Reclame Code Commissie
Financiële bijdrage Stichting Reclame Code
Afgelopen week heeft de Stichting Reclame Code aan
alle adverteerders een brief met factuur gestuurd met het verzoek tot
een financiële bijdrage aan de Stichting om de zelfregulering van
reclame in stand te houden. Zij vertrouwt erop daarbij door alle
adverteerders gesteund te zullen worden. Namens het adverterend
bedrijfsleven vervult de Stichting een belangrijke taak bij het in
stand houden van de vrijheid van commerciële communicatie.
Zelfregulering van reclame laat zien dat het adverterend bedrijfsleven
zijn verantwoordelijkheid neemt. Een goed georganiseerde en
gefinancierde zelfreguleringsinstantie is daarbij cruciaal.
Het bestuur van de Stichting Reclame Code heeft in 2004 een nieuw
financieringssysteem ontwikkeld, dat gebaseerd is op een percentage
van de bruto mediabestedingen per adverteerder per jaar. Een bijdrage
van 0,025% van de bruto mediabestedingen, ofwel 250 per 1 miljoen
bruto bestedingen, is nodig om de Stichting in stand te houden. Als
basis voor de berekening dienen de openbare cijfers van BBC/Nielsen
(bruto mediabestedingen 2005). Uitgangspunt van het omslagstelsel is
de Stichting volledig te financieren uit de jaarlijkse bijdrage van de
adverteerders.
Tot dusver is het omslagstelsel in die zin succesvol gebleken dat in
het jaar 2005 een ruime meerderheid van de aangeschreven adverteerders
een financiële bijdrage heeft geleverd.
Met ingang van dit jaar wordt ook aan de adverteerders met een bruto
mediabesteding van minder dan 1 miljoen euro een bijdrage gevraagd.
De Stichting is alle ondersteuners zeer erkentelijk voor de bijdrage.
d.d. 31 mei 2006