Universiteit van Tilburg 23 mei 2006

Peuterspeelzaal kan 'ontluikende geletterdheid' van jonge kinderen stimuleren

Promotie Roel van Steensel

Het bezoeken van een peuterspeelzaal of een ander voorschools centrum kan bepaalde aspecten van de geletterde ontwikkeling van jonge kinderen bevorderen. (Bescheiden) effecten ervan zijn zichtbaar tot en met het einde van groep 2. De effectiviteit is wel afhankelijk van de organisatie van centra en van de gezinsachtergrond van kinderen, concludeert Roel van Steensel in zijn proefschrift.

De voor- en vroegschoolse educatie (VVE) vormt een belangrijke pijler van het huidige onderwijsachterstandenbeleid. Met name de laatste jaren is er veel aandacht voor activiteiten die in peuterspeelzalen worden uitgevoerd. Maar hebben deze activiteiten wel de gewenste effecten? Kunnen, zo vraagt promovendus Roel van Steensel zich af, kinderen die hieraan deelnemen eerder en beter lezen en schrijven? En wat zijn de effecten van voor- en vroegschoolse activiteiten die in de gezinscontext worden aangeboden? In zijn proefschrift onderzoekt Roel van Steensel in hoeverre deelname aan voor- en vroegschoolse activiteiten bijdraagt aan de ontluikende en beginnende conventionele geletterde vaardigheden van autochtone en allochtone kinderen in het Nederlands. Daarbij let hij specifiek op de effecten van het gezinsgerichte programma 'Opstap (Opnieuw)', van activiteiten die in voorschoolse kindercentra als de peuterspeelzaal worden aangeboden en van de combinatie van beide soorten aanbod. Ook gaat hij in op de vraag in hoeverre de effectiviteit van dergelijke VVE-activiteiten afhankelijk is van contextfactoren, zoals de uitvoering van die activiteiten en kenmerken van de gezinsachtergrond van deelnemende kinderen.

Uit Van Steensels onderzoek komt naar voren dat deelname aan het gezinsgerichte stimuleringsprogramma Opstap Opnieuw niet bijdraagt aan de geletterde vaardigheden van de kinderen uit de onderzoeksgroep. Het bezoeken van een voorschools kindercentrum (peuterspeelzaal, kinderdagverblijf of cursistenkinderopvangcentrum) lijkt wel een positieve invloed te hebben op aspecten van de geletterde ontwikkeling, hoewel effecten zich beperkten tot het einde van groep 2. De effectiviteit van centrumbezoek is ten dele afhankelijk van twee factoren. In de eerste plaats zijn dat kenmerken van de organisatie van de centra. Met name de 'volwassene-kindratio' (het aantal kinderen per volwassene) is van belang. Volgens Van Steensel vergroot een lage volwassene-kindratio de kans op stimulerende interacties tussen volwassenen (leidsters, ondersteunende krachten) en kinderen. Waarschijnlijk dragen juist zulke interacties bij aan de geconstateerde positieve effecten van centrumbezoek. In de tweede plaats spelen achtergrondkenmerken van de deelnemende kinderen een rol bij de ontwikkeling van hun geletterdheid. Zo vond Van Steensel dat de effectiviteit van centrumbezoek voor allochtone kinderen tot op zekere hoogte afhankelijk is van de vraag in welke mate zij binnen het gezin in aanraking komen met het Nederlands. Kinderen die van huis uit al over een zekere Nederlandse taalvaardigheid beschikken kunnen met meer gemak, en dus met meer perspectief op succes, deelnemen aan de stimulerende activiteiten die in kindercentra worden aangeboden, zo veronderstelt Van Steensel.

Drs. Roel van Steensel (1977, Tilburg) studeerde tussen 1995 en 2000 Interculturele Communicatie aan de Universiteit van Tilburg. Na zijn afstuderen werd hij aan dezelfde universiteit assistent-in-opleiding bij het departement Interculturele Communicatie van de Faculteit Communicatie en Cultuur en bij Babylon, Centrum voor Studies van de Multiculturele Samenleving. Tevens was hij docent bij de Duale Opleiding NT2-expert en projectleider voor de samenwerking tussen Babylon/Universiteit van Tilburg en Palet, Steunpunt voor multiculturele ontwikkeling in Noord-Brabant. In 2004 won hij samen met een collega de European Educational Research Association Award. Momenteel werkt Van Steensel als onderwijsonderzoeker bij de Unit Onderwijsbeleid en Schoolontwikkeling van het IVA, instituut voor beleidsonderzoek en advies aan de Universiteit van Tilburg.

Noot voor de pers
Roel van Steensel promoveert vrijdag 2 juni 2006 om 10.15 uur in de aula van de Universiteit van Tilburg (Warandelaan 2, Tilburg) op het proefschrift Voor- en vroegschoolse stimuleringsactiviteiten en ontwikkeling van geletterdheid. Promotor: prof.dr. A.L.M. Vallen; copromotor: dr. J.J.H. Kurvers. Een handelseditie van het proefschrift verschijnt bij Aksant Academic Publishers (ISBN 90-5260-216-6; meer informatie: info@aksant.nl). Journalisten kunnen een exemplaar van het proefschrift opvragen bij de afdeling Voorlichting en Externe Betrekkingen van de UvT, tel: 013 - 466 2000, e-mail: persberichtuvt@uvt.nl. Roel van Steensel is bereikbaar op 013 - 466 8449/8466; e-mail: R.C.M.Steensel@uvt.nl. Persberichten van de UvT staan ook op internet: www.uvt.nl/persberichten/. Informatie over deskundigen van de UvT, zie: www.uvt.nl/webwijs/

UvT Persbericht