Gemeente Utrecht


2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
53 Vragen van mevrouw N.A.M.E. Wigny
(vragen binnengekomen op 1 juni 2006)

Al jaren pleit het CDA voor groene golven op de invalswegen en de binnenring van Utrecht voor een betere doorstroming van het autoverkeer en daarmee een betere luchtkwaliteit. Ook in het collegeprogram wordt hier aandacht aan besteed.

Op de Kardinaal de Jongweg functioneert een groene golf, maar alleen in de spitsuren. Daarbuiten moet men stoppen voor elk stoplicht. Dat betekent in praktijk dat auto's optrekken tot zeventig kilometer per uur, en dan gelijk weer moeten afremmen en dan ronkend staan voor het rode licht.
Het behoeft geen betoog dat dit zeer slecht voor de luchtkwaliteit is.

Naar de mening van de CDA-fractie is de Kardinaal de Jongweg een invals- en uitvalsweg, bedoeld om het verkeer niet in de woonwijk, maar snel de stad uit te krijgen. Het argument om de vele stoplichten op de Kardinaal de Jongweg te gebruiken om zo verkeer uit de stad te weren gaat in onze optiek daarom niet op. Ook een eerder veelvuldig gebruikt argument dat de vele stoplichten gedurende de dag zorgen voor een grotere verkeersveiligheid, bijvoorbeeld van scholieren is volgens de CDA-fractie niet steekhoudend. Scholieren gaan immers juist bij uitstek 's morgens in de spitsuren naar school.

Dit leidt voor het CDA tot de volgende vragen aan het college:

1. Deelt het college de mening dat het veel beter voor de doorstroming en luchtkwaliteit is indien de groene golf op de Kardinaal de Jongweg functioneert, zolang de stoplichten in werking zijn?
2. Is het technisch mogelijk om de groene golf constant te laten functioneren? En zo ja, is het college dan bereid de tijden van functioneren van de groene golf aan te passen conform de wens van het CDA?
3. Kan het college aangeven of er meerdere wegen zijn waarop een groene golf nu alleen in de spitsuren functioneert en heeft zij de bereidheid ook daar de groene golf in werking te stellen zolang de stoplichten werken?


---- --