2 juni 2006
Verkeerslichten Snellerbrug op knipperen
Proef meet effecten doorstroming en veiligheid
Omleidingen door werkzaamheden aan de provinciale wegen leiden tot
aanhoudende verkeersopstoppingen op de kruispunten bij Snellerbrug.
Omdat de genomen maatregelen onvoldoende effectief bleken, is de
verkeerslichtenregeling bij Snellerpoort op knipperen gezet. Een
aanzienlijke verbetering van de doorstroming is het gevolg. Het effect
is zo groot dat de gemeente onderzoekt of deze oplossing niet
permanent ingevoerd kan worden. De afzetting van de weggedeeltes is
hiervan het meest in het ooglopende onderdeel. (zie fotos)
Waarom kan dat niet zo blijven zonder extra maatregelen?
Er is niets mis mee om de verantwoordelijkheid voor een deel bij de
weggebruiker te leggen. Dat betekent natuurlijk nog wel dat de
wegbeheerder ervoor moet zorgen dat de inrichting van de kruispunten
zo veilig mogelijk zijn.
Tegenover het voordeel van een betere doorstroming staat het nadeel
van de kwetsbaarheid van het langzaam verkeer. Juist de veiligheid van
deze verkeersdeelnemers is altijd de reden geweest voor een
verkeerslichtenregeling. Aan een kruispunt zonder verkeerslichten
worden uit oogpunt van de verkeersveligheid andere eisen gesteld.
De kruispunten bij de Snellerbrug zijn ontworpen voor verkeerslichten
en de wegen die er op uitkomen hebben bij het kruispunt meerdere
opstelstroken voor het afslaand verkeer. Dit is gedaan om, met de
verkeerslichten aan, meer verkeer te kunnen verwerken. Deze oplossing
is veilig omdat er met de verkeerslichten voor gezorgd is dat fietsers
en voetgangers een eigen moment hebben waarin ze kunnen oversteken
terwijl al het autoverkeer moet wachten.
Als in deze situatie alleen de verkeerslichten op knipperen worden
gezet en alle verkeersdeelnemers zelf de situatie moeten beoordelen
bestaat de kans dat de automobilist op de linker rijbaan het zicht op
de van links komende fietser ontneemt voor de automobilist op de
rechter rijbaan met de kans dat deze automobilist doorrijdt en in
botsing komt met de fietser. Met het oog op deze risicovolle situatie
is een proef ingesteld. Daarnaast ontstaat er voor de overstekende
fietser bij de Oostdam op het midden van de weg een opstelruimte waar
zij rustig kunnen wachten tot het autoverkeer vanuit het centrum
voorbijgereden is.
Waar bestaat het onderzoek uit?
Tijdens de proefperiode wordt onderzocht hoe de situatie, zonder
verkeerslichten, zo veilig mogelijk gemaakt kan worden voor langzaam
verkeer en of dat kan met behoud van een goede doorstroming van het
verkeer. De verkeerslichten blijven uit en het aantal rijstroken is
met behulp van tijdelijke afzettingen beperkt tot één strook vanuit
iedere richting.
Om de automobilist extra te attenderen op de aanwezigheid van fietsers
zijn de oversteken bij de Oostsingel, de Oudelandseweg, de
Utrechtsestraatweg en de Polanerbaan met rode verf extra benadrukt.
Hier hebben fietsers voorrang. Ter verduidelijking van de hele
situatie zijn de pijlen op het wegdek van de Oostdam, de Oudelandseweg
en de Utrechtsestraatweg aangepast omdat het voor autoverkeer
toegestaan blijft om alle richtingen op te rijden.
Het vervolg
Na een periode van een aantal maanden wordt de proef geëvalueerd. Op
basis daarvan beslist het college om de oude situatie met de
verkeerslichtenregeling opnieuw in werking te stellen, of om de
situatie op de Snellerbrug her in te richten. Als besloten wordt tot
een reconstructie zal de huidige proefopstelling langer blijven
bestaan in verband met de voorbereidingswerkzaamheden.
Snellerbrug Woerden (klik om de foto te vergroten)
De Snellerbrug (klik om de foto te vergroten)
Gemeente Woerden