Antwoorden schriftelijke vragen jaarverslag Buitenlandse Zaken, HGIS-nota en AR-rapport - bijlage 3
Lijst van vragen - totaal
|Kamerstuknummer |:|30565-1 | |Vragen aan |:|Regering | |issie |:|Buitenlandse Zaken | |Adjunct-griffier|:|Van Toor |
|Nr|Vraag |B| | | | |l|to| | | |z|t | | | | | | | | |v| | | | |a| | | | |n| | |1 |Welk deel (absoluut en als percentage) van de over|4|5 | | |2005 gerealiseerde ODA is aangewend voor de | | | | |kwijtschelding van schulden ten gevolge van | | | | |exportkredietverzekering (EKI) en andere | | | | |transacties die vooraf niet getoetst zijn op hun | | | | |OS-relevantie? Kunnen deze cijfers ook over | | | | |voorgaande jaren worden gegeven? | | | | |Antwoord: | | | | |Voor de EKI-kwijtschelding als percentage van de | | | | |totale ODA over de afgelopen drie jaar verwijs ik | | | | |u naar onderstaande tabel: | | | | |EKI (in mln EUR) ODA (in mln EUR) Percentage | | | | |2003 219,814 | | | | |3.816,160 5,8% | | | | |2004 171,580 | | | | |3.947,769 4,3% | | | | |2005 259,959 | | | | |4.230,998 6,1% | | | | | | | | | |Overigens is de regering van mening dat | | | | |schuldverlichtingsinitiatieven relevant zijn voor | | | | |ontwikkeling. Schuldverlichting verbetert immers | | | | |de kredietwaardigheid van een land, waardoor het | | | | |investeringsklimaat wordt bevorderd en de toegang | | | | |tot financieringsbronnen voor ontwikkeling wordt | | | | |vergroot. Daar waar sprake is van vrijvallende | | | | |middelen (als gevolg van de besparing | | | | |schuldendienst) kunnen deze direct voor | | | | |ontwikkeling worden ingezet. Een | | | | |gestandaardiseerde voorwaarde voor | | | | |schuldverlichting is dan ook dat een land een | | | | |hervormingsprogramma met het IMF aangaat. In een | | | | |dergelijk programma worden, in samenspraak met | | | | |andere ontwikkelingspartners, afspraken gemaakt op| | | | |het terrein van economische en bestuurlijke | | | | |hervormingen, armoedebestrijding en | | | | |corruptiebestrijding. | | | |2 |Kan zowel voor Nederland als de gehele EU de |4|5 | | |verhouding aangegeven worden tussen de omvang van | | | | |de in 2005 geleverde ODA enerzijds en de | | | | |verstrekte landbouwexportsubsidies in het kader | | | | |van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) | | | | |voor Nederland en voor de gehele EU, anderzijds? | | | | |Kan deze verhouding (als mogelijk relevant | | | | |kengetal) ook over de voorgaande jaren verstrekt | | | | |worden? | | | | |Antwoord: | | | | |In 2004 bedroeg de Nederlandse ODA bijna 4 miljard| | | | |en die van de gehele EU bijna EUR 43 miljard. | | | | |Gegevens voor 2005 zijn nog niet beschikbaar. De | | | | |exportrestituties bedroegen in 2004 voor | | | | |Nederland iets meer dan EUR 0,5 miljard en EUR 3,4| | | | |miljard voor de gehele EU. In 2005 zijn de | | | | |Nederlandse ontvangsten aan exportrestituties | | | | |gedaald met 20% tot iets meer dan EUR 0,4 miljard.| | | | |Gegevens voor de gehele EU zijn voor 2005 nog niet| | | | |beschikbaar, maar (voornamelijk als gevolg van | | | | |interventieprijsdalingen in de zuivelsector) deze | | | | |dalende trend zal ook hier zichtbaar zijn. | | | | |De kwantitatieve verhouding tussen ODA en | | | | |exportsubsidies is als kengetal minder relevant | | | | |dan men op het eerste gezicht zou denken. Wat men | | | | |zou willen vergelijken zijn de effecten van ODA en| | | | |de effecten van exportsubsidies op ontwikkeling en| | | | |armoede. ODA heeft een positief effect op de | | | | |economisch ontwikkeling van ontwikkelingslanden en| | | | |leidt eenduidig tot vermindering van armoede. | | | | |Exportsubsidies hebben vooral negatieve effecten | | | | |op ontwikkeling, maar zowel positieve als | | | | |negatieve effecten op armoede. Voor | | | | |voedselimporterende landen en voor consumenten is| | | | |het prijsverlagend effect van exportsubsidies | | | | |positief. Voor producenten en landen die | | | | |netto-exporteur zijn is het effect negatief. | | | | |Studies wijzen uit dat exportsubsidies per saldo | | | | |slecht zijn voor ontwikkelingslanden en dat de | | | | |armoede erdoor wordt vergroot. De mate waarin de | | | | |subsidies ontwikkeling en armoede beïnvloeden is | | | | |slechts gedeeltelijk gerelateerd aan de totale | | | | |omvang van de subsidies, omdat de effecten per | | | | |product nogal uiteenlopen. | | | |3 |Hoeveel miljoen euro meer had de Nederlandse |4|5 | | |ODA-prestatie over 2005 moeten bedragen om een | | | | |gelijke en additionele compensatie boven de 0,8 % | | | | |BNP in de jaren 2005 t/m 2007 te realiseren voor | | | | |de lage ODA-prestatie over 2004? | | | | |Antwoord: | | | | |Met de ODA-prestatie in 2005 wordt al invulling | | | | |gegeven aan deze compensatie. De ODA-uitgaven | | | | |bedroegen in 2005 EUR 4,23 miljard. Deze uitgaven | | | | |leiden tot een ODA-prestatie van 0,82% van het | | | | |Bruto Nationaal Product (BNP). Dit percentage is | | | | |reeds hoger dan de gebruikelijk 0,8% vanwege de | | | | |compensatie voor de terugbetaling van de schulden | | | | |door India. Deze compensatie zal ook plaatsvinden | | | | |in 2006 en 2007 waarmee de gemiddelde | | | | |ODA-prestatie over periode 2004-2007 0,8% BNP zal | | | | |zijn. De compensatie bedroeg EUR 106 miljoen in | | | | |2005. | | | |4 |Waarom werd een groter deel van de EU-begroting |5| | | |toegerekend aan OS en om welke bedragen en | | | | |uitgavenposten gaat het daarbij? | | | | |Antwoord: | | | | |De uitgaven die de Europese Unie aan | | | | |buitenlandbeleid doet worden toegerekend aan het | | | | |HGIS-budget. Deze EU-toerekening beslaat enkele | | | | |tientallen begrotingsposten en zijn voor een groot| | | | |deel toerekenbaar aan ODA. Daarbij kan gedacht | | | | |worden aan de begrotingsposten voor de hulprelatie| | | | |met bepaalde groepen landen, posten voor het | | | | |armoedebestrijdingsbeleid van de EU ten aanzien | | | | |van thema's als basisonderwijs, milieu en | | | | |HIV/aids, tuberculose en malaria en posten voor | | | | |humanitaire hulp. De indicatieve EU-toerekening | | | | |wordt opgenomen in de HGIS-nota op basis van dan | | | | |beschikbare cijfers. Eerst in de loop van het | | | | |begrotingsjaar worden de EU-begrotingscijfers | | | | |definitief. In 2005 leverde dat een behoorlijk | | | | |aantal wijzigingen op, zowel verhogingen als | | | | |verlagingen. Per saldo zijn de uitgaven van de EU | | | | |aan ontwikkelingssamenwerking hoger uitgevallen; | | | | |hierdoor valt ook de toerekening aan het | | | | |ODA-budget hoger uit (circa EUR 20 miljoen). | | | | |Overigens kan de toerekening nog worden gewijzigd | | | | |op basis van de werkelijke realisaties die pas | | | | |later dit jaar bekend worden. | | | |5 |Kan expliciet worden aangegeven welke ODA- en |1| | | |non-ODA-uitgaven zijn verricht in de "versterkte" |1| | | |relatie met India in het kader van "internationaal| | | | |ondernemen" en hoe de betreffende ODA-uitgaven | | | | |beleidsmatig verantwoord worden gelet op de eerder| | | | |beëindigde OS-relatie met dat land? | | | | |Antwoord: | | | | |De Dutch Trade Board heeft India gekozen als één | | | | |van de focuslanden (naast Turkije en Rusland). Dit| | | | |betekent dat er een actieplan is geschreven dat in| | | | |de komende jaren zal worden uitgevoerd. De Dutch | | | | |Trade Board wordt deels bekostigd uit HGIS non-ODA| | | | |middelen die in 2004 zijn toegevoegd aan de | | | | |EZ-begroting. Het plan zelf, alsmede de uitvoering| | | | |is een coproductie van de publieke- en private | | | | |sector. Voor de uitvoering van het plan zal vanaf | | | | |2006 met name gebruik worden gemaakt van het | | | | |bestaande instrumentarium ter bevordering van | | | | |internationaal ondernemen. Daarbij kan gedacht | | | | |worden aan het PSOM-programma. PSOM-activiteiten | | | | |in India worden uitgevoerd in het kader van een | | | | |bilateraal Memorandum of Understanding (MoU) voor | | | | |investeringsbevordering. Dit document kent een | | | | |looptijd van 2004 tot 2007. Mede met het oog op de| | | | |beëindigde OS-relatie zal tegen het einde van de | | | | |looptijd van het MoU worden bezien of en hoe de | | | | |samenwerking moet worden voortgezet. | | | |6 |Kunnen in een schema de uitgaven voor HIV/AIDS |1|14| | |over 2005 en voorgaande jaren zo worden |3| | | |weergegeven dat daaruit is af te lezen in hoeverre| | | | |de verdubbeling van deze uitgaven, conform de | | | | |motie Terpstra/Koenders, op schema ligt? (zie ook | | | | |blz. 30) | | | | |Antwoord: | | | | |Bijgaand gaat u een schema toe met daarin een | | | | |overzicht van de uitgaven voor de jaren 2003, 2004| | | | |en 2005 op basis van de oude berekeningswijze. De | | | | |cijfers conform de huidige toerekeningssystematiek| | | | |heeft u aangetroffen in het HGIS-jaarverslag. In | | | | |mijn antwoord op vragen van de leden Van der Laan | | | | |(D66), Karimi (GroenLinks) en Samsom (PvdA) over | | | | |AIDS-bestedingen van 14 juli 2005, heb ik u reeds | | | | |geïnformeerd over de verschillen tussen de oude en| | | | |de nieuwe toerekeningsmethode. Ik bevestig | | | | |hierbij, zoals ook toen aangegeven, dat de | | | | |verdubbeling van de uitgaven conform de motie | | | | |Terpstra/Koenders gerealiseerd zal worden (EUR 270| | | | |mln in 2007, ten opzichte van EUR 135 mln in | | | | |2002). | | | | | | | | | |[pic] | | |
---- --