Reclame Code Commissie

Financiële bijdrage Stichting Reclame Code
Afgelopen week heeft de Stichting Reclame Code aan alle adverteerders een brief met factuur gestuurd met het verzoek tot een financiële bijdrage aan de Stichting om de zelfregulering van reclame in stand te houden. Zij vertrouwt erop daarbij door alle adverteerders gesteund te zullen worden. Namens het adverterend bedrijfsleven vervult de Stichting een belangrijke taak bij het in stand houden van de vrijheid van commerciële communicatie. Zelfregulering van reclame laat zien dat het adverterend bedrijfsleven zijn verantwoordelijkheid neemt. Een goed georganiseerde en gefinancierde zelfreguleringsinstantie is daarbij cruciaal.

Het bestuur van de Stichting Reclame Code heeft in 2004 een nieuw financieringssysteem ontwikkeld, dat gebaseerd is op een percentage van de bruto mediabestedingen per adverteerder per jaar. Een bijdrage van 0,025% van de bruto mediabestedingen, ofwel 250 per 1 miljoen bruto bestedingen, is nodig om de Stichting in stand te houden. Als basis voor de berekening dienen de openbare cijfers van BBC/Nielsen (bruto mediabestedingen 2005). Uitgangspunt van het omslagstelsel is de Stichting volledig te financieren uit de jaarlijkse bijdrage van de adverteerders.

Tot dusver is het omslagstelsel in die zin succesvol gebleken dat in het jaar 2005 een ruime meerderheid van de aangeschreven adverteerders een financiële bijdrage heeft geleverd.
Met ingang van dit jaar wordt ook aan de adverteerders met een bruto mediabesteding van minder dan 1 miljoen euro een bijdrage gevraagd.

De Stichting is alle ondersteuners zeer erkentelijk voor de bijdrage.

d.d. 31 mei 2006