Gemeente Dordrecht


Persbericht

De keten gedigitaliseerd
Startsein voor digitaal Vergunningverlening & Handhaving systeem

"Welke vergunningen zijn er in mijn straat of wijk allemaal verstrekt en aangevraagd"?

Het resultaat van het Vergunningverlening & handhaving (V&H) project van de gemeente Dordrecht geeft antwoord op bovenstaande en andere vragen rondom vergunningverlening. Op 1 juni 2006 werd, na een periode van intensieve voorbereiding, het nieuwe digitale systeem in gebruik genomen waarmee het V&H proces wordt ondersteund. Een beter functionerende overheid is wat we allemaal willen. Dit willen we gaan bereiken door het bieden van meer transparantie en een nog betere dienstverlening richting de klanten van de gemeente Dordrecht.

Wat is bijzonder aan het V&H systeem?
De Milieudienst Zuid-Holland Zuid, de Brandweer en de gemeentelijke afdelingen Bouwen en Wonen, Toezicht en Openbare Orde en Veiligheid hebben besloten om gezamenlijk één vergunningen portaal te creëren.

Dankzij de voorzieningen in het nieuwe systeem kunnen ondernemers, inwoners én ambtenaren on-line via het E-loket in één gezamenlijk informatie- en kennissysteem de zaken indienen, behandelen en volgen. Ook is er informatie te vinden rondom aangevraagde vergunningen en beslissingen die hierover genomen zijn. Bijzonder is dat de aanvragers hun zaak on-line kunnen inzien via een gepersonificeerd "Mijn Loket". Ook hier kunnen ze hun perso! onlijke gegevens, de zaakdossiers en de status bekijken. Ook wordt de geografische kaart gebruikt om gebiedsgebonden zaken te ontsluiten.

De aanleiding voor het V&H project is het stroomlijnen en vormgeven van de dienstverleningsketens rond lokale vergunningen en handhaving. Transparantie, ontkokering maar ook efficiency hebben een rol gespeeld bij het opzetten van dit ambitieuze project. We stellen zo klanten van de gemeente in staat om in de toekomst bijvoorbeeld geheel digitaal een bouwvergunning aan te vragen.

Gefaseerde invoering
Bovenstaande resultaten worden niet in één keer geboekt. Geleidelijk wordt het aantal processen (vergunningsoorten) uitgebreid. Vanaf 1 juni 2006 is het mogelijk de evenementenvergunning via het nieuwe systeem te kunnen volgen, hierna volgen de vergunningen van Openbare Orde & Veiligheid, Bouwen & Wonen, de Brandweer en de Milieudienst Zuid-Holland Zuid. In januari 2007 kunnen deze vergunningen online aangevraagd e! n behandeld worden. Na januari 200 7 zullen de omgevingsvergunning en de processen voor handhaving ingericht worden.

Parallel aan deze processen zal de komende maanden gewerkt worden aan de uitbreiding van de technische mogelijkheden van V&H, zodat op 1 januari 2007 een goed werkend systeem operationeel is.

Dordrecht, 2 juni 2006
Redactie
Carola van Ginkel
Communicatieadviseur E-government

telefoon (078) 639 89 58
email c.van.ginkel@dordrecht.nl
Informatie
Ton Mol
Projectleider V&H Dordrecht
telefoon (078) 639 65 16
E-mail t.mol@dordrecht.nl

Mark Voogd
Programmamanager E-government
telefoon (078) 639 61 93
E-mail me.voogd@dordrecht.nl