieve instellingen | | | | |worden verwacht? | | | | |Antwoord: | | | | |De Raad noemde een aantal prioriteiten in de strategie | | | | |tegen terrorismefinanciering: | | | | |overeenstemming over een verordening over girale | | | | |overmakingen; | | | | |aanneming van de derde witwasrichtlijn en de verordening| | | | |inzake de controle op contantenverkeer; | | | | |overeenstemming over een gedragscode ter voorkoming van | | | | |het misbruik van liefdadigheidsinstellingen door | | | | |terroristen; | | | | |een evaluatie van de prestaties van de EU in het | | | | |algemeen; | | | | |bij de lidstaten op aandringen dat alomvattend | | | | |financieel onderzoek deel uitmaakt van alle | | | | |terrorisme-onderzoek en dat ruime bevoegdheden op het | | | | |gebied van de bevriezing van activa worden ontwikkeld. | | | | |De deadline voor implementatie was december 2005. | | | | |Het belangrijkste knelpunt vormt de gedragscode. De | | | | |Commissie heeft eind 2005 een brede mededeling | | | | |gepresenteerd over het beschermen van de | | | | |non-profitsector en het voorkomen dat deze misbruikt | | | | |wordt voor financiering van terrorisme. De eerste | | | | |consultaties met de non-profit sector hebben | | | | |plaatsgevonden. Er is nog geen tijdspad vastgesteld voor| | | | |vaststelling van de gedragscode. | | | |14 |Wat zijn resultaten van de dialoog van de EU met derde |32 | | | |landen over terrorismebestrijding? Kunt u de | | | | |belangrijkste voorbeelden noemen? | | | | |Antwoord: | | | | |De EU heeft met name ingezet op het aspect van de | | | | |verlening van technische assistentie aan acht | | | | |prioritaire landen. In eerste instantie wordt daarbij | | | | |steun verleend aan Marokko en Algerije. De EU heeft een | | | | |aantal deelonderwerpen geïdentificeerd, zoals | | | | |radicalisering en rekrutering, financiering en | | | | |rechtshandhaving. Nederland leidt ten aanzien van | | | | |Marokko het deelonderwerp radicalisering en rekrutering.| | | | |Ten aanzien van Algerije geeft Nederland bijdragen bij | | | | |havenbeveiliging en bestrijding van documentfraude. | | | | |Een belangrijk forum voor de dialoog vormt Euromed, het | | | | |overleg tussen Europese en Mediterrane landen. Tijdens | | | | |de Top in Barcelona in november 2005 werd een Code of | | | | |Conduct aangenomen waarin de gemeenschappelijk strijd | | | | |tegen het terrorisme nog eens werd benadrukt. | | | |15 |Wat zijn de volgende stappen van het kabinet nu de |33 | | | |Toetsingsconferentie van het Non-Proliferatieverdrag | | | | |(NPV) is mislukt? | | | | |Antwoord: | | | | |De regering zal hier uitgebreid op ingaan in haar | | | | |reactie op het rapport van de Adviesraad Internationale | | | | |Vraagstukken getiteld 'het Nucleaire | | | | |Non-Proliferatieregime', dat binnenkort aan de Kamer zal| | | | |worden toegezonden. In algemene zin kan worden | | | | |opgemerkt, dat de regering het belang van verdragsmatige| | | | |wapenbeheersing en -ontwapening ten zeerste | | | | |onderschrijft, en dat het NPV wordt gezien als de | | | | |hoeksteen hiervan. Teneinde de toekomst van het NPV | | | | |veilig te stellen zal het nodig zijn vooruitgang te | | | | |boeken op het terrein van de verdragsmatige aanpak. In | | | | |concreto betekent dit dat nu alles in het werk wordt | | | | |gesteld om het NPV te versterken, ondermeer door het | | | | |IAEA Additioneel Protocol aanvaard te krijgen als de | | | | |verificatie-standaard onder het NPV. Daarnaast wordt | | | | |krachtig bevorderd dat de Ontwapeningsconferentie te | | | | |Genève zonder verder tijdverlies een aanvang maakt met | | | | |de onderhandelingen over een Fissile Material Cut Off | | | | |Treaty (FMCT); een verdrag dat de productie van | | | | |splijtstof voor explosiedoeleinden beoogt stop te | | | | |zetten. Hopelijk zal dit ertoe leiden dat de eerste | | | | |voorbereidingsvergadering voor de | | | | |NPV-Toetsingsconferentie van 2010, die in het voorjaar | | | | |van 2007 zal plaatshebben, in een constructieve | | | | |atmosfeer kan aanvangen. | | | |16 |Welke doelstellingen hanteert u voor de expertgoep die |34 | | | |in 2006 onderhandelingen zal starten over illegale | | | | |tussenhandel van kleine wapens? | | | | |Antwoord: | | | | |In de VN resolutie (A/RES/60/81) inzake de illegale | | | | |handel in kleine en lichte wapens is overeengekomen dat | | | | |de expertgroep zich zal buigen over de mogelijkheden om | | | | |de internationale samenwerking op het gebied van de | | | | |illegale tussenhandel te bevorderen. In het | | | | |concept-uitkomstdocument van de aanstaande VN | | | | |Herzieningsconferentie over het VN Actieprogramma inzake| | | | |kleine en lichte wapens (26/6-7/7) is thans een | | | | |concreter mandaat voor de expertgroep opgenomen teneinde| | | | |te komen met aanbevelingen op het gebied van de | | | | |tussenhandel in kleine en lichte wapens en om te bezien | | | | |of een internationaal instrument haalbaar dan wel | | | | |wenselijk wordt geacht. | | | | |Nederland is van mening dat de expertgroep idealiter een| | | | |concept-instrument zou dienen op te stellen, opdat op | | | | |grond daarvan internationale onderhandelingen kunnen | | | | |plaatsvinden over een verdrag inzake de beperking van de| | | | |illegale tussenhandel in kleine en lichte wapens. | | | |17 |Op welke wijze heeft het kabinet bijgedragen aan |35 | | | |versterking van de juridische structuur van (Oost-)Congo| | | | |en het tegengaan van straffeloosheid (amendement Brinkel| | | | |c.s., 29 800 V, nr. 15)? | | | | |Antwoord: | | | | |Naar aanleiding van het amendement Brinkel is besloten | | | | |EUR 1,6 miljoen van het aanvankelijk voor Rwanda | | | | |voorziene budget 2005 te besteden aan versterking van | | | | |het juridische systeem in de Grote Meren Regio ten einde| | | | |straffeloosheid van plegers van misdaden tegen de | | | | |menselijkheid tegen te gaan. | | | | |In april 2005 is EUR 0,5 miljoen van deze EUR 1,6 | | | | |miljoen toegezegd aan een Rwandees mediaprogramma | | | | |gericht op het tegengaan van straffeloosheid van plegers| | | | |van misdaden tegen de menselijkheid. Dit programma, | | | | |uitgevoerd door radio Benevolencia, heeft als doel het | | | | |aanwakkeren van discussies over verzoening, | | | | |rechtvaardigheid en straffeloosheid. Onderzoek heeft | | | | |uitgewezen dat 90,6 % van de Rwandese bevolking | | | | |regelmatig naar de programma's van Benevolencia | | | | |luistert. Uit onderzoek bleek tevens dat luisteraars (in| | | | |verhouding tot niet-luisteraars) een andere houding | | | | |aannemen ten aanzien van conflict en minder geneigd zijn| | | | |zich te laten manipuleren om te komen tot gewelddadig | | | | |gedrag. Met de Nederlandse bijdrage wordt het programma | | | | |uitgebreid naar de DRC. | | | | |Het resterende bedrag, EUR 1,1 miljoen, is toegezegd aan| | | | |een multilateraal trust fonds, waaruit activiteiten in | | | | |het kader van het REJUSCO-programma gefinancierd worden.| | | | |REJUSCO (Programme de Restauration de la Justice à l'Est| | | | |de la République Démocratique du Congo) beoogt | | | | |straffeloosheid te bestrijden door het overheidsgezag te| | | | |herstellen in Oost-Congo. Activiteiten betreffen het | | | | |verbeteren van het functioneren van de justitiële keten | | | | |en het renoveren van justitiële gebouwen in de | | | | |provincies Noord-Kivu, Zuid-Kivu en Ituri. Binnen het | | | | |REJUSCO-programma wordt dit gezien als een essentiële | | | | |beginfase om het vertrouwen van de Congolese burger in | | | | |de overheid te herstellen. | | | |18 |Hoe is het mogelijk dat Nederland over 2005 EUR 1,14 |40 |41 | | |miljard meer heeft afgedragen aan de Europese Unie dan | | | | |in 2004, en EUR 300 miljoen meer dan was geraamd, | | | | |terwijl Nederland over 2005 juist streefde naar een | | | | |verbetering van haar netto-betalerspositie? | | | | |Antwoord: | | | | | | | | | |De verslechtering van de netto-betalerspositie onder de | | | | |huidige meerjarenbegroting (2000-2006) was een | | | | |belangrijk punt van zorg voor de Nederlandse regering. | | | | |Onder de huidige afspraken zal de netto-positie ook in | | | | |2006 verslechteren. Deze situatie heeft de Nederlandse | | | | |onderhandelingsinzet voor de nieuwe meerjarenbegroting | | | | |(2007-2013) bepaald. In december 2005 werd over deze | | | | |nieuwe meerjarenbegroting een akkoord bereikt, waarbij | | | | |Nederland vanaf 2007 jaarlijks een korting van EUR 1 | | | | |miljard heeft bedongen. Vanaf 2007 zal de Nederlandse | | | | |netto-positie weer verbeteren. | | | |19 |Wat heeft het kabinet zelf binnenslands gedaan om brede |41 |42 | | |erkenning en benutting van de bijdrage die schone | | | | |technologie kan leveren aan duurzame economische groei | | | | |te bevorderen en hoe verhoudt deze doelstelling zich tot| | | | |het beperken of afschaffen van subsidieregelingen die | | | | |deze innovaties en technologie stimuleren? | | | | |Antwoord: | | | | |In Europees verband heeft het kabinet, sinds het | | | | |Nederlandse EU-voorzitterschap in 2004, herhaaldelijk | | | | |aandacht gevraagd voor de bevordering van eco-efficiënte| | | | |innovaties met het oog op de kansen die zulke innovaties| | | | |bieden voor economische groei en werkgelegenheid. Dit | | | | |heeft mede geleid tot brede erkenning van dit | | | | |gedachtegoed op Europees niveau. Zo is onder leiding van| | | | |Europees Commissaris Verheugen een werkgroep op hoog | | | | |niveau in het leven geroepen die zich buigt over de | | | | |kansen voor synergieën op de terreinen | | | | |concurrentievermogen, energie en milieu. | | | | |Voor de nationale context ten aanzien van de bevordering| | | | |van erkenning en benutting van de bijdrage die schone | | | | |technologie kan leveren aan duurzame economische groei | | | | |en de wijze waarop deze doelstelling zich verhoudt tot | | | | |het beperken of afschaffen van subsidieregelingen die | | | | |deze innovaties en technologie stimuleren, zij verwezen | | | | |naar het beleidskader terzake van de ministeries van | | | | |Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM) | | | | |en Economische Zaken (EZ). | | | |20 |Wat is er in 2005 gedaan met betrekking tot de |43 | | | |monitoring en naleving van de associatieverdragen, met | | | | |name waar het passages over dialoog, mensenrechten, | | | | |rechten van minderheden, democratie en goed bestuur | | | | |betreft? | | | | |Antwoord: | | | | |Het stimuleren van democratiseringsprocessen, | | | | |hervormingen en de eerbiediging van de mensenrechten | | | | |vinden hun vertaling voor de landen rond de Middellandse| | | | |Zee in het Barcelona-proces, de EU-associatieakkoorden | | | | |en het Europees Nabuurschapsbeleid. De EU heeft gekozen | | | | |voor de kritische dialoog met de mediterrane landen met | | | | |het associatieakkoord als hoeksteen. In de akkoorden | | | | |worden onder andere de politieke uitgangspunten van de | | | | |samenwerking neergelegd, die vervolgens moeten worden | | | | |geïmplementeerd. Met bijna alle landen (met uitzondering| | | | |van Algerije en Syrië) die in 1995 de | | | | |Barcelona-declaratie ondertekenden, zijn inmiddels | | | | |Associatieakkoorden afgesloten. | | | | |Standaard onderdeel van de associatieakkoorden met derde| | | | |landen is de politieke clausule die als essentieel | | | | |element in de akkoorden wordt opgenomen. Hiermee | | | | |onderstreept de EU het belang dat zij hecht aan het | | | | |respect voor politieke hervormingen in de breedste zin | | | | |van het woord. Na de inwerkingtreding van het akkoord | | | | |wordt door middel van bespreking van politieke kwesties | | | | |in de associatieraad en het associatiecomité invulling | | | | |gegeven aan de deze clausule in de associatieakkoorden. | | | | |De Europese Commissie heeft in de Mededeling "Een nieuwe| | | | |impuls voor mensenrechten en democratisering met | | | | |Mediterrane partners" (COM(2003) 294 def, 21/05/2003) | | | | |voorstellen gedaan om de bestaande afspraken op het | | | | |gebied van democratisering en mensenrechten | | | | |nadrukkelijker te operationaliseren. De regering heeft | | | | |hiervoor in EU-verband expliciet haar steun | | | | |uitgesproken. Met name de voorgestelde combinatie van | | | | |het oprichten van werkgroepen voor mensenrechten en | | | | |democratisering onder de associatieverdragen, het | | | | |overeenkomen van nationale actieplannen, waarin het | | | | |respect voor mensenrechten wordt opgenomen, en het in | | | | |enige mate koppelen van prestaties op | | | | |mensenrechtengebied en democratisering aan het | | | | |beschikbaar stellen van extra EU-financiering voor de | | | | |betreffende landen zal volgens de regering leiden tot | | | | |een effectievere dialoog en samenwerking met deze | | | | |landen. Het biedt bovendien de mogelijkheid om in | | | | |Europees verband periodieke rapportages over verbetering| | | | |of verslechtering van de situatie tot stand te brengen. | | | | |Nederland streeft er in EU-verband naar om deze | | | | |voorstellen onverkort uit te voeren. | | | |21 |Wat is de reden dat vanuit de verantwoordelijkheid van |44 | | | |de onder de Directie Integratie Europa ressorterende | | | | |beheerscomités niet actief is gewerkt aan de verbetering| | | | |van bestaande regionale instrumenten? | | | | |Antwoord: | | | | |Vanaf 1 januari 2007 komt het bestaande instrumentarium | | | | |voor externe hulp er geheel anders uit te zien. De | | | | |nieuwe instrumenten moeten de Gemeenschap in staat | | | | |stellen in het kader van haar externe beleid op | | | | |effectievere, snellere en meer geïntegreerde wijze, | | | | |financiële, economische en technische steun te verlenen | | | | |aan derde landen en regio's. Sinds 2005 zijn er | | | | |intensieve discussies geweest binnen de Raad, maar ook | | | | |tussen de Raad, het Europees Parlement en de Commissie | | | | |over de conceptverordeningen inzake deze instrumenten | | | | |die naar verwachting spoedig worden afgerond. Nederland | | | | |heeft zich zeer actief opgesteld in deze discussie, | | | | |omdat Nederland de verbetering van de effectiviteit van | | | | |de hulp hoog in het vaandel heeft staan. Waar mogelijk | | | | |heeft de Directie Integratie Europa de project- en | | | | |programmavoorstellen zoals door de Commissie | | | | |gepresenteerd in de beheerscomités kritisch bekeken, | | | | |maar Nederland achtte het van groter belang de aandacht | | | | |te richten op de toekomstige instrumenten voor externe | | | | |hulp. | | | |22 |Zijn de nieuwe externe instrumenten voor buitenlands |44 | | | |beleid (deels) in de plaats gekomen van bestaande | | | | |regionale instrumenten en heeft dit geleid tot | | | | |beëindiging van bepaalde instrumenten of het opgaan van | | | | |oude programma's in nieuwe? | | | | |Antwoord: | | | | |Onder de nieuwe Financiële Perspectieven (2007-2013) | | | | |houden de bestaande geografische en thematische | | | | |financiële instrumenten (zoals onder andere PHARE, | | | | |CARDS, TACIS, MEDA, INTERREG, ALA en EIDHR) op te | | | | |bestaan en worden vervangen door, zoals het er nu uit | | | | |ziet, negen instrumenten. De eerste zeven van deze | | | | |instrumenten zijn nieuw, de twee laatste figureren ook | | | | |onder de huidige FP's: | | | | |Instrument voor Pre-accessie Steun (IPA) | | | | |Europees Nabuurschaps- en Partnerschapsinstrument (ENPI)| | | | | | | | | |Instrument voor Ontwikkelingssamenwerking (IDC) | | | | |Instrument voor Economische Samenwerking (ECI) | | | | |Stabiliteitsinstrument (SI) | | | | |Mensenrechteninstrument (HRI)) | | | | |Instrument voor Nucleaire Veiligheidssamenwerking | | | | |Instrument Humanitaire Hulp | | | | |Instrument voor Macro Financiële Steun | | | | | | | | | |Aangezien de discussie tussen de Raad, de Commissie en | | | | |het Europees Parlement over de externe instrumenten nog | | | | |niet is afgerond, is bovengenoemde opsomming van | | | | |instrumenten nog niet definitief. | | | |23 |Wat zal Nederland, mede gezien de tegenvallende |45 | | | |resultaten in 2005, ter verbetering van de Europese | | | | |inzet in Afrika zelf concreet aanbieden en bijdragen aan| | | | |onder meer de Afrikaanse Vredesfaciliteit? | | | | |Antwoord: | | | | |De Europese inzet in Afrika is in 2005 niet | | | | |teleurstellend geweest. In het jaarverslag wordt | | | | |toegelicht wat er is bereikt. Echter, voor het volledig | | | | |bereiken van de doelstelling zoals verwoord in de | | | | |betreffende tabel is nog meer nodig. Op de volgende | | | | |terreinen is inmiddels voortgang geboekt. | | | | |In december 2005 werden de resultaten gepresenteerd van | | | | |een externe evaluatie van de Afrikaanse | | | | |Vredesfaciliteit. Het instrument werd, zowel aan de | | | | |zijde van de EU als ook aan de Afrikaanse zijde positief| | | | |beoordeeld en beschreven als 'innovatief' en 'relevant'.| | | | |Aandachtspunten waren onder andere het gebrek aan | | | | |aandacht voor de rol van de VN en (sub)regionale | | | | |organisaties en het ontbreken van een exit (of | | | | |'transit')-strategie in relatie tot de financiering van | | | | |vredesoperaties. De moeizame overgang van de AU-missie | | | | |in Soedan naar een door de VN geleide missie toonde dit | | | | |aan. Daarnaast moet de investering van middelen en | | | | |kennis van de EU en andere westerse donoren in de | | | | |Afrikaanse vredes- en veiligheidsarchitectuur | | | | |geïntensiveerd worden. In dit kader werden tot dusver | | | | |vooral Europese middelen en menskracht (waaronder enkele| | | | |Nederlandse experts) ingezet voor de ondersteuning van | | | | |lopende Afrikaanse vredesoperaties. De inzet ten behoeve| | | | |van versterking van de capaciteit van de Afrikaanse Unie| | | | |om zelfstandig te opereren op het gebied van vrede en | | | | |veiligheid was beperkter (hoewel wel al groeiend). | | | | |In samenwerking met de Commissie en andere donoren, | | | | |beziet Nederland momenteel de mogelijkheden om meer in | | | | |te investeren in de versterking van die capaciteiten. In| | | | |dit kader draagt Nederland thans bij aan een door | | | | |meerdere donoren gefinancierd UNDP project, dat de | | | | |uitvoering van de AU agenda op het gebied van vrede en | | | | |veiligheid ondersteund. Additionele steun is onderwerp | | | | |van gesprek met de AU en gelijkgestemde donoren. Deze | | | | |kan zich op dit moment echter slechts op de korte | | | | |termijn richten, omdat de details van de zogenaamde | | | | |'Afrikaanse Vredesarchitectuur' die de AU tracht op te | | | | |zetten nog grotendeels moeten worden ingevuld. Die | | | | |architectuur zal op de middenlange termijn bestaan uit | | | | |onder andere een Continental Early Warning System (dat | | | | |de AU adviseert over dreigende conflicten en | | | | |aanbevelingen doet omtrent de te ondernemen acties), een| | | | |Panel of the Wise (een team van Afrikaanse | | | | |vredesbemiddelaars) en een African Standby Force (een | | | | |snelle Afrikaanse reactiemacht bestaande uit 5 regionale| | | | |brigades, die in 2010 operationeel zal moeten zijn). Het| | | | |ligt in de verwachting dat additionele Nederlandse | | | | |middelen en expertise zich met name zullen richten op de| | | | |opbouw van de African Standby Force. | | | |24 |In hoeverre is in 2005 bij de Nederlandse |48 |49 | | |ontwikkelingssamenwerking een omslag gemaakt naar meer | | | | |stimulering van economische ontwikkeling in | | | | |ontwikkelingslanden? Hoe is het mogelijk dat in | | | | |beleidsstukken steeds meer aandacht komt voor het belang| | | | |van die economische ontwikkeling, maar dat de facto in | | | | |2005 de uitgaven voor het ondernemingsklimaat in | | | | |ontwikkelingslanden sterk zijn gedaald? | | | | |Antwoord | | | | | | | | | |In Aan Elkaar Verplicht is aangegeven dat lang is | | | | |veronachtzaamd dat duurzame armoedebestrijding gebaat is| | | | |bij een sterke, stabiele en groeiende produktieve | | | | |particuliere sector. In het verlengde hiervan is, zoals | | | | |ook in de begroting 2005 benadrukt, beleid ontwikkeld en| | | | |uitgevoerd dat de particuliere sector stimuleert om haar| | | | |potentieel voor duurzame ontwikkeling en | | | | |armoedebestrijding waar te maken. In 2005 is speciale | | | | |aandacht besteed aan de versterking van het lokaal | | | | |ondernemingsklimaat in de partnerlanden -zo zijn in meer| | | | |dan 60% van de partnerlanden activiteiten ter | | | | |versterking van het ondernemingsklimaat ontplooid-, het | | | | |ontwikkelen van partnerschappen met het bedrijfsleven | | | | |(bijvoorbeeld met de Nederlandse banken in het | | | | |Netherlands Financial Sector Development Exchange, NFX),| | | | |de uitbreiding en stroomlijning van het | | | | |bedrijfslevenprogramma (onder meer PSOM en ORET) en is | | | | |overeenstemming bereikt met de werkgeversorganisaties | | | | |over de opstart van het Nederlands Werkgevers | | | | |Samenwerkings Programma (NWSP). | | | | | | | | | |Zoals ook aangegeven bij de beantwoording van de | | | | |schriftelijke vragen over de begroting voor 2006 komt de| | | | |grote aandacht voor dit onderwerp ook budgettair tot | | | | |uitdrukking in de feitelijke cijfers voor artikel 4.3 | | | | |van de begroting. Het feit dat voor 2004 bij de | | | | |realisatie een bedrag van EUR 321 miljoen vermeld staat | | | | |en in 2005 een bedrag van EUR 277 miljoen hangt samen | | | | |met het feit dat, zoals eerder vermeld, in 2004 | | | | |abusievelijk de bijdrage aan de FMO van EUR 37 miljoen | | | | |ook voor 2005 is betaald. Hierdoor lijken de uitgaven in| | | | |2004 hoger en de uitgaven in 2005 lager dan beleidsmatig| | | | |gepland. Als hiervoor wordt gecorrigeerd, bedragen de | | | | |uitgaven in 2004 en 2005 respectievelijk EUR 284 en EUR | | | | |314 miljoen. Hierbij is vermeldenswaard dat het geraamde| | | | |budget voor ORET subsidies in 2005 is uitgeput, iets wat| | | | |in de afgelopen 8 jaar niet meer was voorgekomen. | | | |25 |Kan het kabinet aangeven in hoeverre de bureaucratische |54 | | | |rompslomp voor bedrijven om in aanmerking te komen voor | | | | |ORET-subsidies is verminderd? | | | | |Antwoord: | | | | |Verwezen wordt naar de brief van 17 januari 2005 ten | | | | |geleide van de geheel herziene ORET-regeling (Kamerstuk | | | | |2004-2005, 29234, nr. 33), waarin een en ander is | | | | |toegelicht, en naar het Algemeen Overleg dat naar | | | | |aanleiding hiervan heeft plaatsgevonden op 13 april 2005| | | | |(verslag in Kamerstuk 2004-2005, 29234, nr. 36). In het | | | | |Algemeen Overleg is door mij aangegeven dat mogelijke | | | | |verdere aanpassingen ter vermindering van de | | | | |administratieve lasten zullen worden doorgevoerd na | | | | |afloop van de externe evaluatie van de ORET-regeling. | | | | |Deze evaluatie is momenteel gaande en zal in het najaar | | | | |worden afgerond. Alsdan zal de Kamer nader worden | | | | |geïnformeerd over de verschillende stappen die zijn | | | | |genomen en genomen zullen gaan worden en wat de effecten| | | | |hiervan zijn op de lastendruk. | | | |26 |Op welke wijze worden resultaten van de Publiek Private |54 | | | |Partnerschappen (PPP's) geëvalueerd en wanneer kan de | | | | |Kamer een dergelijke evaluatie tegemoet zien? | | | | |Antwoord: | | | | |De 17 PPP's (13 in uitvoering en 4 in voorbereiding) die| | | | |zijn voortgekomen uit de Call for Ideas (2003) zullen in| | | | |2007 extern worden geëvalueerd; de voorbereidingen voor | | | | |deze evaluatie worden momenteel getroffen. Eind 2007 zal| | | | |de Kamer worden geïnformeerd over de uitkomsten van deze| | | | |evaluatie. | | | |27 |In hoeverre wordt nagegaan of partners binnen Publiek |54 | | | |Private Partnerschappen zich houden aan de | | | | |OESO-richtlijnen? | | | | |Antwoord: | | | | |Met de diverse partners binnen PPP's wordt bij aanvang | | | | |van de relatie een overeenkomst gesloten waarbij de | | | | |partners expliciet verklaren kennis te hebben genomen | | | | |van de OESO-richtlijnen en zich zullen inspannen deze | | | | |naar vermogen in de onderneming toe te passen. Hiermee | | | | |wordt gehandeld in lijn met het MVO toetsingskader in | | | | |het financieel buitenlandinstrumentarium. Zie hiertoe | | | | |ook de brief van Staatssecretaris van Gennip van 4 juli | | | | |2005 (Kamerstuk 2004-2005, 26485, nr. 35, Tweede Kamer).| | | | | | | | | |Er vindt van overheidswege geen regelmatige toetsing | | | | |plaats of de betrokken ondernemingen zich in de praktijk| | | | |houden aan deze inspanningsverplichting. Indien | | | | |maatschappelijke organisaties vragen hebben over het | | | | |gedrag van bepaalde partners in relatie tot de | | | | |OESO-richtlijnen, kunnen zij hierover een vraag | | | | |voorleggen aan het Nationaal Contact Punt (NCP). Het NCP| | | | |zal hierop in eerste instantie de dialoog stimuleren | | | | |tussen de vraagsteller en de bedoelde partner(s). Indien| | | | |de dialoog niet tot wederzijdse tevredenheid wordt | | | | |opgelost zal het NCP tot een uitspraak komen. | | | |28 |Waarom is de invoering van het afnemen van biometrische |72 | | | |kenmerken voor reisdocumenten verschoven naar augustus | | | | |2006, later dan Nederlandse gemeenten? Vertraagd dit | | | | |uitstel de invoering dit systeem als geheel? Heeft het | | | | |uitstel een negatief effect op de betrouwbaarheid van | | | | |het systeem? | | | | |Antwoord: | | | | |BZK heeft besloten per 26 augustus 2006 een digitale | | | | |gezichtsopname in het reisdocument op te nemen. Deze | | | | |invoeringsdatum geldt voor zowel de Nederlandse | | | | |gemeenten als de diplomatieke vertegenwoordigingen in | | | | |het buitenland. Van een vertraagde invoering bij de | | | | |diplomatieke vertegenwoordigingen is derhalve geen | | | | |sprake. | | | | |De verschuiving van de invoeringsdatum levert voor het | | | | |systeem geen vertraging op. Op basis van de Europese | | | | |Verordening van 13 december 2004 (No. 2252/2004) en de | | | | |beschikking van de Europese Commissie van 28 februari | | | | |2005 met betrekking tot de technische specificaties voor| | | | |de gezichtsopname dienen de reisdocumenten van de | | | | |lidstaten voor 28 augustus 2006 een chip te bevatten met| | | | |daarin de digitale gezichtsopname. De invoering van de | | | | |digitale gezichtsopname vindt zoals aangegeven plaats op| | | | |26 augustus 2006, twee dagen voor het verstrijken van de| | | | |EU-invoeringstermijn. | | | | |Bij de invoering van de digitale gezichtsopname op de | | | | |diplomatieke vertegenwoordigingen in het buitenland | | | | |worden geen onoverkomelijke complicaties voorzien. | | | |29 |Hoe zijn de OS-gelden die het IOM ontvangt in het kader |73 | | | |van migratie en ontwikkeling in herkomstlanden in 2005 | | | | |besteed, naast de projecten in Ghana? | | | | |Antwoord: | | | | |In 2005 ontving IOM voor verschillende projecten fondsen| | | | |uit het Programma voor Terugkeer, Migratie en | | | | |Ontwikkeling. Deze projecten waren gericht op het | | | | |verstrekken van assistentie en herintegratie-bijdragen | | | | |aan uitgeprocedeerde asielzoekers die voor terugkeer | | | | |kiezen. Daarbij ging het om uitgeprocedeerde | | | | |asielzoekers die onder de Herintegratieregeling Project | | | | |Terugkeer (HRPT) vallen en om uitgeprocedeerde | | | | |asielzoekers afkomstig uit landen waarvoor een apart | | | | |terugkeerprogramma geldt. In deze laatste categorie | | | | |vallen uitgeprocedeerde asielzoekers uit Afghanistan, | | | | |Angola, DRC Congo en Irak. Een speciale groep betreft de| | | | |alleenstaande minderjarige vreemdelingen. Voor deze | | | | |groep is het bij terugkeer noodzakelijk dat in het land | | | | |van herkomst opvang beschikbaar is. IOM heeft, in | | | | |samenwerking met lokale NGO's in Angola en de | | | | |Democratische Republiek Congo bestaande opvanghuizen | | | | |(respectievelijk Mulemba en Don Bosco) gerenoveerd en | | | | |uitgebreid. Deze huizen kunnen, naast de opvang van | | | | |straat- en weeskinderen, opvang bieden aan uit Nederland| | | | |terugkerende alleenstaande minderjarige vreemdelingen. | | | |30 |Heeft het begrip "Nederland vrijhaven" in het |75 | | | |internationaal cultuurbeleid in het buitenland positieve| | | | |of negatieve connotaties? | | | | |Antwoord | | | | |In het kader van Nederland als culturele vrijhaven, | | | | |gericht op versterking van Nederland als internationale | | | | |culturele ontmoetingsplaats, hebben de laatste jaren | | | | |vele internationale activiteiten plaatsgevonden zoals | | | | |internationale festivals, coproducties en conferenties | | | | |over culturele casu quo media-onderwerpen. Gezien de | | | | |omvang en het niveau van de buitenlandse deelname aan | | | | |die activiteiten en aan een activiteit als het | | | | |succesvolle buitenlandse bezoekersprogramma over een | | | | |reeks van jaren kan gesteld worden dat er in het | | | | |buitenland interesse en waardering is voor dit | | | | |aandachtsgebied van het internationale cultuurbeleid. | | | |31 |Hoe vertaalt het kabinet de positieve evaluatie van de |77 | | | |operationele doelstelling 'versterken van het draagvlak | | | | |in eigen land voor het buitenlands beleid' in het licht | | | | |van de zeer duidelijke afwijzing van de Europese | | | | |Grondwet door de Nederlandse burgers? | | | | |Antwoord: | | | | |Het bevorderen van de ratificatie van het grondwettelijk| | | | |Verdrag was slechts een van de elementen van het | | | | |Europa-beleid van het kabinet van het afgelopen jaar. | | | | |Uit diverse onderzoeken blijkt dat de steun voor het | | | | |Nederlandse lidmaatschap van de Europese Unie zeer groot| | | | |is. Het kabinet is voorts van mening dat de operationele| | | | |doelstelling 'Versterken van het draagvlak in eigen land| | | | |voor het buitenlands beleid', waar het de Europese | | | | |integratie betreft, niet uitsluitend erop gericht is de | | | | |burger te overtuigen van de juistheid van het | | | | |kabinetsstandpunt hierover. Het kabinet is namelijk van | | | | |mening dat de betrokkenheid van de burger bij de | | | | |Europese samenwerking van belang is, evenals het | | | | |wenselijk is dat de burger een beter inzicht verkrijgt | | | | |in de wijze waarop Europa in brede zin in zijn dagelijks| | | | |leven relevant is. Om deze betrokkenheid te versterken | | | | |is debat nodig tussen voor- en tegenstanders van | | | | |Europese integratie, zowel in het algemeen als met | | | | |betrekking tot specifieke aspecten van het | | | | |integratieproces. Het referendum over het grondwettelijk| | | | |Verdrag heeft dat debat zonder twijfel gestimuleerd en | | | | |in die zin de betrokkenheid van de burger bij dit | | | | |onderdeel van het buitenlands beleid versterkt. | | | |32 |Duidt de grote daling van het aantal themadeskundigen op|82 | | | |de posten op een gewijzigd beleid ten aanzien van | | | | |themadeskundigen in dienst van het Ministerie? Zo ja, | | | | |welke doelstellingen heeft het Ministerie ten aanzien | | | | |van themadeskundigen? | | | | | | | | | |Antwoord: | | | | |De weergegeven daling is het gevolg van een | | | | |administratieve wijziging, die gedurende 2005 heeft | | | | |plaatsgevonden. Er is dus geen sprake van gewijzigd | | | | |beleid. Het aantal deskundigen daalt feitelijk niet en | | | | |is relatief constant. | | |
---- --