Gemeente Woerden

2 juni 2006

Verkeerslichten Snellerbrug op knipperen

Proef meet effecten doorstroming en veiligheid

Omleidingen door werkzaamheden aan de provinciale wegen leiden tot aanhoudende verkeersopstoppingen op de kruispunten bij Snellerbrug. Omdat de genomen maatregelen onvoldoende effectief bleken, is de verkeerslichtenregeling bij Snellerpoort op knipperen gezet. Een aanzienlijke verbetering van de doorstroming is het gevolg. Het effect is zo groot dat de gemeente onderzoekt of deze oplossing niet permanent ingevoerd kan worden. De afzetting van de weggedeeltes is hiervan het meest in het ooglopende onderdeel. (zie fotos)

Waarom kan dat niet zo blijven zonder extra maatregelen? Er is niets mis mee om de verantwoordelijkheid voor een deel bij de weggebruiker te leggen. Dat betekent natuurlijk nog wel dat de wegbeheerder ervoor moet zorgen dat de inrichting van de kruispunten zo veilig mogelijk zijn.

Tegenover het voordeel van een betere doorstroming staat het nadeel van de kwetsbaarheid van het langzaam verkeer. Juist de veiligheid van deze verkeersdeelnemers is altijd de reden geweest voor een verkeerslichtenregeling. Aan een kruispunt zonder verkeerslichten worden uit oogpunt van de verkeersveligheid andere eisen gesteld.

De kruispunten bij de Snellerbrug zijn ontworpen voor verkeerslichten en de wegen die er op uitkomen hebben bij het kruispunt meerdere opstelstroken voor het afslaand verkeer. Dit is gedaan om, met de verkeerslichten aan, meer verkeer te kunnen verwerken. Deze oplossing is veilig omdat er met de verkeerslichten voor gezorgd is dat fietsers en voetgangers een eigen moment hebben waarin ze kunnen oversteken terwijl al het autoverkeer moet wachten.

Als in deze situatie alleen de verkeerslichten op knipperen worden gezet en alle verkeersdeelnemers zelf de situatie moeten beoordelen bestaat de kans dat de automobilist op de linker rijbaan het zicht op de van links komende fietser ontneemt voor de automobilist op de rechter rijbaan met de kans dat deze automobilist doorrijdt en in botsing komt met de fietser. Met het oog op deze risicovolle situatie is een proef ingesteld. Daarnaast ontstaat er voor de overstekende fietser bij de Oostdam op het midden van de weg een opstelruimte waar zij rustig kunnen wachten tot het autoverkeer vanuit het centrum voorbijgereden is.

Waar bestaat het onderzoek uit?
Tijdens de proefperiode wordt onderzocht hoe de situatie, zonder verkeerslichten, zo veilig mogelijk gemaakt kan worden voor langzaam verkeer en of dat kan met behoud van een goede doorstroming van het verkeer. De verkeerslichten blijven uit en het aantal rijstroken is met behulp van tijdelijke afzettingen beperkt tot één strook vanuit iedere richting.

Om de automobilist extra te attenderen op de aanwezigheid van fietsers zijn de oversteken bij de Oostsingel, de Oudelandseweg, de Utrechtsestraatweg en de Polanerbaan met rode verf extra benadrukt. Hier hebben fietsers voorrang. Ter verduidelijking van de hele situatie zijn de pijlen op het wegdek van de Oostdam, de Oudelandseweg en de Utrechtsestraatweg aangepast omdat het voor autoverkeer toegestaan blijft om alle richtingen op te rijden.

Het vervolg
Na een periode van een aantal maanden wordt de proef geëvalueerd. Op basis daarvan beslist het college om de oude situatie met de verkeerslichtenregeling opnieuw in werking te stellen, of om de situatie op de Snellerbrug her in te richten. Als besloten wordt tot een reconstructie zal de huidige proefopstelling langer blijven bestaan in verband met de voorbereidingswerkzaamheden. Snellerbrug Woerden (klik om de foto te vergroten) De Snellerbrug (klik om de foto te vergroten)